Brusfest for Matsentralen etter avgiftsendring

Over 20.000 flasker med Farris Bris og Pepsi Max ble fredag overlevert fra Ringnes til Matsentralen, som via sitt samarbeid med ideelle organisasjoner sørger for at de gis bort til de som trenger det mest.
Fra venstre: Samferdselsminister Knut Arild Hareide, landbruks- og matminister Olaug Bollestad og Ringnes' administrerende direktør, Anders Røed.

-Matsentralen er en fantastisk organisasjon som gjør en stor forskjell. Denne leveransen er en milepæl som ble feiret av mange som har bidratt til å gjøre dette mulig. Fremover vil vi årlig kunne donere bort flere hundre tusen liter med alkoholfri drikke, sier Ringnes' administrerende direktør, Anders Røed.

Tidligere ble donasjoner til veldedige formål avgiftsbelagt, noe som førte til at det kostet drikkevareprodusentene dyrt å gi bort fremfor å helle varene ut i sluket. Inkludert pant kostet det nesten seks kroner å gi bort en halvlitersflaske og ca ni kroner å gi bort en 1,5 litersflaske.

I forbindelse med NRK-serien Matsjokket ble Knut Arild Hareide i fjor høst invitert til Ringnes. Der fikk han med egne øyne se brus av topp kvalitet gå i sluket som følge av denne avgiften. Det var en opplevelse som mobiliserte til handling, og kort tid senere ble avgiften endret til ikke å omfatte gaver til veldedige organisasjoner.

- Ringnes er stolt Matvett-bedrift, og vi har forpliktet oss til å redusere vårt svinn med 50 prosent innen 2030. Med et sterkt samarbeid med Matvett, Matsentralen, butikker, puber og restauranter - og ikke minst gode rutiner i egen virksomhet og god politikk - skal vi klare det, avslutter Røed.

Fra venstre: Landbruks- og matminister Olaug Bollestad, samferdselsminister Knut Arild Hareide, Administrerende direktør Anders Røed i Ringnes, leder for Matsentralen, Cristiano Aubert, og kommunikasjonsdirektør Johanna Ellefsen Rostad i Ringnes.