Brokollaps i nord deler landet i to - nå tar NLF grep
Tirsdag kveld kollapset broen over E6, ved Badderen i Kvænangen, og all trafikk er nå stanset. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) frykter at situasjonen vil bli langvarig, og har allerede søkt Vegdirektoratet om dispensasjon på kjøre- og hviletidsreglene.

Varmt vær har ført til rask snøsmelting og flere elver og bekker har gått over sine bredder. Elven Badderen i Kvænangen kommune flommet over og har forårsaket store skader på broen som binder den nordligste landsdelen sammen med resten av Norge. Broen er nå stengt på ubestemt tid.
Må gjennom Finland
NLFs regionsjef for Nordland, Troms og Finnmark, Odd-Hugo Pedersen, var tidlig på ballen etter hendelsen, og har vært i tett dialog med Statens vegvesen (SVV) for å holde seg oppdatert på den videre fremdriften.
– E6 er stengt og Norge er delt i to. Atter en gang blir vi minnet på at veinettet vårt ikke er rustet for en vanlig vårflom.For ett år siden røk den gamle broa som går parallelt med «nybroa». Jeg stiller derfor spørsmål ved om de nødvendige tiltakene ble gjort i fjor, gitt den situasjonen vi igjen står i nå, sier Pedersen.
I praksis fører brokollapsen til at lastebiler som frakter gods f.eks. mellom Harstad og Alta nå må kjøre via Finland. Det innebærer i tillegg å måtte krysse riksgrensen to ganger på en kjøring. Dette forlenger turene med om lag 160 kilometer, noe som fører til at det i mange tilfeller blir umulig å utføre fastsatte turer innenfor kjøre- og hviletidsreglene. Nå ber derfor NLF Vegdirektoratet om midlertidig dispensajon på disse reglene, for å få frakten frem.
Praktiske problemer
Brokollapsen har allerede skapt utfordringer for flere av NLFs medlemmer.
Daglig leder i Miniekspress Nord Norge, Dag-Jostein Arild, forteller at stengningen skaper praktiske problemer for bedriften på de lengste kjørestrekningene.
– På noen ruter forsøker vi å sette inn ekstra sjåfører, men det er ikke enkelt i situasjon med sjåførmangel. En annen konsekvens er økte kostnader med lange omkjøringer. Det krever en god dialog med kundene for å få dekket det inn, forteller Arild.
Han er glad for at NLF har søkt om dispensasjon fra kjøre- og hviletidsreglene.
– Dersom NLF får gjennomslag for dette, så vil det være til stor hjelp, med for eksempel redusert døgnhvile og økt kjøretid to dager i uken, avslutter Arild.
Midlertidig bro
Frode Lyng Hansen er bruforvalter i Statens vegvesen og har vurdert skadene på Badderen bru.
– Konstruksjonsskadene er så alvorlige at brua ikke kan repareres. Vi vurderer nå om vi skal la brua kollapse av seg selv, eller om vi skal ta den ned, sier Hansen.
Tilbake til NLFs regionsjef, Odd-Hugo Pedersen, forteller han videre at den siste meldingen han har fått fra SVV, er at det vil kunne komme på plass en midlertidig bro om 14 dager.
– I første omgang vil det kun bygges en midlertidig bro, som så raskt som mulig skal erstattes av en ny midlertidig bro. Sistnevnte vil være mer solid og SVV mener at den kan stå noen år, forteller Pedersen.
Det er så langt ikke kommunisert noe om hvilke vektbegrensninger denne vil få.
– Vi frykter at situasjonen vil vedvare i lengre tid, og få store konsekvenser for forsyningslinjene i regionen, sier Pedersen.
NLF ber i søknaden til Vegdirektoratet om at dispensasjonen blir gjeldene fra tidsrommet f.o.m 3. juni 2022 t.o.m. når broen på E6 Kvænangen er gjenåpnet for tungtransport, for alle sjåfører som er underlagt regler for kjøre- og hviletid.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noBilder


Om Norges Lastebileier-Forbund
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Transportbransjen på bristepunktet etter Vedums nei: – Flere vurderer å aksjonere10.6.2022 14:07:38 CEST | Pressemelding
– Situasjonen har eskalert! På få dager har vi to nye prisrekorder på diesel, landet flommer over av ekstra inntekter – mens Vedum og regjeringen toer sine hender og hevder vi ikke har råd. Det står rett og slett ikke til troende, uttrykker administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.
Enova støtter 14 nye fyllestasjoner for biogass - ikke nok, mener transportbransjen25.5.2022 13:50:44 CEST | Pressemelding
– Vi mener at Enova gir seg på feil tidspunkt. Behovet for videre støtte til utbygging av infrastruktur vil fortsatt være der og det er derfor alt for tidlig for Enova å si stopp nå, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.
– Trist at det eneste tiltaket statsråden foreslår er å bøtelegge transportørene enda mer 4.5.2022 13:18:22 CEST | Pressemelding
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, er glad for at samferdselsministeren nå endelig kommer på banen og ønsker strengere tiltak mot fiskeavrenning, men han mener at løsningen er for enkel.
NLF om Støres redegjørelse - fullstendig tonedøvt fra regjeringen.18.3.2022 12:25:31 CET | Pressemelding
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo, er lite imponert over regjeringens handlekraft etter dagens redegjørelse i Stortinget.
Transportbedriftseiere møtte politikere med krisebudskap om drivstoffpriser og mangel på arbeidskraft 14.3.2022 14:32:37 CET | Pressemelding
Norges Lastebileier-Forbund Region 3 – Buskerud, Vestfold og Telemark har i helgen avholdt sin årskonferanse. Blant annet besøkte flere sentrale politikere konferansen, og ble konfrontert av de 160 deltakerne fra næringen med alvoret i situasjonen mange transportbedrifter står oppe i som følge av den skyhøye drivstoffprisen. Situasjonen er akutt for mange som er låst til kontrakter som er basert på et helt annet prisbilde enn det som har oppstått. For mange deler av næringslivet er det også kritisk at kostnadsøkningene på mange viktige områder forplanter seg ut til de fleste deler av samfunnet og påvirker kjøpekraft og betalingsevne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom