Yrkestrafikkforbundet

Bussforhandlingene: Krever industriarbeiderlønn og tid til sikkerhetssjekk

Del
Yrkestrafikkforbundet er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge. Inn i lønnsforhandlingene krever de lønn mer på linje med industriarbeidere og innlagt tid til å utføre sikkerhetssjekk før bussturen starter.
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger og forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg.
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger og forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg.

Økt lønn
Fredag 28. august 08:00 overleverte Yrkestrafikkforbundet lønnskravene til NHO Transport. Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger ser frem til forhandlingene som starter 2. september.

- Bussjåførene krever mer i lønn for å ta igjen det vi har tapt de siste årene. Dette for å oppfylle den avtalen vi har med arbeidsgiverne om lønn mer på linje med industriarbeider, uttaler Jæger.

I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden blitt stadig større.

- Vi har rimelige krav og ønsker å rette opp skjevheter ifra tidligere oppgjør. Eksempelvis fikk bussjåførene i 2018 om lag en tredel av andre grupper og en reallønnsnedgang. Denne trenden må snus i år. Om vi skal sikre rekruttering til bransjen har vi ikke tid til å vente, fastslår forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.

Gjennomsnittsalderen på en norsk bussjåfør er godt over 50 år, og mange sjåfører har allerede oversteget normal pensjonsalder. Samtidig viser NHO Transport sine tall at det er behov for over 1.000 nye bussjåfører hvert år fremover. Dette målet er man langt unna å oppfylle.

Sikkerhet og arbeidshverdag
Yrkestrafikkforbundet krever at det settes av tid til å foreta sikkerhetssjekk av bussen før bussturen starter. YTF krever også at bestemmelsen om at inntil 10 minutters forsinkelse er inkludert i timelønnen, fjernes og at Oslobestemmelsene for del-skift gjøres gjeldende for alle.

- Det er hver enkelt sjåfør sitt ansvar å etterse at kjøretøyet er i forsvarlig stand før en kjøretur, slik er det også for bussjåfører. Arbeidsgiver har ikke satt av nok tid til en slik sjekk i arbeidsdagen, vi krever at dette må på plass, avslutter Jæger.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger og forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg.
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger og forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg.
Last ned bilde

Lenker

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye