Brusfest for Matsentralen etter avgiftsendring

-Matsentralen er en fantastisk organisasjon som gjør en stor forskjell. Denne leveransen er en milepæl som ble feiret av mange som har bidratt til å gjøre dette mulig. Fremover vil vi årlig kunne donere bort flere hundre tusen liter med alkoholfri drikke, sier Ringnes' administrerende direktør, Anders Røed.
Tidligere ble donasjoner til veldedige formål avgiftsbelagt, noe som førte til at det kostet drikkevareprodusentene dyrt å gi bort fremfor å helle varene ut i sluket. Inkludert pant kostet det nesten seks kroner å gi bort en halvlitersflaske og ca ni kroner å gi bort en 1,5 litersflaske.
I forbindelse med NRK-serien Matsjokket ble Knut Arild Hareide i fjor høst invitert til Ringnes. Der fikk han med egne øyne se brus av topp kvalitet gå i sluket som følge av denne avgiften. Det var en opplevelse som mobiliserte til handling, og kort tid senere ble avgiften endret til ikke å omfatte gaver til veldedige organisasjoner.
- Ringnes er stolt Matvett-bedrift, og vi har forpliktet oss til å redusere vårt svinn med 50 prosent innen 2030. Med et sterkt samarbeid med Matvett, Matsentralen, butikker, puber og restauranter - og ikke minst gode rutiner i egen virksomhet og god politikk - skal vi klare det, avslutter Røed.
Nøkkelord
Bilder


Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Smaken av påske!11.4.2025 11:19:41 CEST | Pressemelding
Appelsiner, Kvikk Lunsj og selvfølgelig Solo i glasset. Nordmenn elsker påsketradisjoner.
Gatorade tar sats i Norge!10.2.2025 09:12:39 CET | Pressemelding
Den originale sportsdrikken fra 1965, kjent som verdens største sportsdrikkmerke, lanseres nå i to nye smaker. Det blir også første gang det lanseres en sukkerfri variant av Gatorade i det norske markedet. Som en del av satsningen har Gatorade inngått et spennende samarbeid med Holmenkollen Skifestival.
Topp for alkoholfritt øl i julen19.12.2024 10:46:22 CET | Pressemelding
Nordmenn drikker mer alkoholfritt øl i julen enn ellers i året. Det kommer frem av en fersk Norstat-undersøkelse.
Brusen Villa fyller 60 år6.12.2024 09:01:12 CET | Pressemelding
Den populære brusen med smak av fruktchampagne het opprinnelig Villa Farris og ble lansert av Farrisfabrikken i 1964.
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom