Bruker 10 millioner på å trygge norske byer

Under Nordic Safe Cities summit i Stockholm torsdag 12. desember 2019 lanserer Gjensidigestiftelsen initiativet "Trygge, norske byer”. Initiativet bygger på et tett samarbeid med Nordic Safe Cities der formålet er å lære av hverandre for å forebygge hat og vold fra ekstreme grupper.

Ingrid Tollånes, leder for samfunn og gave i Gjensidigestiftelsen

Vi er stolte av å kunne lansere det nye prosjektet «Trygge, norske byer». Vår ambisjon, i alliansesamarbeid med Nordic Safe Cities, er å styrke lokalsamfunnene i byene for å bidra til at innbyggerne skal føle seg trygge, og forebygge hat, vold og ekstremisme, sier IngridTollånes, leder for samfunn og gave i Gjensidigestiftelsen.

De norske kommunene som foreløpig er med i nettverket er Oslo, Bærum, Stavanger, Kristiansand, Fredrikstad, Sarpsborg, Skien, Larvik og Haugesund. Håpet er at flere byer og stiftelser i Norge skal slutte seg til det nordiske nettverket.

Gjensidigestiftelsen har satt av10 millioner norske kroner i støtte til byenes innsats på dette området. Midlene skal gå til samarbeidsprosjekter mellom frivillige organisasjoner og kommuner. Støtten blir offentliggjort i forbindelse med programmet for "Nordic Safe Cities summit" i Stockholm som også inneholder:

• En debatt mellom representanter for nordiske etterretningstjenester om forskjellige trusselvurderinger i de nordiske landene, moderert av Magnus Ranstorp, forskningsdirektør, Center for asymmetriske trusselstudier (CATS), National Defense College, Sverige.
  • En debatt mellom ordførerne i Helsinki, København, Stockholm, Reykjavik og Oslo om deres aktuelle utfordringer og strategier for å skape trygge byer, samt lanseringen av et nytt, nordisk hovedstadssamarbeid.
  • En debatt med ordføreren fra Kristiansand om den aktuelle saken om koranbrenningen, samt sikkerhetssjefen i Malmø om aktuelle voldsepisoder. Debatten modereres av Shaukat Warraich, administrerende direktør for Faith Associates og særlig rådgiver på ekstremismeområdet for Sadiq Khan, Londons borgermester.
  • Opplegg fra blant andre borgermestere fra Gøteborg, lund, Uppsala og Vantaa.

Lars Erik Mørk, Kommunikasjonssjef Gjensidigestiftelsen
e-post: lars-erik.mork@gjensidigestiftelsen.no

Ingrid Tollånes, leder for samfunn og gave i Gjensidigestiftelsen (foto: Lars Erik Mørk)