Brøt med skuddårstradisjon: Se videoen av Kirstins romantiske frieri til Mads

Etter nesten 20 år som samboere mente Kirstin det var på tide å fri. I en romantisk restaurant med skjulte kameraer, statister og artistopptreden gikk hun ned på kne og spurte Mads om de skulle gifte seg.

Vi har vært sammen omtrent halve livet vårt. Jeg tror Mads kunne tenkt seg å fri til meg, men når han ikke har gjort til nå, så gidder jeg ikke vente lengre. Da måtte jeg ta saken i egne hender, sier Kirstin Hermansen.

Se videoen av Kirstins frieri her

Åtte prosent involvert i frieri på skuddårsdagen

Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har fått gjennomført er det mange som er gifteklare, spesielt de siste ukene i februar. Bare på skuddårsdagen, som er i morgen, forventer faktisk åtte prosent av de spurte enten å bli fridd til eller de planlegger å fri selv.

Tradisjonelt har skuddårsdagen, 29. februar, vært den ene dagen hvert fjerde år hvor også kvinner kan fri. I Klarna sin kultur og visjon ligger det å bryte gamle og utdaterte tradisjoner godt forankret.

Da Klarna søkte etter en kvinne som ville bryte med tradisjoner og fri, meldte jeg meg på. Jeg har tenkt en stund på at jeg har hatt lyst til å fri - og når jeg så Klarna sin story på Instagram var det sparket jeg trengte for å faktisk gjøre det. Selvsagt ble jeg glad da jeg ble valgt ut. Dette er noe jeg virkelig ville gjøre, sier Kirstin.

Skjult kamera, statister og en skreddersydd sang

Det ble rigget til en helaften med alt som hører med av overraskelser og satt i gang et stort apparat for å, med skjult kamera, fange Kirstins frieri til sin utkårede, Mads Gudim Burheim. Det hele skjedde på en restaurant på Tjuvholmen i Oslo, og inkluderte et titalls statister, artisten Anna Jæger som fremførte en sang skreddersydd til paret og naturligvis et frieri. Da Kirstin går ned på kne, holder frem ringen og frir, blir Mads helt satt ut.

Helt ærlig. Det hadde jeg aldri trodd. Så overrasket har jeg aldri blitt. Jeg ble helt tatt på senga, sier Mads om den romantiske vendingen middagen deres tok.

- Ifølge undersøkelsen vår mener nesten en av fem nordmenn at kvinner enten ikke bør fri i det hele tatt, eller bare på skuddsårsdagen hvert fjerde år. Det er et håpløst foreldet syn. Akkurat som Kirstin kan naturligvis alle kvinner fri til hvem de vil når de ønsker det, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Ni av ti får ja, men ikke alle frierier er like romantiske

Til dem som har planer om å fri viser Klarnas undersøkelse at sjansen for å få ja faktisk er stor når du først kaster deg ut i det. Hele ni av ti spurte som hadde fridd, oppga at de fikk ja. Når det gjelder romantikken er det imidlertid litt mer å gå på. Bare 44 prosent syntes frieriet deres var romantisk.

Nei, det kan ikke bli så mye mer romantisk enn dette, sier Kirstin.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Se Kirstins romantiske frieri til Mads her

Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge