Yrkestrafikkforbundet

Bussforhandlingene: Krever industriarbeiderlønn og tid til sikkerhetssjekk

Del

Yrkestrafikkforbundet er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge. Inn i lønnsforhandlingene krever de lønn mer på linje med industriarbeidere og innlagt tid til å utføre sikkerhetssjekk før bussturen starter.

Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger og forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg.
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger og forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg.

Økt lønn
Fredag 28. august 08:00 overleverte Yrkestrafikkforbundet lønnskravene til NHO Transport. Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger ser frem til forhandlingene som starter 2. september.

- Bussjåførene krever mer i lønn for å ta igjen det vi har tapt de siste årene. Dette for å oppfylle den avtalen vi har med arbeidsgiverne om lønn mer på linje med industriarbeider, uttaler Jæger.

I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden blitt stadig større.

- Vi har rimelige krav og ønsker å rette opp skjevheter ifra tidligere oppgjør. Eksempelvis fikk bussjåførene i 2018 om lag en tredel av andre grupper og en reallønnsnedgang. Denne trenden må snus i år. Om vi skal sikre rekruttering til bransjen har vi ikke tid til å vente, fastslår forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.

Gjennomsnittsalderen på en norsk bussjåfør er godt over 50 år, og mange sjåfører har allerede oversteget normal pensjonsalder. Samtidig viser NHO Transport sine tall at det er behov for over 1.000 nye bussjåfører hvert år fremover. Dette målet er man langt unna å oppfylle.

Sikkerhet og arbeidshverdag
Yrkestrafikkforbundet krever at det settes av tid til å foreta sikkerhetssjekk av bussen før bussturen starter. YTF krever også at bestemmelsen om at inntil 10 minutters forsinkelse er inkludert i timelønnen, fjernes og at Oslobestemmelsene for del-skift gjøres gjeldende for alle.

- Det er hver enkelt sjåfør sitt ansvar å etterse at kjøretøyet er i forsvarlig stand før en kjøretur, slik er det også for bussjåfører. Arbeidsgiver har ikke satt av nok tid til en slik sjekk i arbeidsdagen, vi krever at dette må på plass, avslutter Jæger.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger og forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg.
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger og forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg.
Last ned bilde

Lenker

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Følg saker fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Yrkestrafikkforbundet

Korrigering - Får ikke gått på do i arbeidstiden18.11.2020 07:00:01 CETPressemelding

NB! YTF sendte pressemelding i dag der vi skrev at Verdens toalett-dag er 18. november. Det korrekte er 19. november. I forbindelse med Verdens toalett-dag 19. november offentliggjør Yrkestrafikkforbundet en undersøkelse utført blant over 2000 transportarbeidere i Norge. 40 prosent av dem sliter med å finne et sted å gå på do i arbeidstiden. 71 prosent av langtransportsjåførene opplever stengte toaletter langs veien.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom