Brannsikker hytte i vinterferien

Mange skal på hytta i vinterferien. Da er det viktig at man sjekker at hytta er godt sikret mot brann. Det aller viktigste er å sjekke at røykvarsleren fungerer.
Tenk brannsikkerhet på hytta i vinterferien. Foto: Shutterstock

I Norge er det i underkant av 500.000 hytter. I takt med velstandsøkningen har også hyttene blitt større og mer påkostet. Men selv om mange bruker hytta mye, står de fleste hytter ubrukt i flere uker i strekk i løpet av året.

– Derfor kan ikke dette viktige budskapet sies for mange ganger; Hver gang hytta tas i bruk må man sjekke at røykvarsleren fungerer. Batteriet kan ha gått tomt siden forrige gang man sjekket og da virker ikke røykvarsleren, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

– Senere i år skal vi i samarbeid med forsikringsselskapet Tryg og brannvesenet, gå ut til hyttefolket for å slå av en prat om brannsikkerhet. Men allerede nå håper vi at hyttefolket kan ta en kikk på vår sjekkliste og sørge for at hytta er brannsikker, sier Søtorp.

Norsk brannvernforening anbefaler følgende sjekkliste på hytta:

• Sjekk røykvarslerne hver gang hytta tas i bruk
  • Ha alltid ekstra batterier i reserve
  • Sørg for rikelig tilgang til slokkeutstyr
  • Gå aldri fra levende lys
  • Ikke bruk peis/ovn som tørkestativ
  • Deponer og kast askeavfall på en forsvarlig måte
  • Ikke gå fra hytta med elektriske apparater i bruk
  • Vær ekstra varsom ved bruk av gass. Sjekk utstyr og slanger jevnlig
  • Bruk godkjente fagfolk til utbedringer som krever dette

Tenk brannsikkerhet på hytta i vinterferien. Foto: Shutterstock

Østensjøveien 27

7. november 2023 var det 100 år siden Brannvernforeningen ble grunnlagt. Med visjonen brannvern for alle og målet om at ingen skal omkomme i brann, har Brannvernforeningen vært en pådriver for økt brannsikkerhet i Norge siden 1923.

Gjennom 100 år har Brannvernforeningen jobbet for å verne liv, helse, miljø og materielle verdier mot brann og eksplosjon og mot ulykker med farlig stoff. Som en ideell og uavhengig stiftelse, samarbeider vi tett med myndigheter, brannvesen, forsikring og andre sentrale aktører mot de samme målene.

Kunnskap og bevissthet om brannvern bidrar til å redde liv, miljø og verdier. Derfor er Brannvernforeningens viktigste oppgave å forebygge branner gjennom å opplyse om hvilke tiltak den enkelte kan gjøre for å unngå brann, samt tilføring av kompetanse og informasjon om hvorfor branner oppstår.

Brannvernforeningen er organisert som en selveid privat stiftelse, som arbeider ut fra et ideelt formål. Alle inntekter går til brannforebyggende arbeid og videreutvikling av organisasjonen.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brannvernforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.