NHO Service og Handel

Bransjestatistikk viser et bedret arbeidsmarked

Etter en krevende tid med nedskjæringer i oljesektoren har vi fra 4. kvartal i fjor sett en gradvis forbedring av situasjonen i arbeidslivet. Bransjens tall for 2. kvartal indikerer at vi langt på vei kan friskmelde arbeidsmarkedet, sier fagsjef i NHO Service Even Hagelien. Etterspørselen etter personell vokser og arbeidsledigheten går ned. Dette viser bemanningsbransjens statistikk for 2. kvartal som NHO Service legger fram i dag.

Bemanningsbransjen som først og fremst dekker arbeidslivets midlertidige behov er et barometer på utviklingen i norsk økonomi. Når det ser ut til at vi er ute av de problemer nedgangen i oljesektoren påførte norsk økonomi er det naturlig at det synes på aktiviteten i bemanningsbedriftene. Derfor er det ikke uventet at markedet for bransjen fra 4. kvartal 2016 har vokst, sier Even Hagelien. Det er likevel viktig å huske at nedgangen forut for stabiliseringen som vi nå ser, var lang og det tar tid før man er tilbake på nivået fra før 2013, sier han.

I 2. kvartal økte bemanningsbransjens aktivitet med 5,1%. På Sør- og Vestlandet som har vært preget av oljenedturen går det nå i riktig retning. Aktiviteten økte med nesten 8% på Sørlandet mens Vestlandet fortsatt er ustabilt. Gjennomsnittlig endte man der opp med en nedgang på 0,4%.

Det var i 2. kvartal nedgang i forhold til året før i seks fylker. I resten var det vekst. Særlig positivt var det å se at solgte timer i Rogaland vokste med nesten 10% i andre kvartal på rad. Andelen innleie i Norge av totalt antall årsverk er nå på 1,3%. Dette er marginalt høyere enn i 2. kvartal i 2016. Samtidig er det verdt å merke seg at dette nivået har ligget ganske flatt siden 2006. Det høyeste vi har sett i 2. kvartal i den perioden er 1,39% og det laveste er 1,04%.

Mange opplever fortsatt et krevende marked. På 5 av 13 yrkesområder er det nedgang i forhold til samme kvartal året før. Det er verdt å merke seg kraftig nedgang innen HORECA (hospitality) samt området bygg og anlegg nå flater ut med den samme aktiviteten i 2. kvartal som året før. Samtidig er utviklingen nå positiv innen lager og logistikk samt økonomi og regnskap, sier Hagelien.

Even Hagelien har mobil 952 25 467

Baard Fiksdal, informasjonssjef
Postboks 5473, Majorstuen N - 0305 Oslo
Tlf.: +47 23 08 86 63 Mobil: +47 930 88 777

Om NHO Service og Handel

NHO Service og Handel
Næringslivets Hus, Middelthunsgt. 27

+47 23 08 86 50http://www.nhosh.no

NHO Service er den tredje største landsforeningen i NHO og består av 750 bedrifter med over 4000 virksomheter 75.000 årsverk. Bransjene er bemanning, renhold, sikkerhet, eiendomsdrift, helse og velferd, samt arbeid og inkludering. Vår visjon er «Service i ordnede former». Det betyr at NHO Service vil bidra til økt profesjonalitet, styrke bedrifters samfunnsnytte, økt verdiskaping og sikre arbeidsplasser. Besøksadresse: Næringslivets Hus, Middelthunsgate 27, Majorstuen, Oslo, 4 etg.

Følg pressemeldinger fra NHO Service og Handel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Service og Handel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Service og Handel