Bransjeutvalg mot kroppspress i sosiale medier lansert
– At retningslinjer og fagutvalg nå er på plass, er en viktig brikke i arbeidet for å motvirke kropps- og utseendepress blant barn og unge, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Målet til Fagutvalget for influencermarkedsføring er å bidra til ansvarlig markedsføringspraksis, og redusere kropp- og utseendepress som barn og unge voksne blir utsatt for i sosiale medier.
Velsand understreker samtidig at det nå den egentlige jobben begynner, og at også ytterligere tiltak må til: – Det handler først og fremst om å etterleve retningslinjene og i praksis sørge for en ansvarlig markedsføringspraksis overfor barn og unge. Samtidig må vi jobbe videre med å styrke barn og unges kritiske medieforståelse slik at de i større grad kan beskytte seg selv mot denne form for kommersielt innhold.
Retningslinjene som fagutvalget vil jobbe ut fra er basert på skissen til etiske retningslinjer mot kroppspress i sosiale medier som Medietilsynet og Forbrukertilsynet overleverte Barne- og likestillingsdepartementet 2. oktober 2018. I forbindelse med arbeidet anbefalte tilsynene i et notat også ytterligere tiltak for å redusere kroppspress. Det ble blant annet foreslått å gjennomgå og forenkle eksisterende regelverk, utvikle målrettede tiltak for barn og unge for å øke deres kritiske medieforståelse, og sist men ikke minst, sette ned et faglig utvalg med ansvar for å administrere og håndheve de etiske retningslinjene.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom