Fremtind

Bruk påskeutfarten til gjøre partneren din til en bedre sjåfør

Del

Se for deg at partneren eller vennen din kjører til hytta og du er passasjer. Det går litt for fort, eller kanskje for sakte. Dere ligger for tett på bilen foran, og rett som det er kommer plutselige nedbremsinger. Hva gjør du?

De fleste overvurderer sine evner bak rattet.
De fleste overvurderer sine evner bak rattet.

– Dette har mange av oss opplevd. Som passasjer prøver du å komme med noen velmenende veiledninger om kjørestilen, men uansett hvordan du ordlegger deg blir det feil og det blir dårlig stemning i bilen, sier atferdspykolog Jon Magnus Eilertsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

De fleste overvurderer sine evner bak rattet. I en studie* ble sjåførene bedt om å vurdere sine egne kjøreegenskaper. 74 prosent mente at de var over gjennomsnittet gode sjåfører.

– Når vi ser andre bilister som gjør dårlige valg i trafikken farger dette hvordan vi vurderer egne ferdigheter. Det fører til at vi tror vi er bedre enn alle andre, og da kan det være vanskelig å svelge at partneren eller bestevennen din mener noe annet, sier Eilertsen.

Se tipsene i kortversjon nederst i saken


Bruk målbare tilbakemeldinger

Vil du at partneren din skal bli en bedre sjåfør er det viktig å få hen til å faktisk forstå at hen kan bli bedre. Selv om mange har problemer med å innrømme feil, har de fleste et forbedringspotensiale.

– Det første du kan gjøre er å flytte observasjonene av hva som er rett og galt fra deg selv og over til et måleinstrument eller annen teknologi i bilen. På den måten trenger du ikke å være personlig budbringer av dårlige nyheter, sier Eilertsen.

Mange biler har en kjørecomputer som blant annet viser og varsler om fartsovertredelser. Det finnes også mobilapper som måler fartsovertredelser, brå nedbremsinger og mobilbruk. Alle disse forteller objektivt «sannheten», og kan være nyttige når du gir tilbakemelding.


Vær spesfikk og direkte

Skal du gi tilbakemelding må du spesifisere hva som faktisk er dårlig. Hvis ikke vil det heller ikke være mulig å vite hva som kan forbedres. Atferdsspykologen sier det er smart å gi tilbakemeldinger som er spesfikke og målbare, og at en gjerne kan spille på føleser

– Om dere ligger for nærme bilen foran bør du unngå å si: «Du må slutte å ligge helt     oppi r… på den bilen foran!». Om du derimot sier «jeg blir litt redd når du ligger så nærme bilen foran. Om den bråbremser i denne farten rekker du ikke å bremse uten å krasje i den - og det kan bli dyrt», er du spesifikk samtidig som du forklarer mulige konsekvenser. Det er vanskelig å argumentere imot, samtidig som du har belegg for påstanden din, sier Eilertsen.


Gi skryt når noe er bra

Vi er vanligvis flinke til å påpeke når andre gjør feil, men vi er ikke like flinke til å påpeke når noen gjør noe bra. Forskning har vist at 4/1-prinsippet fungerer.

–  For å opprettholde en god balanse og god stemning i bilen, er det mest effektivt å gi minimum fire positive tilbakemeldinger for hver negative, sier Eilertsen.

Gi tilbakemeldingen så fort som mulig etter at sjåføren har gjort noe riktig. Tilbakemeldinger fungerer best når de kommer tett opp til en handling eller noe er utført.

– Unngå å gi tilbakemeldinger på noe sjåføren ikke har kontroll over, spesielt om det er kritikk. For eksempel: «Den bilen kjørte nesten rett inn i deg - prøv å vær litt mer oppmerksom». Si heller: «Sjåføren bak oss var uoppmerksom og kjørte nesten på oss».


Kjør en konkurranse og belønn forbedringer

Du kan også lage en konkurranse, der partneren din skal konkurrere mot seg selv. Bruk kjørecomputer, mobil-app eller forhåndsdefinerte kriterier for hva som er rett og galt, som grunnlag for konkurransen.

– Målet er å belønne at partneren din endrer kjøreatferd til det tryggere. Bli enige om en premie sjåføren faktisk vil jobbe for. Enten du tilbyr å lage middag, spandere en is på veien eller noe annet, sier Eilertsen.


Unngå de mest trafikkerte dagene i påsken

Selv med koronarestriksjoner kan vi forvente mye hyttetrafikk i påsken. Ifølge kjøredata fra smart bilforsikring er det mest trafikk fredag og lørdag før palmesøndag og onsdag før skjærtorsdag.

Fredag før palmesøndag er det mange biler på veien mellom klokken 13.00 og 19.00, og det er mest trafikk på lørdagen og onsdagen i tidsrommet mellom klokken 10.00 og 17.00.

– Styrer du unna disse tidspunktene får du en enklere start på påskeferien. Det er større spredning av biler etter påskeaften, og  vårt tips er å unngå å kjøre mellom klokken 12.00 og 17.00 på 1. og 2. påskedag hvis du kan, sier Eilertsen.


Slik kan du gjøre partneren din til en bedre sjåfør (uten at det går utover forholdet)

  1. Gjør tilbakemeldingene målbare, ikke din personlige mening. Fokuser på noe som faktisk kan måles eller telles, og la målingene skje av noen andre enn deg (kjørecomputer/app).

  2. Gjør det spesifikt. Spesifiser, konkretiser og bli enige om hva dere skal måle og hva som er riktig basert på trafikkreglene.

  3. Gjør det til en konkurranse. Gjør det litt morsommere og lag en konkurranse ut av det (ikke dere imellom nødvendigvis).

  4. Gi positive tilbakemeldinger. Husk å gi positive tilbakemeldinger når du ser forbedring! 4/1-prinsippet: For hver negativ tilbakemelding  må du forsøke å gi fire positive.

  5. Gi belønning. Bruk fantasien og belønn forbedringer! Dette vil motivere til å fortsette.

NB! Fremtind tar ikke ansvar for havarerte forhold, og anbefaler alle å ha litt mat i magen før de legger ut på kjøretur 😊

*https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022437503000690?via%3Dihub

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

De fleste overvurderer sine evner bak rattet.
De fleste overvurderer sine evner bak rattet.
Last ned bilde
Jon Magnus Eilertsen, atferdspykolog i Fremtind.
Jon Magnus Eilertsen, atferdspykolog i Fremtind.
Last ned bilde
De fleste overvurderer sine evner bak rattet
De fleste overvurderer sine evner bak rattet
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – et nytt forsikringsselskap med lang erfaring
Fremtind Forsikring er eiet av SpareBank 1 og DNB. Selskapet er et resultat av fusjon mellom forsikringsselskapene til SpareBank 1 og DNB, som trådte i kraft 1. januar 2019.

Fremtind er landets tredje største forsikringsselskap, og det største med distribusjon gjennom bank. Fremtind vil tilby alle skade- og personforsikringer for privatpersoner og bedrifter.

Med solid erfaring og kunnskap om forsikring utvikler Fremtind nye produkter og tjenester som betyr noe i folks liv. Vi var de første til å utnytte teknologi for å gjøre bilforsikringen smart. Vi var også de første som gjorde helsevurdering selvbetjent og enkel. Slik vil vi fortsette å bruke digital innovasjon og fornyelse for å gjøre hverdagen enklere og tryggere for folk og bedrifter flest.

Følg saker fra Fremtind

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom