Brennpunkt: Muldvarpen – Nord-Korea avslørt

NRK har i dag publisert dokumentaren om den uføretrygdede kokken Ulrich Larsen som infiltrerer en venneforening for Nord-Korea. Det ble starten på en ti år lang operasjon, der han til slutt avslørte kommunistregimets dypeste hemmeligheter. Kokken klarte det som CIA og andre etterretningstjenester har prøvd på i flere tiår.

Ulrich Larsen. Foto: Ole Jørgen F. Kolstadbråten/NRK

Gjennom ti år har to mennesker med livet som innsats infiltrert det nord-koreanske regimet, og jobbet i det skjulte for å gi offentligheten innblikk i hvordan dette landet går frem for å omgå verdenssamfunnets sanksjoner.

Metamfetamin og missiler

De har sikret hundrevis av timer med råmateriale som viser planlegging av systematiske lovbrudd. Opptak og dokumenter som viser hvordan Nord-Korea er villige til å bidra med produksjon og salg av våpen eller narkotika til alle som kan betale.

NRK har gått sammen med tre andre allmennkringkastere – danske DR, svenske SVT og britiske BBC - om dette dokumentarprosjektet – som er initiert og drevet fram av to private tv-produksjonselskaper; norske Piraya og danske Wingman.

Etiske dilemmaer

- Brennpunkt-dokumentarserien «Muldvarpen» har en rekke etiske dilemmaer knyttet til metode, dokumentasjon og sikkerhet for de involverte. Likevel er det samfunnsinteressen i det som belyses og avsløres, som veier tyngst, sier programredaktør Frank Gander.

Nord-Korea er i praksis et land uten menneskerettigheter, et land som begår store overgrep mot egen befolkning og som ikke respekterer internasjonale spilleregler. Samtidig fører alle de internasjonale straffetiltakene til at makthaverne er på desperat jakt etter penger og olje, og landets innbyggere lider stadig mer under konsekvensene av diktaturet.

- Bruk av skjult kamera og skjult identitet for å lage journalistikk er omstridt. Som et utgangspunkt skal samfunnet vite hvem vi er, og at vi arbeider journalistisk når vi er ute på jobb. Samtidig åpner de etiske retningslinjene våre for at skjulte metoder kan brukes i unntakstilfeller. Forutsetningen må være at dette er eneste mulighet til å avdekke forhold av vesentlig samfunnsmessig betydning. Det mener NRK er tilfellet i denne saken, sier Gander.

Les mer om NRKs etiske vurderinger i denne saken: https://www.nrk.no/dokumentar/en-ganske-ualminnelig-mann-1.15194863

Se dokumentarserien nå

Lenke til NRK TV: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-muldvarpen-nord-korea-avsloert

Dokumentaren vises på NRK1 i kveld søndag 11. oktober kl. 20.25.

Frank Gander, Programredaktør i Dokumentar og samfunn
Mobil: 92261711
E-post: Frank.Gander@nrk.no

Frank Gander, programredaktør. Foto: NRK

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NO, NRK TV, NRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.