BYD lanserer e-Platform 3.0 - vil lede an utviklingen av neste generasjons smarte el-biler

Shanghai, Kina - Den 19. april 2021 lanserte BYD plattformen "e-Platform 3.0" for elektriske biler på Shanghai Auto Show 2021. I tillegg lanserte bilprodusenten konseptbilen X DREAM og den helt nye modellen EA1.

E-Platform 3.0 er designet for neste generasjons smarte el-biler og har fire store fordeler: Intelligens, effektivitet, sikkerhet og design. Den integrerer og standardiserer kjernekomponenter, men bygger også en helt ny karosseristruktur, digital og elektrisk arkitektur og et helt nytt BYD-operativsystem. E-Platform 3.0 vil være tilgjengelig for hele industrien, og vil være en bidragsyter med å akselerere elektrifiseringen av biler ytterligere.

Mens BYDs nye EA1-modell markerer den offisielle åpningen av den nye "e"-serien, vil konseptbilen X DREAM videreføre designspråket "Dragon Face" som integrerer kinesiske elementer i bilens innovative design.

E-platform 3.0 – plattformen for neste generasjon elbiler

E-Platform 3.0 kommer med innovativ teknologi, som utnytter plattformens kjernefordeler som er intelligens, effektivitet, sikkerhet og design.

Når det kommer til intelligens, kommer e-Platform 3.0 med BYDs egenutviklede operativsystem for kjøretøy, noe som gjør det mulig å oppdatere kontinuerlig.Dette gir bedre samhandling mellom kjøretøyet og bruker, samt med andre kjøretøy og gjenstander på veien. Operativsystemet gir elektriske biler i enda større grad autonome kjøreegenskaper. Iterasjonshastigheten til den nye funksjonaliteten forkortes fra to måneder til to uker, noe som betyr at iterasjonssyklusen kan forkortes med mer enn 70%.

Med tanke på effektivitet er plattformens nøkkelkomponenter mindre, lettere, sterkere og krever lavere energiforbruk. Plattformen er utstyrt med en ny varmepumpeteknologi som standard, og en nylig oppgradert 8-i-1-modul, slik at den totale effektiviteten kan overstige 89%. Et elektrisk kjøretøy utstyrt med e-Platform 3.0 bruker kun 2,9 sekunder på å gå fra 0 til 100 km/t med en rekkevidde på inntil 1000 km. Med 800V hurtigladeteknologi vil 5 minutter ladetid gi 150 km rekkevidde. Strømforbruket per 100 kilometer reduseres med 10%, og rekkevidden er 10% lengre om vinteren.

Når det gjelder sikkerhet, er det ultra-sikre batteriet Blade standard på e-plattform 3.0, og setter standarden for el-biler som et av bransjens tryggeste batterier.  Batteriet er også integrert i kjøretøyets strukturelle design, og dobler karosseriets vridningstivhet.

e-Platform 3.0-modellene omdefinerer kjøretøyets designestetikk, med kortere overheng foran, bredere akselavstand, lavere tyngdepunkt, mer plass og dynamikk, samt luftmotstand så lavt som 0,21.

E-Platform omdefinerer designet til elektriske biler

I 2018 kunngjorde BYD sin e-Platform-løsningen for første gang, og 3.0-versjonen fortsetter å utfordre eksisterende teknologi, som frigjør potensialet for intelligent elektrifisering, noe som gjør BYD til en pionèr for neste generasjon elektriske biler.

Før dette har Mercedes-Benz og Toyota allerede inngått et samarbeid med BYD for å utvikle elbiler, og e-Platform 3.0 vil fortsatt være åpen for hele bransjen. I nær fremtid vil elektriske kjøretøy basert på e-Platform 3.0 brukes på tvers av hele markedet.

Nye biler åpner nye kapitler for BYD mens de fortsetter å konsolidere sin bransjeledende kompetanse og teknologi.

EA1 blir den første modellen i BYDs nye “e” -serie. Den er designet av BYDs anerkjente designdirektør Wolfgang Egger, og er den første modellen til å ta i bruk marine designkonsepter og en ny logo, med mål om på å skape en unik, fri og gledelig måte for unge byfolk å reise på.

BYD EA1

BYD EA1 viderefører BYDs godt mottatte designspråk "Dragon Face". Karosseriet får unike farger, og interiøret er laget med utgangspunkt i Kinas unike håndverkstradisjoner, med en helhetlig form som kombinerer eleganse og luksus. I det du åpner bildøren føles det som at du beveger deg i et naturlig landskap, noe som gir en unik kjøreopplevelse.

Konseptbilen X DREAM

Konseptbilen X DREAM har et design inspirert av kinesisk knutetradisjon, og formen på bilens lys viser sammensmeltningen av teknologi og kultur. Designet inspirert av kinesiske knutetradisjoner vil bli et viktig element av utformingen på BYDs fremtidige modeller.

Om BYD

BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 50 land og regioner. Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen.
BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzen.