Parat

Brudd i tarifforhandlingene mellom Parat og Virke

Det vil bli mekling mellom Parat og Virke etter brudd i tarifforhandlingene for ansatte i varehandel og service. Parats forhandlingsleder, Kjell Morten Aune, sier arbeidsgiver ikke er villig til å møte Parats krav om reallønnsutvikling.

I forhandlingene om funksjonæravtalen med arbeidsgiverorganisasjonen Virke, forhandler arbeidstakerorganisasjonene Handel og Kontor (LO) i tillegg til Parat (YS). Parat forhandler for store medlemsgrupper i Bama, Carlsen Fritzøe, Lekolar, Maxbo, Malorama, Montér/Optimera, Lyse, Norgesgruppen m.fl.

Parats forhandlingsleder sier hovedkravet er reallønnsutvikling for alle medlemmer.

– Bruddet i forhandlingene skyldes arbeidsgiverforeningen Virkes manglende vilje til å akseptere våre moderate krav. Krav vi mener er i tråd med tillegg, gitt i frontfaget. Det er mange lavtlønnede, spesielt innenfor handel, og mange av disse har vært i førstelinjen i de siste månedene. Det har også vært av betydning for bruddet at vi ikke har fått en total helhetlig løsning, blant annet på områder som kompetanseutvikling for våre medlemmer, sier Aune.

Han sier det er en utfordring at flere av virksomhetene er veldig ulikt rammet av korona-krisen.

– Dagens situasjon med korona, og delvis nedstengning av viktige samfunnsfunksjoner, har slått ulikt ut i virksomhetene. Det går veldig bra for matvarebutikker, sport og flere aktører innen varehandel, mens andre bransjer sliter tungt. Dette gir oss utfordringer i forhandlingene, i og med at handels og servicenæringen ønsker å få til felles løsninger på tvers av avtaleområdet, sier Parat-forhandleren.

Aune sier Parat også opprettholder krav knyttet til arbeidet med å sikre en bærekraftig utvikling.

– Vi ønsker å bidra til at tariffavtalene skal være med på å styrke det grønne skiftet og sikre bærekraftig utviklingen i næringen. Dette er viktig for å sikre både de ansattes og bedriftenes fremtidige økonomiske situasjon, sier Aune.

Om Parat

Parat
Lakkegata 23

482 10 100http://www.parat.com

Følg pressemeldinger fra Parat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Parat