Brudd i forhandlingene om overenskomst for vektere

25.08.2020 Norsk Arbeidsmandsforbund har brutt forhandlingene med NHO Service og Handel om forslag til revidert overenskomst for vektere 2020-2022.

Norsk Arbeidsmandsforbund valgte å bryte forhandlingene med NHO Service og Handel fordi de ikke vil innfri noen av kravene til tekstendringer i overenskomsten. Vi opplevde ingen reell vilje til forhandlinger.

Forhandlingsleder Anita Johansen sier at hun i forkant hadde forhåpninger om å komme til enighet, og er derfor skuffet over at de ikke klarte det.

Dermed går forhandlingene videre til mekling for vekteroverenskomsten. Det er ca 4200 medlemmer av Norsk Arbeidsmandsforbund innenfor vakt.

Tidspunkt for mekling er ennå ikke fastsatt.

Skammelig av Vestfold og Telemark fylkeskommune23.9.2020 13:14:54 CESTPressemelding

Vekterne i Norsk Arbeidsmandsforbund er ute i lovlig arbeidskamp. Konflikten handler blant annet om en anstendig lønn, lærlingers møte med arbeidslivet og retten til hele stillinger. Alle partiene på Stortinget lovpriser den norske modellen med trepartssamarbeid, verdien av det organiserte arbeidslivet og viktigheten av ansvarlige parter i arbeidslivet. Da er det oppsiktsvekkende at midt under en lovlig arbeidskamp velger Vestfold og Telemark fylke å leie inn vektere fra et selskap uten tariffavtale for å utføre vakthold ved Horten Videregående skole.