Yrkestrafikkforbundet

Busstreik søndag vil lamme Oslo og Viken

Del
Fra arbeidstidens start søndag 20. september tas bussjåførene i Oslo og Viken ut i streik dersom partene ikke er blitt enige i meklingen. Yrkestrafikkforbundet krever at arbeidsgiverne innfrir avtale om industriarbeiderlønn.
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg

Torsdag 3. september kl 14:00 ble bussforhandlingene brutt. Mekling starter 18. september, med fristutløp 19. september kl 24. I første streikeuttak tas alle bussjåfører i Oslo og Viken ut. De kan være i streik fra arbeidstidens start søndag 20. september.

Må innfri avtale
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger er oppgitt over at NHO Transport og Spekter ikke var villig til å inngå reelle forhandlinger. Dette førte til brudd i forhandlingene.

- Vår motpart kom til forhandlingsbordet uten noen intensjon om å komme oss i møte. Vi krever at arbeidsgiver oppfyller lovnaden om lønn mer på linje med industriarbeiderlønna. I tillegg har vi krav om innlagt tid til å utføre sikkerhetssjekk før bussturen starter, uttaler Jæger.

- Vi håper å få Riksmeklers hjelp til å finne en løsning, men dersom arbeidsgiverne ikke kommer oss i møte, er streik det eneste lovlige virkemidlet vi har. Vi er villige til å sette makt bak kravene. Streikeviljen er stor blant våre medlemmer, fortsetter Jæger.

Lønn og sikkerhet
I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.

- Vi har rimelige krav og ønsker å rette opp skjevheter ifra tidligere oppgjør. Eksempelvis fikk bussjåførene i 2018 om lag en tredel av andre grupper og en reallønnsnedgang. Denne trenden må snus i år. Om vi skal sikre rekruttering til bransjen har vi ikke tid til å vente, fastslår forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.

Gjennomsnittsalderen på en norsk bussjåfør er godt over 50 år, og mange sjåfører har allerede oversteget normal pensjonsalder. Samtidig viser NHO Transport sine tall at det er behov for over 1.000 nye bussjåfører hvert år fremover. Dette målet er man langt unna å oppfylle.

Yrkestrafikkforbundet krever at det settes av tid til å foreta sikkerhetssjekk av bussen før bussturen starter. YTF krever også at bestemmelsen om at inntil 10 minutters forsinkelse er inkludert i timelønnen, fjernes.

- Det er hver enkelt sjåfør sitt ansvar å påse at kjøretøyet er i forsvarlig stand før en kjøretur, slik er det også for bussjåfører. Arbeidsgiver har ikke satt av nok tid til en slik sjekk i arbeidsdagen, vi krever at dette må på plass, sier Jæger.

Yrkestrafikkforbundet er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge og vil ta ut 1888 bussjåfører i Oslo og Viken. YTF forhandler sammen med Fellesforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet med NHO Transport og Spekter som motpart.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Last ned bilde
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.

EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding

EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye