BYD: Nå kommer el-varebilen BYD T3 til Norge

Som første land i Europa ble Norge og RSA utpekt som importør for det elektriske bilmerket BYD tidligere i år, og endelig kommer de første bilene til landet. Rimelig, pålitelig og miljøvennlig er beskrivende for den elektriske nyheten.

Første modell ut fra BYD på det norske markedet er BYD T3, en elektrisk varebil skreddersydd for rørleggeren eller håndverkeren som ønsker et miljøvennlig og rimelig fremkomstmiddel. T3 har en klasseledende rekkevidde på inntil 310 km (WLTP), smarte lagringsløsninger med et varerom på 3,5 m3 og 8 års batterigaranti – dette til en introduksjonspris på kun 324.900,- før ENOVA-støtte.

El-varebilen har en nyttelast på 645 kg. Med blant annet topphengslet bakdør og skyvedører på begge sider av bilen, er alt lagt til dette for at du som håndverker enkelt kan håndtere materialer inn og ut av bilen. Dette er en ypperlig arbeidsbil med romslige lagringsmuligheter.

T3 har en batterikapasitet på 50,3 kWt som kan lades fra 30 til 80 prosent på 30 minutter med DC-hurtiglader (CCS).

El-varebilmarked i stor vekst

- Vi er glade for å endelig introdusere BYD T3 i Norge. Markedet for elektriske varebiler er i stor vekst, og vi har stor tro på at dette er en el-varebil som møter den økende etterspørselen etter rene, nullutslippsvarebiler. Ettersom Norge er verdens mest elektrifiserte bilmarked, har vi troen på at T3 vil passe godt inn i dette voksende el-varebilmarkedet. BYD har raskt opparbeidet klasseledende ekspertise innen oppladbar batteriteknologi, og vi ser frem til å utvikle dette samarbeidet, sier salgssjef i BYD, Simen Wøien Christensen.

Med et stadig voksende forhandlernett, vil BYD levere biler over hele landet. BYD-modellene skal selges gjennom både RSA sin egen forhandlerkjede RSA BIL, og en rekke andre forhandlere og forhandlergrupperinger. Se oversikt over forhandlere her.

- Vi har biler tilgjengelig for rask levering, legger Christensen til.

Stadig flere ønsker å ta i bruk elektriske varebiler i sine virksomheter. Som bedrift sparer man ikke bare miljøet for forurensing, man sparer også virksomheten for kostnader. I tillegg til å slippe unna bom-, parkerings og drivstoffutgifter, får man også ENOVA-støtte hvis du søker nå.

BYD har de siste årene solgt over 750.000 batterielektriske biler, noe som gjør de til en av verdens aller største produsenter av elektriske kjøretøy. BYD T3 vil være den første modellen som ruller ut på europeiske veier. BYD introduserte elektriske varebiler og lastebiler for første gang i 2013, og har siden den gang hatt en solid vekst.