Bulkedagen: Korona ga færre jule-bulker

I dagene før julen 2020 var det markant færre bulkeskader enn i årene før. - Hjemmekontor og netthandel ser ut til å ha gitt færre uønskede utgifter for stressede julehandlende, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Følger du følgende råd kan du unngå å få en ekstra dyr jul: Pust rolig, vær oppmerksom og sørg for å ha god sikt. Tenk også på hvor du parkerer og rygg bilen på plass. (Foto: Colourbox)

Dagene før jul hvert årer preget av mange bulkeskader. Særlig skader i forbindelse med rygging og påkjørsler av parkerte biler har sine glansdager i julestresset. I 2020 gikk derimot bulketallene betydelig ned, viser tall fra Finans Norge. I fjor var det nær 3000 færre rapporterte skader i dagene fra 19. desember til og med julaften enn i 2019. Sammenlignet med de samme dagene i 2017 er nedgangen på nesten 4500.

-Hjemmekontoret spredte nok julehandelen i desember 2020, samtidig nådde netthandelen nye høyder. Da blir det også færre bulkeskader, mener Sødal.

Til tross for nedgangen ble det rapportert inn nær 5000 skader i disse seks dagene i desember i fjor. Som vanlig var det skader under rygging og påkjøring av parkert bil som toppet statistikkenDet var dagene 21., 22. og 23 desember som var de verste dagene med rundt 1000 bulkeskader hver.

-Bulkedagene var de samme selv om det var langt færre som bulket bilen. Julebulken gir en kjedelig og unødvendig ekstraregning inn jula, sier Nils Sødal.

Slik unngår du julebulken

– Rygger du inn er det mye mer oversiktlig å kjøre forsiktig ut med fronten først når du skal hjem igjen, rådgir Sødal. - Er du uheldig og bulker inni en annen bil, si i fra eller legg igjen lapp med telefonnummeret ditt. Ærlighet varer lengst, og neste gang kan det være deg som får bilen din skadet av en annen, avslutter han.