BYD introduserer to nye elektriske personbiler i Norge

BYD annonserer at de lanserer to nye elektriske personbiler i Norge: BYD Atto 3 og BYD Han. De første kundeleveringene starter allerede i år.
BYD Atto 3

Det har gått et år siden BYD og RSA lanserte BYD Tang i Norge – en stor, elektrisk SUV med firehjulstrekk og sju seter som standard. Nå får den selskap av ytterliggere to biler i personbilportoføljen: sedanen BYD Han og SUV-en BYD Atto 3.

Felles for modellene er at begge leverer premium kvalitet og omfattende spesifikasjoner, noe som gjør den til en passende bil for både Norge og andre europeiske land.

BYD Atto 3 – en kompakt og effektiv SUV

BYD Atto 3 er en kompakt og fleksibel SUV, og den første elektriske personbilen bygget på BYD sin nyutviklede plattform e-Platform 3.0. Plattformen er spesialdesignet for høyytelses elektriske kjøretøy med fire betydelige fordeler: intelligens, effektivitet, sikkerhet og estetikk.

Atto 3 kommer med BYD sitt ultrasikre Blade-batteri som standard, og regnes for å være et av bransjens sikreste batterier. X I tillegg har man økt plassutnyttelsen i batteriet med 50%, noe som resulterer i mer effektivitet og bedre rekkevidde. Batteriet gir en oppgitt rekkevidde på 420-568 km (WLTP kombinert/urban), og kan lades på DC-lading fra 30-80% på kun 29 minutter.

Den leveres med fem seter og varmepumpe som standard. Bagasjerommet er på 440 liter.

Interiøret er tiltalende og romslig, med lekne detaljer og gode oppbevaringsløsninger. BYD forteller at de har hatt europeiske kunder i tankene under designprosessen, noe som kommer tydelig frem både på utsiden og innsiden. Et stort panorama soltak gir naturlig lys og god utsikt.

BYD Han – sedan med luksusfølelse

Også BYD Han lanseres i Norge denne høsten. BYD Han er en helelektrisk, sporty og høyteknologisk sedan, med rask respons og ekte luksusfølelse. Den kommer med fem seter og 4x4 som standard.

I likhet med Atto 3 er Blade-batteriet standard i bilen, og gir en batterikapasitet på 85,4 kWt.

Den spreke sedanen har to elektriske motorer, og den kombinerte kraften i motorene leverer totalt 516 hestekrefter med en akselerasjonsfart fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Rekkevidden er oppgitt til 521 km (WLTP kombinert).

På innsiden kommer BYD Han med et romslig og stilig interiør, som oser luksus- og kvalitetsfølelse. Interiøret består blant annet av flere skjermer – inkludert en stor hovedskjerm til infotainmentsystemet.

Leveres fra 4. kvartal 2022

BYD annonserer at både Atto 3 og Han kommer allerede i år. De første utgavene av BYD Han og BYD Atto 3 blir levert til norske kunder 4. kvartal 2022.

BYD Han, BYD Atto 3 og BYD Tang vil alle være utstilt på Paris Motor Show i oktober.

BYD Tang ble lansert i Norge for et år siden, og i dag kjører nesten 2.500 biler på norske veier. Bilen har blitt svært godt mottatt i Norge, og regnes for å være godt tilpasset norske forhold med 4x4, stor bagasjeplass, 7 seter som standard og mye utstyr.

Prisene på BYD Atto 3 og BYD Han presenteres senere.

Går inn i flere europeiske land

Lanseringen av BYD Tang i fjor markerte ikke bare BYD sin inntreden på det norske markedet - den markerte også BYD sin inntreden i Europa, hvor Norge og importøren RSA var utpekt som pilotland. Nå kunngjør BYD at de går inn i flere europeiske land denne høsten - deriblant Sverige, Danmark, Tyskland og Israel.

Michael Shu er daglig leder og administrerende direktør for BYD Europe, og ser frem til å introdusere BYD personbiler i flere europeiske land:

-BYD Tang ble lansert i Norge som pilotland august 2021, og var blant Norges mest solgte biler i juli 2022. Med flere modeller å tilby, er BYD nå klar for Europa. Som sådan er vi glade for å kunne tilby verdensledende teknologier innenfor vårt inspirerende utvalg av nye el-biler til europeiske forbrukere. Gjennom nøye utvalgte partnere og interessenter har vi som mål å tilby det høyeste nivået av kundeservice sammen med kunnskapsrik produkt- og ettersalgsservicestøtte. Dette er spennende tider for BYD, og for e-mobilitetsalternativer i Europa, sier han.

Selv om BYD er verdens tredje mest verdifulle bilmerke på verdensbasis og verdens største produsent av elektrifiserte kjøretøy har BYD før lanseringen vært lite kjent i Norge. Totalt har BYD solgt mer enn 650.000 elektrifiserte kjøretøy hittil i år.

Om BYD

BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. BYD strekker seg nå over fire bransjer – bil, elektronikk, energi og jernbanetransport. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 50 land og regioner. Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen. BYD er den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv.
BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzhen.

RSA er en nord-europeisk bilimportør og den offisielle distributøren av BYD i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de nordiske markedene. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.
RSA har allerede bygget opp et BYD-forhandlernettverk som strekker seg over hele Norden. I dag er RSA importør for BYD person- og nyttekjøretøy i Norge, og importør for BYD nyttekjøretøy i Sverige, Danmark og Finland.