Bruk påskeutfarten til gjøre partneren din til en bedre sjåfør
– Dette har mange av oss opplevd. Som passasjer prøver du å komme med noen velmenende veiledninger om kjørestilen, men uansett hvordan du ordlegger deg blir det feil og det blir dårlig stemning i bilen, sier atferdspykolog Jon Magnus Eilertsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
De fleste overvurderer sine evner bak rattet. I en studie* ble sjåførene bedt om å vurdere sine egne kjøreegenskaper. 74 prosent mente at de var over gjennomsnittet gode sjåfører.
– Når vi ser andre bilister som gjør dårlige valg i trafikken farger dette hvordan vi vurderer egne ferdigheter. Det fører til at vi tror vi er bedre enn alle andre, og da kan det være vanskelig å svelge at partneren eller bestevennen din mener noe annet, sier Eilertsen.
Se tipsene i kortversjon nederst i saken
Bruk målbare tilbakemeldinger
Vil du at partneren din skal bli en bedre sjåfør er det viktig å få hen til å faktisk forstå at hen kan bli bedre. Selv om mange har problemer med å innrømme feil, har de fleste et forbedringspotensiale.
– Det første du kan gjøre er å flytte observasjonene av hva som er rett og galt fra deg selv og over til et måleinstrument eller annen teknologi i bilen. På den måten trenger du ikke å være personlig budbringer av dårlige nyheter, sier Eilertsen.
Mange biler har en kjørecomputer som blant annet viser og varsler om fartsovertredelser. Det finnes også mobilapper som måler fartsovertredelser, brå nedbremsinger og mobilbruk. Alle disse forteller objektivt «sannheten», og kan være nyttige når du gir tilbakemelding.
Vær spesfikk og direkte
Skal du gi tilbakemelding må du spesifisere hva som faktisk er dårlig. Hvis ikke vil det heller ikke være mulig å vite hva som kan forbedres. Atferdsspykologen sier det er smart å gi tilbakemeldinger som er spesfikke og målbare, og at en gjerne kan spille på føleser
– Om dere ligger for nærme bilen foran bør du unngå å si: «Du må slutte å ligge helt oppi r… på den bilen foran!». Om du derimot sier «jeg blir litt redd når du ligger så nærme bilen foran. Om den bråbremser i denne farten rekker du ikke å bremse uten å krasje i den - og det kan bli dyrt», er du spesifikk samtidig som du forklarer mulige konsekvenser. Det er vanskelig å argumentere imot, samtidig som du har belegg for påstanden din, sier Eilertsen.
Gi skryt når noe er bra
Vi er vanligvis flinke til å påpeke når andre gjør feil, men vi er ikke like flinke til å påpeke når noen gjør noe bra. Forskning har vist at 4/1-prinsippet fungerer.
– For å opprettholde en god balanse og god stemning i bilen, er det mest effektivt å gi minimum fire positive tilbakemeldinger for hver negative, sier Eilertsen.
Gi tilbakemeldingen så fort som mulig etter at sjåføren har gjort noe riktig. Tilbakemeldinger fungerer best når de kommer tett opp til en handling eller noe er utført.
– Unngå å gi tilbakemeldinger på noe sjåføren ikke har kontroll over, spesielt om det er kritikk. For eksempel: «Den bilen kjørte nesten rett inn i deg - prøv å vær litt mer oppmerksom». Si heller: «Sjåføren bak oss var uoppmerksom og kjørte nesten på oss».
Kjør en konkurranse og belønn forbedringer
Du kan også lage en konkurranse, der partneren din skal konkurrere mot seg selv. Bruk kjørecomputer, mobil-app eller forhåndsdefinerte kriterier for hva som er rett og galt, som grunnlag for konkurransen.
– Målet er å belønne at partneren din endrer kjøreatferd til det tryggere. Bli enige om en premie sjåføren faktisk vil jobbe for. Enten du tilbyr å lage middag, spandere en is på veien eller noe annet, sier Eilertsen.
Unngå de mest trafikkerte dagene i påsken
Selv med koronarestriksjoner kan vi forvente mye hyttetrafikk i påsken. Ifølge kjøredata fra smart bilforsikring er det mest trafikk fredag og lørdag før palmesøndag og onsdag før skjærtorsdag.
Fredag før palmesøndag er det mange biler på veien mellom klokken 13.00 og 19.00, og det er mest trafikk på lørdagen og onsdagen i tidsrommet mellom klokken 10.00 og 17.00.
– Styrer du unna disse tidspunktene får du en enklere start på påskeferien. Det er større spredning av biler etter påskeaften, og vårt tips er å unngå å kjøre mellom klokken 12.00 og 17.00 på 1. og 2. påskedag hvis du kan, sier Eilertsen.
Slik kan du gjøre partneren din til en bedre sjåfør (uten at det går utover forholdet)
- Gjør tilbakemeldingene målbare, ikke din personlige mening. Fokuser på noe som faktisk kan måles eller telles, og la målingene skje av noen andre enn deg (kjørecomputer/app).
- Gjør det spesifikt. Spesifiser, konkretiser og bli enige om hva dere skal måle og hva som er riktig basert på trafikkreglene.
- Gjør det til en konkurranse. Gjør det litt morsommere og lag en konkurranse ut av det (ikke dere imellom nødvendigvis).
- Gi positive tilbakemeldinger. Husk å gi positive tilbakemeldinger når du ser forbedring! 4/1-prinsippet: For hver negativ tilbakemelding må du forsøke å gi fire positive.
- Gi belønning. Bruk fantasien og belønn forbedringer! Dette vil motivere til å fortsette.
NB! Fremtind tar ikke ansvar for havarerte forhold, og anbefaler alle å ha litt mat i magen før de legger ut på kjøretur 😊
*https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022437503000690?via%3Dihub
Nøkkelord
Kontakter
Simen Berntsen RudiKommunikasjonssjef Fremtind
Tel:959 05 875simen.rudi@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter26.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Med mindre reiseavbestillingen skjer som følge av sykdom, ulykke eller skade, gjelder ikke forsikringen. – Vurder egen økonomi før du kjøper en reise.
Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
1,3 millioner nordmenn oppgir at de ikke setter av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene.
Ekstremværet preger resultatet til Fremtind23.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemelding
Fremtind leverte i årets første kvartal et resultat før skatt på 233 mill. kroner (366). Resultatet av forsikringstjenester i konsernet ble –102 mill. kroner (267). Nedgangen skyldes i hovedsak store skadeutbetalinger som følge av ekstremværet i januar og februar. Finansavkastningen var god i kvartalet.
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom