Nortel

Bransjeveteran til nytt mobilselskap for bedrifter

Tidligere Tele2-toppsjef Arild Hustad blir styreleder i det nye mobilselskapet Nortel, som tilbyr norske bedrifter grenseløs databruk til en lav fastpris.
Arild Hustad (t.h.) blir ny styreleder i Nortel, hvor Christian Pritchard er adm. direkør. Foto: Lin K. Moland

«Det er alltid behov selskaper som kan utfordre de to dominerende teleaktørene i Norge, og jeg er overbevist om at Nortel har det som skal til: Et konkurransedyktig produkt for små og mellomstore bedrifter og et imponerende team som har gjort dette før,» sier Arild E. Hustad.

Nortel ble lansert for to uker siden, og som første selskap i Norge tilbyr selskapet grenseløs databruk til én fast pris, og prisen er lavere enn det Telenor og Telia tar for sine større datapakker i dagens bedriftsmarked.

«Arild Hustad er en av den norske telebransjes veteraner, med erfaring fra innsiden av begge de to store aktørene vi skal hente kunder fra – og som sjef for utfordrersuksesser som Network Norway og Tele2,» sier Christian Pritchard, administrerende direktør i Nortel.

Tror datapakkene forsvinner

De siste årene har Hustad vært adm. direktør i Link Mobility, en leverandør av mobilkommunikasjonsløsninger, og før det har han bygget opp utfordreren Tele2 i Norge, som i 2014 ble kjøpt av Telia.

Hustad har også erfaring fra Telenor både i Norge og internasjonalt, British Telecom, som adm. direktør i Telecom Management Partner og deretter Network Norway.

Han har stor tro på Nortels satsning på grenseløs data, fordi dagens datapakke-jungel er ugjennomtrengelig, skaper byråkrati og fører til ekstrakostnader for norske bedrifter.

«Norge ligger langt bak andre nordiske land, både på databruk og pris pr. GB. De store aktørene i markedet har ikke maktet å levere en liknende løsning – og det kan det være mange årsaker til. Én årsak kan være at det har vært veldig lønnsomt å ta seg godt betalt for dagens pakkeløsninger,» sier Arild Hustad.

«Sterk etterspørsel»

I tillegg til Hustad kommer Ivar Nesset, tidligere Ship Equip-sjef med erfaring fra Netcom og i dag seniorrådgiver og partner i Converto, samt Stian Bang, daglig leder og medgründer i IT-konsulentselskapet Avento, inn i Nortel-styret.

Gründer Christian Pritchard har selv bygget opp Mobitalk, som i 2016 ble solgt til Phonero og som i dag er en del av Telia. Med på Nortel-laget er også Kristian Renaas, som ledet Telias bedriftsmarked.

Nortel, som har en avtale med Telenor som sikrer markedets beste dekning, konsentrerer seg om selskaper med mellom 5 og 300 ansatte.

«Vi har opplevd sterk etterspørsel i de første ukene, hvor tilbakemeldingen er at mange er lei av tomme datapakker. Nortel skal ha markedets mest attraktive løsning for små og mellomstore bedrifter, og med et nytt styre på plass er vi enda bedre rustet til å ta opp kampen med teleduopoloet,» sier Christian Pritchard.

Christian Pritchard, adm. direktør, Nortel
E-post: cp@nortel.no

Bilder

Om Nortel

Nortel
Parkgata 2
6003 Ålesund

• Nytt mobilselskap som retter seg mot bedriftsmarkedet, hvor Telenor og Telia i dag er de to dominerende aktørene med en samlet markedsandel på 95 prosent
  • Selskapet har en avtale om å bruke Telenors nett, noe som sikrer markedets beste dekning. Som første selskap i bedriftsmarkedet tilbyr Nortel grenseløs databruk til en fast lav pris (599 kr. pr. måned)
  • Målgruppen er bedrifter med mellom 5 og 300 ansatte, som det finnes 73.500 av i Norge
  • Selskapet er etablert av Christian Pritchard, som tidligere har startet og ledet Mobitalk (i dag en del av Telia). På eiersiden er blant andre den tidligere Aker-sjefen, Leif-Arne Langøy

Følg pressemeldinger fra Nortel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nortel