Bussjåførene har vår fulle støtte

– Nok applaus, nå må de faktisk få en anstendig lønn for jobben de gjør, sier Jan Olav Andersen, forbundsleder i EL og IT Forbundet.

– Bussjåførene har hengt etter i lønnsutviklingen over lang tid. Når arbeidsgiversiden ikke ønsker å gjøre noe med det er det helt naturlig at de går ut i streik. Pandemien kan ikke brukes som en unnskyldning for å fortsette rovdriften på ansatte. De har fått mer en nok applaus for sin innsats, nå må de faktisk få en anstendig lønn for jobben de gjør, sier Jan Olav Andersen, forbundsleder i EL og IT Forbundet.

Det er 13 år siden partene ble enige om at bussjåførene skulle ha en lønn på linje med industrien, men i de siste tre årene har lønnsforskjellen økt med 16.000 kroner.
Samtidig har de en arbeidshverdag som preges av manglende pauser, begrensede muligheter for toalettbesøk, og pålagt ulønnet arbeidsoppgaver.

Dette er ikke akseptabelt, og det er en selvfølge for oss å gi de streikende bussjåførene full støtte. I den krisen vi er i burde det være krystallklart hvor viktig denne yrkesgruppen er, nå må det reflekteres i et anstendig oppgjør for de ansatte, mener Andersen.