Yrkestrafikkforbundet

Busstreiken utvides stort lørdag

Del
Fra arbeidstidens start lørdag tas bussjåførene i Vestland, Trøndelag, Rogaland og Finnmark ut i streikens andre streikeuttak. Også store deler av Nordland og hele Kristiansand tas ut. Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet krever at arbeidsgiverne innfrir avtale om industriarbeiderlønn.
Til fritt bruk i saken: Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg
Til fritt bruk i saken: Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg

I andre streikeuttak tas alle bussjåfører i Vestland, Trøndelag, Rogaland, Finnmark ut i streik. Også store deler av Nordland og hele Kristiansand tas ut. De kan være i streik fra arbeidstidens start lørdag 26. september.

- Vi er skuffet over at arbeidsgiver ikke tar på alvor at bussjåførene har blitt hengende etter lønnsmessig. Vi har en enighet fra tidligere om at lønna skal nærme seg industriarbeiderlønn, og så fikk vi et tilbud som går i feil retning. Det er løftebrudd, uttaler forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes

- Dette er en naturlig opptrapping av streiken. Av hensyn til passasjerene håper vi arbeidsgiverne vil tenke seg om og komme tilbake med et akseptabelt tilbud, slik at vi kan få avsluttet streiken raskt og at færrest mulig uskyldige rammes, fortsetter forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

8.000 bussjåfører totalt
Fire forbund forhandler sammen på avtalen. Yrkestrafikkforbundet tar ut 2147 sjåfører i andre uttak. Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet tar til sammen ut 2421 sjåfører, noe som gir et andreuttak på 4568 bussjåfører.

Allerede er rundt 3.800 sjåfører tatt ut i Oslo og Viken. Dersom konflikten fortsetter kan nesten 12.000 bussjåfører tas ut i streik i hele landet. Yrkestrafikkforbundet organiserer rundt halvparten av disse.

Rimelige krav
I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.

- Vi har rimelige krav og ønsker å rette opp skjevheter ifra tidligere oppgjør. Eksempelvis fikk bussjåførene i 2018 om lag en tredel av andre grupper og en reallønnsnedgang. Denne trenden må snus i år. Om vi skal sikre rekruttering til bransjen har vi ikke tid til å vente, fastslår forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

Gjennomsnittsalderen på en norsk bussjåfør er godt over 50 år, og mange sjåfører har allerede oversteget normal pensjonsalder. Samtidig viser NHO Transport sine tall at det er behov for over 1.000 nye bussjåfører hvert år fremover. Dette målet er man langt unna å oppfylle.

Yrkestrafikkforbundet krever at det settes av tid til å foreta sikkerhetssjekk av bussen før bussturen starter. YTF krever også at bestemmelsen om at inntil 10 minutters forsinkelse er inkludert i timelønnen, fjernes.

- Det er hver enkelt sjåfør sitt ansvar å påse at kjøretøyet er i forsvarlig stand før en kjøretur, slik er det også for bussjåfører. Arbeidsgiver har ikke satt av nok tid til en slik sjekk i arbeidsdagen, vi krever at dette må på plass, sier Klungnes.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Til fritt bruk i saken: Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg
Til fritt bruk i saken: Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye