Buster Sledge med melankolsk countrylåt

Singelen “Way Too Pretty”, ute 21. april, er en moderne tolkning av den arketypiske countrylåt-tragedien som handler om en ung bondetamp som rømmer fra småbyen på landet for å finne mer i storbyen. Buster Sledge gir deg en akustisk melankolsk «sadgrass»-slager med en rapinspirert fremføring hvor fortelleren prøver å sjonglere sine rurale røtter med urbane impulser.
Buster Sledge: Michael Barrett Donovan, Mikael Jonassen, Jakob Folke Ossum, Vidar Starheimsæter. Foto: Nikolai Grasaasen

Buster Sledge - "Way Too Pretty": singelrelease 21.april

“If it didn’t feel like such a shame to be pretty and alone, I’m sure you’d not’ve gone so far from home”

Lytt

Buster Sledge er en akustisk kvartett med fire vokaler, fele, banjo, gitar og kontrabass, frontet av en kalifornier bosatt i Norge, backet av tre nordmenn med variert musikalsk bakgrunn, alt med en felles kjærlighet for tradisjonell amerikansk musikk. Med mange sjangre som software og bluegrassmusikk som hardware, skaper bandet en kontemporær twist på en musikk gjennomsyret av tradisjon. Bandet presenterer et originalt repertoar som blander strukturen og den popete kvaliteten av amerikansk old-time felemusikk, det lyriske fortellerfokuset av gamle fjellballader og countrysanger sammen med en moderne harmoni og tekstlinjer fra rap, pop, jazz eller hva som utgjør det beste for låta. Dette er en av metodene gruppa forholder seg til gamle tradisjoner, ved å resirkulere parafraserte arketyper inn i en ny generasjon av uttrykk.

Buster Sledge spiller support for Orango på John Dee 29. april. 27. april spiller de musikk av Kjetil Schjander Luhr til «The Wind», åpningsfilmen på Oslo stumfilmfestival.

Michael Barrett Donovan (fele, lead vocals)
Jakob Folke Ossum (gitar, vokal)
Mikael Jonassen (banjo, vokal)
Vidar Starheimsæter: bass, vokal