Busstreik avverget – Dette ble resultatet

Størst på buss
Yrkestrafikkforbundet representerer 6.000 av de i overkant av 12.000 organiserte bussjåførene som etter hvert kunne blitt omfattes av en streik. I første runde ville 2.362 bussjåfører og bybaneførere i store deler av landet blitt tatt ut. Yrkestrafikkforbundet organiserer 1.128 av disse.
Yrkestrafikkforbundet forhandler sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet med NHO Transport og Spekter som motpart.
Dette ble resultatet
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger oppsummerer oppgjøret i bussbransjen.
- Vi har fått gjennomslag for viktige forbedringer i arbeidshverdagen som vi har kjempet for i flere år, i tillegg til et godt økonomisk resultat. Vi har fått på plass forskuttering av sykepenger. I tillegg har vi blant annet fått gjennomslag for at sikkerhetssjekk av bussen er en del av den ordinære arbeidstiden og kommet et stort skritt på veien i kampen mot gratisarbeid i bransjen, uttaler Jæger.
Streik avverget, men uravstemning gjenstår
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger konstaterer at partene er enige om et resultat i meklingen.
- Et flertall av forhandlingsdelegasjonen anbefaler oppgjøret. Det betyr at busser og bybane går som normalt lørdag. Nå skal forhandlingsresultatet ut på uravstemning til medlemmene i de fire organisasjonene. Dersom forslaget får flertall blant den samlede medlemsmassen er oppgjøret godkjent, konstaterer Jæger.
Forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger utdyper elementene i oppgjøret
Forskutterte sykepenger
- Ved sykemelding i mer enn 16 dager er ikke lenger bedriften pliktig å betale lønn. De fleste bussjåfører som blir langtidssykemeldt opplever at det kan ta opptil flere måneder før neste lønnsutbetaling kommer fra NAV. Vi har fått arbeidsgiver til å forplikte seg til å forskuttere lønnen fra NAV. Manglende lønnsutbetaling vil ikke lenger være en ekstra bekymring ved langtidssykemelding.
10 minutters-regelen
- Når sjåføren er inntil ti minutter forsinket inn til matpause eller arbeidstidens slutt, får de ikke betalt for dette. Vi har fått redusert de ti minuttene til fire minutter, det er et stort skritt på veien i kampen mot gratisarbeid.
Sikkerhetssjekken
- Tiden som er satt av til en sikkerhetssjekk er ikke alltid nok til å gjennomføre sjekken på en forsvarlig måte. Det er ganske vanlig at bussjåfører kommer tidlig på jobb og utfører sikkerhetssjekk av bussen på fritiden, ettersom det til syvende og sist er sjåførens ansvar at alt er i orden før ruta skal kjøres. Vi har fått gjennomslag for at sikkerhetssjekk av bussen er en del av den ordinære arbeidstiden og at det skal settes av nok tid til å gjennomføre denne.
Nøkkelord
Kontakter
Linda JægerForhandlingssjef
Tel:932 40 007linda@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noBilder

Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Offentlige midler brukes til organisert pirattaxi i Trøndelag26.6.2025 12:55:08 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet i Trøndelag slår alarm etter at fylkeskommunale AtB har innført en samkjøringstjeneste som lar privatpersoner kjøre passasjerer mot betaling – uten løyve, kjentmannsprøve eller helsesjekk. – Dette er organisert pirattaxi i offentlig regi, sier Frode Wærness i YTF Region Trøndelag.
Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom