Bruk sunn fornuft når du bestiller sommerferien

Coronaviruset herjer nå i stadig flere land. Fremtind har denne uken mottatt flere hundre henvendelser fra bekymrede kunder med reiseplaner.

Foto: Fremtind

- Pågangen fra bekymrede kunder er nå så stor at vi har laget et eget tastevalg for de som ringer oss og har spørsmål om viruset. Her har vi dedikerte medarbeidere som mottar alle disse henvendelsene, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind Forsikring, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- Folk er urolige for det de leser i media, så de ringer om reiser overalt i verden på både kort og lengre sikt – også om sommerferien, fortsetter Nielsen.

Fremtind dekker foreløpig avbestilling av reiser til hele Kina og Hong Kong, i tillegg til Lombardia, Veneto og Emilia-Romagna i Italia med utreise før 31. mars 2020.

UDs reiseråd legger føringen for hva som dekkes

- Om du har bestilt ferien din før utbruddet av viruset, vil du få dekket avbestillingen dersom det er utstedt reiseråd fra UD til landet du skal til, forteller Nielsen.

Det vil si at om det ikke er utstedt reiseråd til landet du skal til, og du likevel ikke ønsker å dra i frykt for smitte, dekker ikke reiseforsikringen avbestilling.

- Vi oppfordrer derfor alle til å bruke sunn fornuft når de bestiller sommerferien. Er du engstelig for coronavirus, så kan det være lurt å vente med å bestille, råder skadeforebyggeren.

Foto: Fremtind
Therese Nielsen. Foto: Fremtind