Brannvernforeningen vil forby engangsgriller

9 av 10 branner skyldes menneskelig aktivitet. Et forbud mot engangsgriller kan bidra til å få ned antallet branner i skog og mark og er et godt bærekraftig grep.

Foto: Brannvernforeningen

-        Vi ønsker oss et forbud mot engangsgriller. Først og fremst på grunn av brannfaren, men det er også viktig å ta et ansvar for miljøpåvirkningen dette produktet har. Med et forbud vil vi bli kvitt et miljøproblem og bidra til bærekraft, sier Søtorp.

Nasjonalt bålforbud gjelder også engangsgrillen
Mellom 15. april og 15. september er det generelt bålforbud i Norge. Da er det normalt ikke tillatt å tenne bål, engangsgriller, bålpanner og annen åpen ild, i skog og utmark uten tillatelse fra kommunen.

-        Vi tror mange ikke vet at bålforbudet også omfatter engangsgrillen. Ved å innføre et forbud unngår man misforståelser og helt unødvendige branner. Vi føler oss trygge på at et forbud vil bidra til færre branner. På grunn av svakheter ved konstruksjonen skal det lite til før varmen fra en engangsgrill antenner brennbart underlag som for eksempel tørt gress og skogbunn, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Brannvernforeningen.

Ett av problemene med engangsgriller er ifølge Søtorp at de kan reantenne etter at de tilsynelatende er slokket. Derfor er produktet vanskelig å kvitte seg med på en sikker måte.

-        Vi har forståelse for at det er enkelt å benytte engangsgrillen, men vi mener produktet har utspilt sin rolle. Det finnes gode alternativer som ikke forsøpler, og i perioden med bålforbud bør man velge mat uten bruk av åpen ild, sier Søtorp.