Brudd i landbaseforhandlingene

Industri Energi bryter forhandlingene med Norsk olje og gass på landbaseavtalen. – Vi fikk ingen forsikringer om at medlemmene våre ville få opprettholde kjøpekraften. Selv ikke minstelønnssatsene viste arbeidsgiverne vilje til å oppjustere, sier Frode Alfheim som leder forhandlingene fra Industri Energi.

Nestleder i Industri Energi, Frode Alfheim, sier de tillitsvalgte i diskusjonene viste stort ansvar for bedriftene.

-Våre krav lå langt innenfor de rammene som frontfagsoppgjøret ga. Men vi fikk verken skriftlige eller muntlige tilbud med forsikringer om at medlemmene våre ville få opprettholde kjøpekraften. Selv ikke minstelønnssatsene viste arbeidsgiverne vilje til å oppjustere, sier Alfheim.

Industri Energi tilbød å avvente signering av den sentrale avtalen inntil de lokale særavtalene er gjennomført, etter modell av bransjeavtalen, for å kunne se det sentrale og lokale oppgjøret i sammenheng og sikre reallønn, men det førte ikke fram.

-Innretningen på våre krav var som i de siste oppgjør innrettet mot å forsvare normalarbeidsdagen. Dette er krav som ville hatt liten kostnad for bedriftene dersom de hadde organisert arbeidet deretter, sier Alfheim.

Forhandlingene vil fortsette hos Riksmekleren. Forbundets nettsider vil komme tilbake med dato.

Industri Energi har 885 medlemmer på landbaseoverenskomsten. Disse jobber på forsyningsbaser og vedlikeholdsbedrifter langs hele kysten: KCA Deutag Drilling Norge, ASCO Norge, NorSea, Coast Center Base, Norbase, Vestbase, Polarbase, CCB Mongstad, Helgelandsbase, Saga Fjordbase og Risavika Terminal.

I tillegg er det en del tilslutningsbedrifter, som IKM Testing, IKM Laboratorium, Applus RTD, Enermech og NPT Testing.

Frode Alfheim, nestleder Industri Energi mob: 909 68 615

Industri Energi er et fagforbund for ansatte innen olje, gass og landbasert industri. Med våre 61 000 medlemmer er vi det fjerde største forbundet i LO. Forbundet har til sammen 80 ansatte fordelt mellom våre kontorer i Stavanger og Oslo.