by:Larm

Bransjefestivalen by:Larm for 23. gang

Både artistprogram og konferanseprogram er klare til den 23. utgaven av bransjefestivalen by:Larm, som går av stabelen i Oslo 27-29. februar 2020. Denne gangen står musikkøkonomi og likestilling øverst på agendaen.

Det nye norske stjerneskuddet girl in red under by:Larm 2019. Foto: Amanda Iversen Orlich

Musikkbransjen kan være lunefull. I hverdagene mellom episke konsertkvelder og etterlengtede plateslippdager er det en evig kamp om ikke bare å holde seg aktuell og i front, men også å i det hele tatt holde hodet over vannet.

Økonomien endrer seg raskt, og hvert år snakker man om "døden av" et eller annet musikkfenomen man har tatt for gitt i uminnelige tider. Klubbdøden, festivaldøden, platedøden, vinyldøden. Du skjønner greia.

Gjennom 23 år med by:Larm har vi lært dette på den harde måten. Derfor tematiserer årets konferanse nettopp den økonomiske virkeligheten til musikkbransjen: små marginer og stor risiko. Den anerkjente New York-journalisten Liz Pelly kommer for å snakke om dominansen til Spotify, mens Bruce Pavitt fra plateselskapet Sub Pop skal fortelle om hvordan de omgjorde Seattle fra perifer filleby til verdens musikkmekka da han signerte Nirvana på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet.

Den norske punk-legenden Katja Benneche Osvold skal fortelle om hvordan hennes band banet veien for å booke konsertturneer på egen hånd, uten støtteapparat. Vi skal også se framover, gjennom festivalens egne state of-paneler som analyserer samtiden innen live, platebransje og artistutvikling.

Årets festival har også blitt preget av likestillingskampen. Programsjef Joakim Haugland lovet sommeren 2019 at hvis ikke by:Larm hadde 50/50 kjønnsbalanse på 2020-festivalen, ville han fratre stillingen. Dette har festivalen klart, og er med på å vise veien framover for et mer mangfoldig og inkluderende musikkliv.

Dette mangfoldet speiles i det som er det beste artistprogrammet festivalen noen gang har hatt, med de kommende storhetene og kunstneriske veiviserne fra hele verden.

Erik J. Egenes
Pressesjef, by:Larm
erik@bylarm.no

Bilder

Om by:Larm

by:Larm
Maridalsveien 15

Følg pressemeldinger fra by:Larm

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra by:Larm på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra by:Larm

Strømmetjenesten Strim blir ny hovedpartner til by:Larm8.9.2021 09:08:15 CEST | Pressemelding

– I by:Larm løfter vi frem nye talenter, ny musikk og nye idéer. Vår oppgave er å utfordre det etablerte ved å tenke annerledes og gi nye artister et springbrett til verden. Strim har det samme visjonære grunnlaget, og er derfor en perfekt samarbeidspartner for oss. De utfordrer det etablerte når det kommer til å hjelpe dagens «TV-seere» å finne frem i jungelen av godt strømbart innhold. De tenker nytt når det kommer til samarbeid. Vi elsker måten de byr hele markedet opp til dans. Vi er en perfekt match med Strim, forteller Peter Eikeland, sponsorsjef i by:Larm.