Bruk påsken til å arrangere brannøvelse hjemme!

Hva gjør du hvis det begynner å brenne der du bor? Vet du når du kan forsøke å slokke branntilløpet selv og når du bør ringe brannvesenet? Har dere avtalt en møteplass ute?

Bor du i et hus med flere etasjer kan rømningsveien være via en brannstige. Det er lurt å øve på å bruke den i en brannøvelse. Foto: Brannvernforeningen

Brannvernforeningen oppfordrer alle til å lage en brannplan for boligen med informasjon om rømningsvei og en oppskrift på hva man skal gjøre om det begynner å brenne. Når planen er laget er det viktig å øve!

- Med hjemmepåske har de fleste av oss trolig mer tid enn vanlig. Vi oppfordrer alle til å bruke litt av påsken til å øke kunnskapen om brannvern og ha en brannøvelse hjemme. Uansett om du bor alene, eller sammen med flere andre er det viktig å vite hva du skal gjøre om det blir brann, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Ha et brannmøte med alle som bor i boligen. Det er fint å sette seg ned og snakke sammen om hva som kan skje om det begynner å brenne og hvordan alle bør reagere. Bruk et scenario hvor det begynner å brenne om natten. Hvordan kommer dere ut? Hvor møtes dere for å se at alle er ute? Husk at det er viktig å varsle 110 så fort som mulig. Vær også klar over at det kan være livsfarlig å evakuere via en røykfylt rømningsvei.

- Tilpass øvelsen etter barnas alder om du har barn i huset. For de minste kan du gjerne gjøre det til en lek. Det viktigste de skal vite er at de ikke må gjemme seg om det begynner å brenne. Og så er det veldig viktig å ha avtalt et lett tilgjengelig møtested i trygg avstand fra boligen, om det skulle begynne å brenne, sier Søtorp.

Hva en brannøvelse bør inneholde kan variere etter livssituasjon og boforhold. Her kan du mer lese om hvordan du kan holde en brannøvelse hjemme.

Hjemmets brannplan
Brannvernforeningen har laget en «brannplan for hjemmet». Den inneholder en oppskrift på hva man skal gjøre ved brann. Alle bør lage seg en slik oppskrift, og bruke den som utgangspunkt når man skal ha brannøvelse hjemme. Brannplanen tilpasses bolig og hvem som bor sammen, plassering av soverom og mulige rømningsveier. Har man barn må den tilpasses barnas alder og modenhet. Planen bør deretter prøves ut i en brannøvelse, slik at dere blir mer trygge i en brannsituasjon. Da vil dere også finne ut om det er punkter som bør justeres eller gjøres tydeligere.

Les mer om brannplan her: https://brannvernforeningen.no/gode-rad/brannvern-i-hjemmet/hjemmets-brannplan/

Les flere råd for brannvern i hjemmet her https://brannvernforeningen.no/gode-rad/brannvern-i-hjemmet/

Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening