RSA

BYD Blade-batteri er klar til å revolusjonere elbil-markedet!

Del
BYD lanserte det banebrytende batteriet Blade tidlig i 2020, og siden da har batteriet fått stor oppmerksomhet som et av de mest revolusjonerende elbil-batteriene i bransjen.

Med det helt nye elbilbatteriet Blade, forventer BYD at dette markerer starten på en ny æra innen sikkerhet og ytelse i elbil-markedet i Europa. Gjennom innovativ teknologi vil BYD omdefinere sikkerhetsstandarden blant elbil-batterier, og redusere bekymring rundt sikkerhet og brannfare i elektriske kjøretøy.  

Det har vært enorm interesse rundt den elektriske nykommeren BYD Tang siden forhåndslanseringen i Norge i fjor sommer, og særlig har Blade-batteriet fått mye oppmerksomhet. Sju-seteren BYD Tang er den første bilen som lanseres med BYD’s nyeste batteriteknologi for det norske markedet. Produksjonen av 2021 BYD Tang-modellen for Norge starter i andre kvartal 2021, og de første kundebilene er ventet å rulle ut på norske veier i løpet av august 2021. 

 

Nytt design tar Blade-batteriet et skritt lenger 

Først og fremst er sikkerheten det mest fremtredende i denne batteriteknologien. Blade er utviklet for å tåle alt det et konvensjonelt litiums-batteri ikke tåler. 

Batteriet har vært igjennom et omfattende testprogram, for å teste batteriets eksplosjons- og brannsikkerhetI disse testene har man blant annet boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon. Blade-batteriet utviklet verken røyk eller flammer i disse testene, og oppnådde aldri temperatur over 60 grader celsiusSammenlignet med tradisjonell litiums-batteriteknologier Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr - selv når batteriene er alvorlig skadet. 

Blade’s encellede design har spesielt kompakte dimensjoner med kun 96 cm lengde, 9 cm bredde og 1.35 cm høyde. Disse enkeltcellene blir deretter plassert i en matrise og satt inn i en batteripakke i en kniv-lignende formasjon. BYD-ingeniørene har også redusert volumet på batteri-installasjonen med 50%, og dermed skapt ekstra plass for oppbevaring eller annet tilleggsutstyr. 

Dette kompakte designet kombinert med klasseledende sikkerhetsfordeler, gir BYD et markant konkurransefortrinn, og tar batteriteknologien i hele elbil-bransjen et skritt lenger.  

 

Topp ytelse  

Blade-batteriet kan ikke bare skryte på seg et høyt nivå av sikkerhet, det er også av særdeles god holdbarhet. De har testet holdbarheten på Blade-batteriet i Tang ved å kjøre 1,2 millioner kilometer på 3000 oppladninger. På en enkeltlading har batteriet en rekkevidde på opptil 505 km (NEDC)WLTP-testsyklus vil være på plass når bilen er klar for typegodkjenning i Europaanslagsvis i mai.  

BYD Tang har en akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder, og kan lade fra 30% til 80% på imponerende 30 minutter med 110 kW. Dermed er dette en SUV som leverer topp ytelse og fantastiske kjøreopplevelser.  

 

Blade blir produsert på BYDs ultramoderne ‘intelligente’ produksjonsanlegg i Chongqing, Kina. Det stilles svært strenge krav til produksjonsforhold av batteriet, og standarden kan sammenlignes med LCD-produksjonsanlegg. Dette innebærer blant annet en nøyaktig definert mengde luftfuktighet og en konstant temperatur på 25°C. BYD uttaler at disse forholdene er helt nødvendig for batteriets høye sikkerhetsstandard.   

“Vårt nye Blade-batteri er en gamechanger for EV-industrien,” sier BYD Europas administrerende direktør, Isbrand Ho. “Vårt dyktige team av ingeniører har jobbet utrettelig for å levere enda høyere nivåer av sikkerhet - og dette er en avgjørende faktor for personbilkjøpere. Blade Batteri er resultatet av over 25 års erfaring med batterinovasjon, og kombinerer de nyeste teknologiene med det siste innen kreativ tenkning og produksjonsteknikk”, legger han til.  

 

Om BYD  

BYD Company Ltd. Er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 50 land og regioner. Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen.  

BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzen 

 

Om RSA 

RSA er en nordisk bilimportør med hovedkontor i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de skandinaviske markedene. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.  

RSA og BYD Norge har allerede bygget opp et forhandlernettverk som strekker seg over hele landet, og som stadig vokser med nye forhandlerePris på BYD Tang vil være fra kr.599.900,- med Executive-pack og syv seter. 

Bilder

Om RSA

RSA
RSA
Øvre Eikervei 77
3048 Drammen

+ (47) 32 21 88 90https://rsa.no/

RSA er en komplett nordisk bilimportør av person- og varebiler, med hovedkontor i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de skandinaviske markedene. RSA er importør for Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD, JAC og KGM til Norge. RSA har bygget opp et solid forhandlernettverk med til sammen over 300 forhandlere.

I tillegg til samarbeid med bilforhandlere over hele landet, driver RSA forhandlerkjeden RSA BIL med 11 forhandlere i viktige strategiske områder i Norge. Vår erfaring innenfor import av biler, deler og tilbehør og forhandlerdrift, gjør oss til en moderne totalleverandør og distribusjonspartner.

Følg pressemeldinger fra RSA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RSA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra RSA

Nowy Maxus e-Deliver 5: Elektryczny van z platynową certyfikacją Euro NCAP debiutuje na polskim rynku już za 155 900 zł!20.3.2025 09:47:47 CET | Pressemelding

Producent dostawczych i osobowych vanów, pick-upów oraz SUV-ów Maxus wprowadza na polski rynek model e-Deliver 5: najbardziej zaawansowany technicznie van średniej wielkości. Dzięki wykorzystaniu wiodących kompetencji Maxusa w napędach elektrycznych, e-Deliver 5 łączy największą ładowność w klasie, zasięg sięgający 489 km (wg normy WLTP) oraz ceny zaczynające się już od promocyjnej oferty 155 900 zł (bez uwzględnienia programów dopłat).

Maxus e-Deliver 5: en elektrisk skåpbil med Platinum i Euro NCAP10.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding

Maxus utökar sitt utbud av elektriska transportbilar i Sverige med lanseringen av e-Deliver 5 – en elektrisk skåpbil som kombinerar den senaste tekniken, enastående säkerhet och imponerande lastkapacitet. Med Platinum-certifiering i Euro NCAP erbjuder modellen maximalt skydd under hela arbetsdagen. e-Deliver 5 lanseras till ett mycket konkurrenskraftigt introduktionspris på 399.900 kr. exkl moms och de första bilarna beräknas komma till Sverige i April.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye