Bronse til Kjetil BORCH - med to hundrededelers margin

Færøyske Sverri NIELSEN vant i Poznan, polakken Natan WEGRZYCKI-ZSYMCZYK tok sølvet og Kjetil BORCH rasket til seg bronsen foran fjorårets Europa- og verdensmester Oliver ZEIDLER.

Kjetil Borch med bronsemedalje rundt halsen og den poznanske geiten i båten. Foto: Balint Czucz

Norges Roforbunds oppsummering av EM-finalen:

I det startsignalet går er det Kjetil BORCH som er raskest ut fra startblokkene på Lake Malta i Poznan. Opparbeider seg en ledelse på færøyske Sverri NIELSEN, for tiden i danske farger, og Polens Natan WEGRZYCKI-ZSYMCZYK, men fjorårets Europa- og verdensmester Oliver ZEIDLER jakter ledelsen i bane 1, lengst unna kamera. ZEIDLER utfordrer Kjetil og tar over ledelsen ved ca 400 meter rodd, bygger denne videre til en halv lengde og drøye halvsekundet ved passering første 500m.

Og i den andre 500m ser man tydelig at her tenker ZEIDLER å stikke fra resten av feltet. Sparker ut 40 åretak i minuttet, og øker til en båtlengdes ledelse ved 700m. Kjetil sitter mer kontrollert på 36 i takt og Sverri NIELSEN er to båtlengder bak tyskeren. På 1000m-merket har ZEIDLER nå to og et halvt sekunds forsprang, og nå er det greske NTOUSKOS som presser Kjetil og klokkes inn foran nordmannen.

I dne tredje 500m er det Sverri NIELSEN som mater på mest krefter i feltet. Starter opphentingen av Kjetil, og er oppe på siden av nordmannen, der de begge fortsetter å legge press på ZEIDLERs ledelse. I kamerabildet er det Tyskland i front, deretter Danmark og så Norge. Sverri går videre opp i ledelsen og har på et tidspunkt 49 i takt. Kjetil og Oliver kjemper om sølvet, men i bane 5 nærmest kamera og hjemmepublikummet er det polakken WEGRZYCKI-ZSYMCZYK som har best fart av de tre. Inn over mål er det ingen som kan hamle opp med den færeøyske oksen, NIELSEN, sølvet går til Polen og Kjetil rasker til seg bronsen med nær den minste margin mulig: to hundrededeler (!!) foran Tysklands Oliver ZEIDLER.

Så voldsomt er den polske overraskelsen at nettforbindelsen til produsenten faller sammen og ikke er oppe igjen før medaljene deles ut. I dag ble det «Det er et yngdigt land» som skulle fylle stadionen, vi får se om det blir «Ja, vi elsker» i Tokyo neste år, eller om NIELSEN smeller til på ny og IOC blir nødt til å spille «Tú alfagra land mítt» på regattabanen i Tokyo…

Offisiell resultatliste fra World Rowing finnes her.

Sjur Øyen - 41 64 49 64

Last ned bilde
Kjetil Borch er usikker på om han har tatt bronse, fjerde- eller femteplass i EM-finalen. Foto: Balint Czucz
Last ned bilde