Bør jeg refinansiere: Nytt samarbeid mellom Gjeldsregisteret og långiver

Hvis man har både forbrukslån og gjeld på kredittkortet anbefales det gjerne å refinansiere for å samle all gjelden. Det kan likevel være vanskelig å finne ut om det lønner seg. Med et nytt samarbeid mellom Gjeldsregisteret og Lendo kan nå deres kunder få raskt svar på det.
En ny avtale gjør det raskere for långiver å innhente informasjon i Gjeldsregisteret, hvis du gir samtykke. Foto: Istockphoto.

Hva vil det koste

Det nye samarbeidet gjør at kunder kan gå inn på Lendos sider og med få klikk finne ut hva en refinansiering hos dem vil koste, og dermed om det lønner seg.

Hvis kundene benytter pålogging med BankID kan de gi aktivt samtykke til at deres opplysninger i Gjeldsregisteret blir delt med Lendo. Da blir det raskt regnet ut hos Lendo hva kunden kan spare ved å refinansiere nettopp sin gjeld.

Mange sjekker sine opplysninger

Gjeldsregisteret.no mener at de har gitt forbrukere bedre oversikt over sin privatøkonomi, og dermed bidratt til at nordmenns samlede forbruksgjeld har gått ned. De mener også at den nye avtalen er et skritt på veien for å hjelpe forbrukere med å refinansiere gjeld, og dermed redusere gjelden sin enda mer.

Alle privatpersoner kan hente ut sine opplysninger fra Gjeldsregisteret. Der er all forbruksgjeld, det vil si forbrukslån og kredittkortgjeld, i Norge registrert. Gjeldsregisteret ble opprettet i 2019.

Siden det ble lansert har i gjennomsnitt over 20 000 personer logget seg inn og hentet ut sine opplysninger hver uke!

Dette er svært nyttig informasjon, siden det ofte lønner seg å samle all smågjeld man har i et nytt lån. Slik refinansiering tilbys hos en rekke finansinstitusjoner.

Sørg for lavest mulig rente

Selv om Lendos avtale gjør refinansiering svært enkelt, er det ikke automatisk gitt at de tilbyr nettopp deg den laveste renten. For å være sikker på at du får det bør du søke hos mange banker samtidig.

Du kan finne mer informasjon om det på nettsiden Refinansiere.net/bør-jeg-refinansiere/. Der er det også lenker til lånekalkulatorer som hjelper deg med å regne ut månedlige utgifter ved lånetilbudene du mottar, samt artikler med ulike tips til lån og refinansiering.

Der kan du blant annet innhente tilbud fra Lendo, men også fra en rekke andre aktører i markedet, og dermed finne ut hvilken finansinstitusjon som passer best for deg. Det er viktig å merke seg at det kan variere fra person til person, siden foretakene har noe ulikt markedsfokus.

Kun ved å søke til flere banker får du mulighet til å sammenligne tilbudene som gis til deg.

Velg riktig ved refinansiering

Ifølge Gjeldsregisteret mener Lendo at deres tall viser at kunder får lavere rente hos dem enn det som er gjennomsnittet i markedet. Det er imidlertid viktig å huske på at lånetilbud gis individuelt. Det betyr at hver kunde vurderes ut fra sin situasjon, og vil dermed kunne bli vurdert ulikt hos ulike banker.

Tall fra Gjeldsregisteret.no viser at gjennomsnittet på renter i Norge nå er 14 % på forbrukslån, og at det er 20 % på kredittkortgjeld.

Det er viktig å velge riktig refinansieringslån. På nettsiden Refinansiering.net kan du enkelt søke om lån til mange banker samtidig, og dermed velge det tilbudet som er best for nettopp deg.