Yrkestrafikkforbundet

Busstreik søndag vil lamme Oslo og Viken

Del
Fra arbeidstidens start søndag 20. september tas bussjåførene i Oslo og Viken ut i streik dersom partene ikke er blitt enige i meklingen. Yrkestrafikkforbundet krever at arbeidsgiverne innfrir avtale om industriarbeiderlønn.
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg

Torsdag 3. september kl 14:00 ble bussforhandlingene brutt. Mekling starter 18. september, med fristutløp 19. september kl 24. I første streikeuttak tas alle bussjåfører i Oslo og Viken ut. De kan være i streik fra arbeidstidens start søndag 20. september.

Må innfri avtale
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger er oppgitt over at NHO Transport og Spekter ikke var villig til å inngå reelle forhandlinger. Dette førte til brudd i forhandlingene.

- Vår motpart kom til forhandlingsbordet uten noen intensjon om å komme oss i møte. Vi krever at arbeidsgiver oppfyller lovnaden om lønn mer på linje med industriarbeiderlønna. I tillegg har vi krav om innlagt tid til å utføre sikkerhetssjekk før bussturen starter, uttaler Jæger.

- Vi håper å få Riksmeklers hjelp til å finne en løsning, men dersom arbeidsgiverne ikke kommer oss i møte, er streik det eneste lovlige virkemidlet vi har. Vi er villige til å sette makt bak kravene. Streikeviljen er stor blant våre medlemmer, fortsetter Jæger.

Lønn og sikkerhet
I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.

- Vi har rimelige krav og ønsker å rette opp skjevheter ifra tidligere oppgjør. Eksempelvis fikk bussjåførene i 2018 om lag en tredel av andre grupper og en reallønnsnedgang. Denne trenden må snus i år. Om vi skal sikre rekruttering til bransjen har vi ikke tid til å vente, fastslår forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.

Gjennomsnittsalderen på en norsk bussjåfør er godt over 50 år, og mange sjåfører har allerede oversteget normal pensjonsalder. Samtidig viser NHO Transport sine tall at det er behov for over 1.000 nye bussjåfører hvert år fremover. Dette målet er man langt unna å oppfylle.

Yrkestrafikkforbundet krever at det settes av tid til å foreta sikkerhetssjekk av bussen før bussturen starter. YTF krever også at bestemmelsen om at inntil 10 minutters forsinkelse er inkludert i timelønnen, fjernes.

- Det er hver enkelt sjåfør sitt ansvar å påse at kjøretøyet er i forsvarlig stand før en kjøretur, slik er det også for bussjåfører. Arbeidsgiver har ikke satt av nok tid til en slik sjekk i arbeidsdagen, vi krever at dette må på plass, sier Jæger.

Yrkestrafikkforbundet er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge og vil ta ut 1888 bussjåfører i Oslo og Viken. YTF forhandler sammen med Fellesforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet med NHO Transport og Spekter som motpart.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Last ned bilde
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye