MastercardMastercard

bunq og Mastercard lar transpersoner og ikke-binære over hele Europa bruke sitt valgte navn på kortene sine

True Name™, som gjør det mulig for kortholdere å bruke sitt foretrukne navn på sine kreditt- og debetkort fra bunq, ble tilgjengelig 17. mai i 30 europeiske land.

På den internasjonale dagen mot homofobi, bifobi, interfobi og transfobi (IDAHOBIT) 17. mai, kunngjorde Mastercard at True Name™-kortfunksjonen blir tilgjengelig over hele Europa. Funksjonen gjør det mulig for kortholdere å bruke sitt foretrukne navn på kortene sine, og fjerner en utfordring for mange i LHBTQIA+-miljøet.

Mastercard avduket True Name på WorldPride i 2019 i USA. Etter en vellykket lansering og utrulling med store banker over hele USA, vil utfordrerbanken bunq være den første utstederen som gjør True Name™ tilgjengelig i Europa*.

For transpersoner og ikke-binære, kan navnet som står på kortet deres være en kilde til forlegenhet, som ikke reflektere hvem de virkelig er. I tillegg kan det å forfølge en juridisk navneendring være en lang og vanskelig juridisk prosess. True Name™ fra Mastercard er utformet for å endre det, slik at folk kan vise sitt foretrukne navn på kortet sitt. Med umiddelbar virkning vil kvalifiserte eksisterende bunq-kreditt- og debetkortinnehavere kunne be om et nytt kort, som viser deres valgte navn.

Tilgjengelighet og synlighet er viktig for LHBTQIA+-miljøet. Ifølge en amerikansk studie, har hver tredje person som har måttet vise et ID-kort som har måttet vise frem et ID-kort med et navn eller kjønn som ikke samsvarer med deres identitet hatt negative erfaringer, som å bli trakassert, nektet tjeneste eller blitt angrepet**.

– I Mastercard står vi for inkludering. Derfor gjør vi det mulig for kortholdere å bruke sitt valgte navn. Alle fortjener finansielle produkter som gjenspeiler deres sanne identitet. Dette vil fjerne en stor kilde til frustrasjon for transkjønnede og ikke-binære, og gjøre det lettere for folk å bære sitt valgte navn sikkert, enkelt og med stolthet. Vi oppfordrer resten av bransjen til å gjøre dette for alle, sier Erik Gutwasser, president for Mastercard Norden og Baltikum.

– Vi er så glade for å være en del av historien! I bunq tror vi på mangfoldets kraft og alle fargene i regnbuen og forbi. Med True Name kan en liten endring gjøre en stor forskjell: å gi folk muligheten til å leve fritt og slik de vil, sier Ali Niknam, administrerende direktør i bunq.

*Funksjonen True Name™ kort vil være tilgjengelig for kvalifiserte nye og eksisterende bunq-kortholdere i 30 markeder: Nederland, Frankrike, Tyskland, Østerrike, Italia, Spania, Belgia, Irland, Bulgaria, Kroatia, Republikken Kypros, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Hellas, Ungarn, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Sverige, Norge og Island. I Storbritannia er True Name™-kortfunksjonen tilgjengelig for eksisterende bunq-kortholdere.

** James, S. E., Herman, J. L., Rankin, S., Keisling, M., Mottet, L., & Anafi, M. (2016). The Report of the 2015 U.S. Transgender Survey. Washington, DC: National Center for Transgender Equality

Olve Hagen Wold, Geelmuyden Kiese

Om Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com

Mastercard er et globalt teknologiselskap i betalingsbransjen. Vårt oppdrag er å koble til og drive en inkluderende, digital økonomi som gagner alle, overalt ved å gjøre transaksjoner trygge, enkle, smarte og tilgjengelige. Ved hjelp av sikre data og nettverk, partnerskap og lidenskap hjelper våre innovasjoner og løsninger enkeltpersoner, finansinstitusjoner, myndigheter og bedrifter med å realisere sitt største potensial. Vår anstendighetskvotient, eller DQ, driver vår kultur og alt vi gjør i og utenfor vårt selskap. Med forbindelser på tvers av mer enn 210 land og territorier bygger vi en bærekraftig verden som låser opp uvurderlige muligheter for alle.

Om bunq

bunq ble grunnlagt i 2012 av Ali Niknam (1981), som klarte å få den første europeiske banktillatelsen på over 35 år. Han bestemte seg for å radikalt endre den tradisjonelle bankindustrien og, som eneste investor, investere 73,8 millioner euro.bunqsseneste offentlig tilgjengelige antall brukerinnskudd nådde 1 milliard euro, basert på innskuddene i april 2021. Den totale mengden brukerinnskudd har doblet seg både i 2019 og 2020 og øker hver dag.

bunq er for tiden tilgjengelig i 30 europeiske markeder: Nederland, Tyskland, Østerrike, Italia, Spania, Frankrike, Belgia, Irland, Bulgaria, Kroatia, Republikken Kypros, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Hellas, Ungarn, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Sverige, Storbritannia, Norge og Island.