Norges Lastebileier-Forbund

Brokollaps i nord deler landet i to - nå tar NLF grep 

Del
Tirsdag kveld kollapset broen over E6, ved Badderen i Kvænangen, og all trafikk er nå stanset. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) frykter at situasjonen vil bli langvarig, og har allerede søkt Vegdirektoratet om dispensasjon på kjøre- og hviletidsreglene.
Badderen bru på E6 i Nord-Troms har fått seg en alvorlig knekk. Foto: Frode Lyng Hansen, Statens vegvesen
Badderen bru på E6 i Nord-Troms har fått seg en alvorlig knekk. Foto: Frode Lyng Hansen, Statens vegvesen

Varmt vær har ført til rask snøsmelting og flere elver og bekker har gått over sine bredder. Elven Badderen i Kvænangen kommune flommet over og har forårsaket store skader på broen som binder den nordligste landsdelen sammen med resten av Norge. Broen er nå stengt på ubestemt tid. 

Må gjennom Finland 

NLFs regionsjef for Nordland, Troms og Finnmark, Odd-Hugo Pedersen, var tidlig på ballen etter hendelsen, og har vært i tett dialog med Statens vegvesen (SVV) for å holde seg oppdatert på den videre fremdriften.  

E6 er stengt og Norge er delt i to. Atter en gang blir vi minnet på at veinettet vårt ikke er rustet for en vanlig vårflom.For ett år siden røk den gamle broa som går parallelt med «nybroa». Jeg stiller derfor spørsmål ved om de nødvendige tiltakene ble gjort i fjor, gitt den situasjonen vi igjen står i nå, sier Pedersen. 

I praksis fører brokollapsen til at lastebiler som frakter gods f.eks. mellom Harstad og Alta nå må kjøre via Finland. Det innebærer i tillegg å måtte krysse riksgrensen to ganger på en kjøring. Dette forlenger turene med om lag 160 kilometer, noe som fører til at det i mange tilfeller blir umulig å utføre fastsatte turer innenfor kjøre- og hviletidsreglene. Nå ber derfor NLF Vegdirektoratet om midlertidig dispensajon på disse reglene, for å få frakten frem.

Praktiske problemer 

Brokollapsen har allerede skapt utfordringer for flere av NLFs medlemmer.  

Daglig leder i Miniekspress Nord Norge, Dag-Jostein Arild, forteller at stengningen skaper praktiske problemer for bedriften på de lengste kjørestrekningene. 

– På noen ruter forsøker vi å sette inn ekstra sjåfører, men det er ikke enkelt i situasjon med sjåførmangel. En annen konsekvens er økte kostnader med lange omkjøringer. Det krever en god dialog med kundene for å få dekket det inn, forteller Arild. 

Han er glad for at NLF har søkt om dispensasjon fra kjøre- og hviletidsreglene. 

– Dersom NLF får gjennomslag for dette, så vil det være til stor hjelp, med for eksempel redusert døgnhvile og økt kjøretid to dager i uken, avslutter Arild. 

Midlertidig bro 

Frode Lyng Hansen er bruforvalter i Statens vegvesen og har vurdert skadene på Badderen bru. 

– Konstruksjonsskadene er så alvorlige at brua ikke kan repareres. Vi vurderer nå om vi skal la brua kollapse av seg selv, eller om vi skal ta den ned, sier Hansen. 

Tilbake til NLFs regionsjef, Odd-Hugo Pedersen, forteller han videre at den siste meldingen han har fått fra SVV, er at det vil kunne komme på plass en midlertidig bro om 14 dager.

– I første omgang vil det kun bygges en midlertidig bro, som så raskt som mulig skal erstattes av en ny midlertidig bro. Sistnevnte vil være mer solid og SVV mener at den kan stå noen år, forteller Pedersen. 

Det er så langt ikke kommunisert noe om hvilke vektbegrensninger denne vil få.  

– Vi frykter at situasjonen vil vedvare i lengre tid, og få store konsekvenser for forsyningslinjene i regionen, sier Pedersen. 

NLF ber i søknaden til Vegdirektoratet om at dispensasjonen blir gjeldene fra tidsrommet f.o.m 3. juni 2022 t.o.m. når broen på E6 Kvænangen er gjenåpnet for tungtransport, for alle sjåfører som er underlagt regler for kjøre- og hviletid. 

 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Badderen bru på E6 i Nord-Troms har fått seg en alvorlig knekk. Foto: Frode Lyng Hansen, Statens vegvesen
Badderen bru på E6 i Nord-Troms har fått seg en alvorlig knekk. Foto: Frode Lyng Hansen, Statens vegvesen
Last ned bilde
– Vi frykter at situasjonen vil vedvare i lengre tid, og få store konsekvenser for forsyningslinjene i regionen, sier NLFs regionsjef, Odd-Hugo Pedersen.  Foto: NLF
– Vi frykter at situasjonen vil vedvare i lengre tid, og få store konsekvenser for forsyningslinjene i regionen, sier NLFs regionsjef, Odd-Hugo Pedersen. Foto: NLF
Last ned bilde

Om Norges Lastebileier-Forbund

Norges Lastebileier-Forbund
Norges Lastebileier-Forbund
St. Olavsgt. 25
0166 Oslo

415 44 100http://lastebil.no

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) arbeider for å fremme interessene og behovene til lastebil- og tungtransportsektoren i Norge. Vi fokuserer på å forbedre infrastruktur, sikkerhet og operasjonell effektivitet for våre medlemmer gjennom aktivt engasjement i prosjekter, samarbeid med myndigheter og organisering av konferanser. Vårt mål er en tryggere, mer effektiv og bærekraftig transportsektor, hvor samarbeid er nøkkelen til felles suksess.

Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund

Lastebileiernes fem krav til ny regjering9.9.2025 07:05:00 CEST | Pressemelding

– Lastebiler sørger for at varer kommer frem, at industrien får råvarer og at butikkhyller ikke står tomme. Likevel er det for mange som tar innsatsen for gitt, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). NLF har fem tydelige krav til en ny regjering som vil bidra til en mer trygg, effektiv og bærekraftig godstransport på vei. Vi krever flere døgnhvileplasser, vedlikehold av fylkesveinettet, økte dimensjon og vekter, ny ordning for kjøretøysgodkjenning og bedre støtteordninger for grønn omstilling. – NLF representerer over 3 000 lastebileiere som er avgjørende for norsk økonomi, beredskap og vareleveranse over hele landet. Vi forventer at politikerne tar næringas utfordringer på alvor den neste stortingsperioden, sier Gravråk. Flere døgnhvileplasser NLF krever at en ny regjering sikrer tilstrekkelig antall døgnhvileplasser og servicetilbud med god standard langs norske veier. Det trengs en mer ambisiøs framdriftsplan der regjeringen forplikter seg t

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye