Bruken av teknologi i skolen har økt på kort tid

De siste årene har bruken av teknologi i norske klasserom økt betraktelig, og med ulik praksis.
Nye analyser fra Utdanningsdirektoratet viser blant annet at:
- 3 av 4 skoleledere opplever at den digitale infrastrukturen har god nok kvalitet til å gjennomføre et bredt spekter av digital undervisning.
- I etterkant av koronapandemien er forutsetningene for å gjennomføre digital undervisning, enten på skolen eller når elevene er hjemme, relativt gode.
- Stadig flere elever har tilgang på en digital enhet de har fått av skolen.
- Det er store forskjeller i lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse og skolenes tilnærming til pedagogisk bruk av IKT.
- Kompetansenivået til både lærere og elever har økt på kort tid.
- Over halvparten av skoleeierne oppgir at de prioriterer å styrke lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse.
- Elever og lærere har god tilgang på digitale enheter.
- Digitale læringsressurser blir i noen grad prioritert foran tradisjonelle bøker.
- Både pandemien og det nye læreplanverket har forsterket arbeidet med pedagogisk bruk av IKT i skolen.
IKT får tydeligere rolle i skolen gjennom læreplanene
Samfunnet endrer seg med ny teknologi, ny kunnskap og nye utfordringer. Dette stiller krav også til fremtidens skole.
– Vi har fornyet læreplanene. Teknologi, programmering og algoritmisk tenkning har kommet inn i læreplanene, og digitale ferdigheter er tydeligere uttrykt som kompetansemål, sier Nilssen.
De nye læreplanene legger opp til en opplæring som er praktisk, variert og relevant, med varierte og endrede vurderingsformer.
– Aktive elever som har reell innflytelse, medvirkning og medansvar i læringsfellesskapet er en grunnpilar i de nye læreplanene. Elevene skal utvikle evne til medbestemmelse og bli lyttet til. Teknologien er både et verktøy for å realisere ambisjonene i fagfornyelsen og et kompetanseområde som skal utvikles, forklarer Nilssen.
Kontakter
Marie SmedsrødPressekontakt
Tel:478 27 301msd@udir.noBilder
Lenker
Om Utdanningsdirektoratet
Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Mange voksne søker videregående opplæring30.10.2025 08:46:25 CET | Pressemelding
Nesten 23 000 voksne har søkt videregående opplæring skoleåret 2024–25. Det viser nye tall fra Utdanningsdirektoratet.
Skaun ungdomsskole vinner Dronning Sonjas skolepris for sitt arbeid med likeverd og inkludering20.10.2025 13:12:10 CEST | Pressemelding
Skaun ungdomsskole i Trøndelag får prisen for sitt målrettede og helhetlige arbeid med likeverd, trivsel og inkludering, og for å sikre at hver elev blir sett og anerkjent gjennom hele skoleløpet.
Skolevalget 2025: Brakvalg for FrP2.9.2025 19:00:05 CEST | Pressemelding
Årets skolevalg er avsluttet, etter uker med debatter, valgtorg og til slutt avstemning. Partiene på høyresiden er valgets vinnere sammenlignet med skolevalget før stortingsvalget i 2021, mens partiene på venstresiden går tilbake.
17 nominert til Dronning Sonjas skolepris20.8.2025 08:22:00 CEST | Pressemelding
17 skoler fra 11 ulike fylker konkurrerer om Dronning Sonjas skolepris 2025. Prisen deles ut annethvert år til en skole som har utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering.
7 av 10 skoleledere melder om grov språkbruk blant elever26.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
En ny rapport viser at hele 7 av 10 skoleledere opplever utfordringer med elevers språkbruk i skolehverdagen. – En trussel mot det trygge skolemiljøet, sier direktør i Utdanningsdirektoratet Morten Rosenkvist.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom




