NAF

Busstreiken: Du kan få billetten refundert

Del

Nå står de fleste rutebussene i Norge. - Har du kjøpt billett som du ikke får brukt på grunn av streiken, kan du ha rett til refusjon. Sjekk dine rettigheter hos ditt kollektivselskap, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er ingen grunn til å betale for transport du ikke får. Så NAFs oppfordring er at de som ikke får brukt billetten sin under streiken. (Foto: NAF)
Det er ingen grunn til å betale for transport du ikke får. Så NAFs oppfordring er at de som ikke får brukt billetten sin under streiken. (Foto: NAF)

Noen selskaper, blant annet Ruter, krever at du kansellerer billetten dersom du vil kreve refusjon. Du vil da ha rett til å kreve refundert gjenstående dager på billetten.

I tillegg kan du kreve refusjon for dager der billetten ikke kunne tas i bruk fordi bussene var innstilt. Dette følger av prinsippet om ytelse mot ytelse; Du skal ikke betale for en tjeneste som du ikke får levert. Forutsetningen er at du ikke hadde tilgang på annen transport på din reisestrekning, som trikk eller t-bane, som periodebilletten kunne vært benyttet på.

- Det er ingen grunn til å betale for transport du ikke får. Så vår oppfordring er at de som ikke får brukt billetten sin under streiken, søker om refusjon, sier Sødal.

Reisegarantien gjelder ikke under streik

Kollektivselskapene har en reisegaranti der de lover å skaffe passasjerene alternativ transport når bussen ikke går. Denne gjelder dessverre ikke når det er streik.

- Streik er noe kollektivsselskapet ikke har kontroll over og da bortfaller reise-garantien, sier Nils Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det er ingen grunn til å betale for transport du ikke får. Så NAFs oppfordring er at de som ikke får brukt billetten sin under streiken. (Foto: NAF)
Det er ingen grunn til å betale for transport du ikke får. Så NAFs oppfordring er at de som ikke får brukt billetten sin under streiken. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom