Brudd i lønnsforhandlingene for elektro.

Torsdag kveld brøt EL og IT Forbundet forhandlingene med hovedorganisasjonen Nelfo om lønns- og arbeidsvilkårene til drøyt 13.000 elektrikere.

– Vi har klart å etablere noen enigheter, men når Nelfo i ettermiddag framsatte det som må tolkes som et ultimatum ble det umulig for oss å fortsette, sier leder i EL og IT Forbundet og forhandlingsleder, Jan Olav Andersen.

Forhandlingene om Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) startet på mandag denne uka, og forhandlingsutvalget til EL og IT har hele tiden vært innstilt på å få til en enighet, men det ble etter hvert klart at dette ikke var mulig.

– Det er etablert enighet om ramma for oppgjøret, men på andre av forbundets prioriterte områder, som bedre vilkår for medlemmer på reise og inn- og utleie, har det ikke vært mulig å bevege Nelfo, sier Andersen.
Bruddet i forhandlingene går nå videre til Riksmeklingsmannen

Streikeklare elektrikere krever reelle forhandlinger, ikke ultimatumer.17.9.2020 16:39:41 CESTPressemelding

Over 5.500 elektrikere i nesten 100 bedrifter er klare til streik når EL og IT Forbundet møter Nelfo til mekling på mandag. Det er lønns- og arbeidsvilkårene til drøyt 13.000 elektrikere som står på spill – Vi forventer at Nelfo legger fra seg ultimatumene sine, og heller prøver å finne løsninger. Hvis ikke så blir det streik fra onsdag, sier forhandlingsleder Jan Olav Andersen.