BYD Blade-batteri er klar til å revolusjonere elbil-markedet!
BYD lanserte det banebrytende batteriet Blade tidlig i 2020, og siden da har batteriet fått stor oppmerksomhet som et av de mest revolusjonerende elbil-batteriene i bransjen.

Med det helt nye elbilbatteriet Blade, forventer BYD at dette markerer starten på en ny æra innen sikkerhet og ytelse i elbil-markedet i Europa. Gjennom innovativ teknologi vil BYD omdefinere sikkerhetsstandarden blant elbil-batterier, og redusere bekymring rundt sikkerhet og brannfare i elektriske kjøretøy.
Det har vært enorm interesse rundt den elektriske nykommeren BYD Tang siden forhåndslanseringen i Norge i fjor sommer, og særlig har Blade-batteriet fått mye oppmerksomhet. Sju-seteren BYD Tang er den første bilen som lanseres med BYD’s nyeste batteriteknologi for det norske markedet. Produksjonen av 2021 BYD Tang-modellen for Norge starter i andre kvartal 2021, og de første kundebilene er ventet å rulle ut på norske veier i løpet av august 2021.
Nytt design tar Blade-batteriet et skritt lenger
Først og fremst er sikkerheten det mest fremtredende i denne batteriteknologien. Blade er utviklet for å tåle alt det et konvensjonelt litiums-batteri ikke tåler.
Batteriet har vært igjennom et omfattende testprogram, for å teste batteriets eksplosjons- og brannsikkerhet. I disse testene har man blant annet boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon. Blade-batteriet utviklet verken røyk eller flammer i disse testene, og oppnådde aldri temperatur over 60 grader celsius. Sammenlignet med tradisjonell litiums-batteriteknologi, er Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr - selv når batteriene er alvorlig skadet.
Blade’s encellede design har spesielt kompakte dimensjoner med kun 96 cm lengde, 9 cm bredde og 1.35 cm høyde. Disse enkeltcellene blir deretter plassert i en matrise og satt inn i en batteripakke i en kniv-lignende formasjon. BYD-ingeniørene har også redusert volumet på batteri-installasjonen med 50%, og dermed skapt ekstra plass for oppbevaring eller annet tilleggsutstyr.
Dette kompakte designet kombinert med klasseledende sikkerhetsfordeler, gir BYD et markant konkurransefortrinn, og tar batteriteknologien i hele elbil-bransjen et skritt lenger.
Topp ytelse
Blade-batteriet kan ikke bare skryte på seg et høyt nivå av sikkerhet, det er også av særdeles god holdbarhet. De har testet holdbarheten på Blade-batteriet i Tang ved å kjøre 1,2 millioner kilometer på 3000 oppladninger. På en enkeltlading har batteriet en rekkevidde på opptil 505 km (NEDC). WLTP-testsyklus vil være på plass når bilen er klar for typegodkjenning i Europa, anslagsvis i mai.
BYD Tang har en akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder, og kan lade fra 30% til 80% på imponerende 30 minutter med 110 kW. Dermed er dette en SUV som leverer topp ytelse og fantastiske kjøreopplevelser.
Blade blir produsert på BYD’s ultramoderne ‘intelligente’ produksjonsanlegg i Chongqing, Kina. Det stilles svært strenge krav til produksjonsforhold av batteriet, og standarden kan sammenlignes med LCD-produksjonsanlegg. Dette innebærer blant annet en nøyaktig definert mengde luftfuktighet og en konstant temperatur på 25°C. BYD uttaler at disse forholdene er helt nødvendig for batteriets høye sikkerhetsstandard.
“Vårt nye Blade-batteri er en gamechanger for EV-industrien,” sier BYD Europas administrerende direktør, Isbrand Ho. “Vårt dyktige team av ingeniører har jobbet utrettelig for å levere enda høyere nivåer av sikkerhet - og dette er en avgjørende faktor for personbilkjøpere. Blade Batteri er resultatet av over 25 års erfaring med batterinovasjon, og kombinerer de nyeste teknologiene med det siste innen kreativ tenkning og produksjonsteknikk”, legger han til.
Om BYD
BYD Company Ltd. Er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 50 land og regioner. Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen.
BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzen.
Om RSA
RSA er en nordisk bilimportør med hovedkontor i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de skandinaviske markedene. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.
RSA og BYD Norge har allerede bygget opp et forhandlernettverk som strekker seg over hele landet, og som stadig vokser med nye forhandlere. Pris på BYD Tang vil være fra kr.599.900,- med Executive-pack og syv seter.
Bilder
Om RSA
RSA skal være et bil- og busskonsern som engasjerer seg gjennom hele verdikjeden fra import av biler, busser, deler og rekvisita til kundesalg, service og tilleggsprodukter mot private og institusjonelle bileiere. Produktene skal være av høy kvalitet, med konkurransedyktige priser og enkle og trygge totalløsninger. RSA skal ha dynamiske forretningsprosesser, dyktige og engasjerte medarbeidere, langsiktige og solide samarbeidspartnere og et bredt distribusjonsnett. Selskapet skal følge trender innenfor teknologi, produktutvikling og rammevilkår som bidrar til verdiskaping for selskapets eiere og samarbeidspartnere, og som sikrer trygge og meningsfylte arbeidsplasser for selskapets ansatte.
Følg saker fra RSA
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra RSA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra RSA
BYD – verdensledende “eMobility-pioner"14.4.2021 10:00:00 CEST | Pressemelding
BYDs komplette eMobility-plattform sammen med 26 års erfaring innen utvikling av batteriteknologi, vil gjøre BYD Tang til en solid utfordrer på det norske markedet.
Nå blir Blade-batteriet standard i alle helelektriske BYD-modeller!9.4.2021 11:00:48 CEST | Pressemelding
Tidligere denne uken kunngjorde hovedkontoret til BYD at det banebrytende og ultra-sikre elbil-batteriet Blade vil bli standard i alle deres helelektriske kjøretøy.
Maxus Euniq 2-seter – endelig en el-varebil med personbilkomfort!24.3.2021 08:00:00 CET | Pressemelding
Nå lanseres Maxus Euniq MPV 7-seter også som 2-seters varebil!
Nå blir hybrid standard i Vitara og S-Cross!18.3.2021 10:30:05 CET | Pressemelding
Et nytt og kraftigere 48V-hybridsystem blir nå standard i Vitara og S-Cross, sammen med en ny generasjon av 1,4 Boosterjet turbomotor. Dette resulterer i mindre forbruk og bedre kjøreopplevelse!
Helelektriske BYD Tang 4x4 bekreftes med syv seter1.3.2021 10:00:25 CET | Pressemelding
Nå lanseres 2021-versjonen av BYD Tang med oppdaterte spesifikasjoner og syv seter som standard!
Maxus e-Deliver 9: Ny, elektrisk varebil med maksimal plass og maksimal sikkerhet1.2.2021 08:00:00 CET | Pressemelding
Nå lanserer Maxus et nytt tilskudd til sortimentet - el-varebilen e-Deliver 9. Med stor plass til last og god komfort for sjåføren i kombinasjon med lang rekkevidde og et imponerende sikkerhetsnivå, er dette en el-varebil som imponerer i sin klasse.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom