Bruker du en app fra din strømleverandør?

Bruken av Fjordkraft-appen har eksplodert i vinter. I desember i fjor brukte mellom 10 000 og 20 000 kunder appen daglig. I desember i år passerte tallet 100 000 brukere daglig.
Med app på mobilen og PULS-måler i sikringsskapet får du oversikten over strømforbruket ditt. Foto: Fjordkraft

Prisrekorder på strøm og store variasjoner fra dag til dag og fra time til time, har gjort at stadig flere strømkunder har spørsmål om strømavtalene sine. Mange ønsker en forklaring på de høye strømprisene eller tips til hvordan de kan spare strøm.

Første steg for å spare strøm er å gjøre seg kjent med forbruket sitt. Det får veldig mange i dag via en app.

En landsomfattende undersøkelse gjennomført av Infact for Fjordkraft viser at mer enn hver fjerde strømkunde i Norge nå bruker en app fra strømleverandøren. Det er oversikt over eget strømforbruk som er den mest brukte funksjonen

Stadig flere Fjordkraft-kunder benytter seg av appen for å ta pulsen på strømforbruket sitt. I midten av desember ble det registrert over 100 000 daglige brukere. Nærmere 300 000 kunder har tatt i bruk appen i 2021.

Varslingstjenester

Alle kunder kan se dagsforbruket sitt i Fjordkraft-appen. Spotkunder kan også følge spotprisen time for time, noe som gjør det enklere å styre forbruket sitt og holde seg unna de verste pristoppene.

-          Mange kunder følger allerede med på forbruket sitt, men enda flere vil sette pris på å få hjelp og bli varslet når de bør foreta seg noe. Ulike varslingstjenester har derfor høy prioritet hos oss nå, dette kommer i appen på nyåret, sier leder for digitalt økosystem i Fjordkraft, Elisabeth M. Norberg.

Det er også en stor økning i antall kunder som vil følge forbruket sitt i sanntid. Det kan man gjøre med en PULS-måler som plugges enkelt i sikringsskapet. Bare i desember har over 1 200 kunder bestilt PULS-måler fra Fjordkraft.

PULS-måleren har følgende funksjoner:

- Visning av forbruk i sanntid

- Oversikt over hvordan effektuttaket i boligen har endret seg den siste timen

- Oversikt over strømforbruket (kWh) i dag

Funksjonaliteten til pulsmåleren er ennå bare i starten. Neste år utvides verdiforslaget og nyttefunksjonen til pulsmåleren ved bl.a. å tilby varslingstjenester som kan hjelpe kundene med å spare penger på den nye nettleiemodellen, som etter planen skulle innføres fra nyttår, men som nå er utsatt til våren hos de aller fleste netteiere.

- Vi er klare for å hjelpe kundene når den trer i kraft og håper alle ser verdien av en PULS-måler når det skjer, sier Norberg.

Bruk strøm smart

På nyåret skal du altså kunne sjekke nettleieprisen din og få oversikt over kostnader på både energiledd og kapasitetsledd. I tillegg vil appen vise anbefalte tidspunkt for bruk av elektriske apparater, slik at du kan fordele forbruket og spare penger.

- Oversikt over ny nettleie og effekttariffer er krevende å sette seg inn for kundene, så vi skal gjøre det enkelt og lett forståelig, sier Norberg.

Smartlading av elbil kan også styres fra Fjordkraft-appen. Det betyr at du kan lade bilen når strømmen er billigst. Appen støtter en lang rekke bilmodeller, og nye modeller legges til fortløpende. Du kan også styre en rekke andre smarthus-dingser med appen, som for eksempel panelovner og varmepumper.

- Kunder som har solcellepanel på taket kan i tillegg se egen solproduksjon og bruke overskuddsproduksjon de har samlet på sin Solkonto i løpet av året til å betale deler av strømregningen med nå på vinteren. Det kan komme godt med i disse dager, sier Norberg.

Smartlading med Fjordkraft-appen.
Fjordkraft-appen har støtte for smarthus-løsninger som lar deg styre oppvarming av bolig.