Bør alle kommuner se seg om etter en gaming-ekspert?

– Kommunene bør absolutt kjenne til potensialet i spill, sier Ole Smørdal, forsker ved Institutt for pedagogikk.
Forskeren er en av lederne i Senter for sosialt inkluderende energiomstilling, Include, som har utviklet et dialogbasert spill de håper skal gjøre både ungdom og lokalpolitikere til bedre endringsagenter for lavutslippssamfunnet.
Kommunens nye klær
Med Innovasjonsmeldingen og den nye kommuneloven som trådte i kraft i 2020 fikk kommunene en ny rolle: å planlegge og sette klimatiltak ut i livet.
– Kommunene har fått et nytt samfunnsansvar i å legge til rette for innovasjon og å involvere innbyggerne i å diskutere og komme fram til nye klimatiltak, sier Smørdal.
I tillegg ligger det et krav om aktiv medvirkning fra innbyggerne hjemlet i plan- og bygningsloven.
– Mye skjer ute i kommunene, men mye gjenstår, sier Smørdal, som ønsker å hjelpe.
Spillets potensial for læring
Ved å spille om klima, kan politikere og andre offentlig ansatte lære noe om hvordan ungdom bruker spill for å samarbeide med andre, hvilket språk de bruker, hvordan de lager strategier, forhandler og kommuniserer.
– Ungdom kan på sin side lære mer om klima- og naturendringer, om effekten av ulike klimatiltak og om demokratiske prosesser. Ikke minst vil de føle seg sett og lyttet til dersom de får gjennomslag for noen av ideene sine i den virkelige politikken, sier Smørdal.
Dialogen er sentral i spillet de utvikler.
– Med samtalen deler og utvikler vi kunnskap og forståelse. Vi får tilgang til ny informasjon som vi kan bygge videre på og kanskje også utfordre den informasjonen og endre mening, sier Anja Amundrud, også forsker ved Institutt for pedagogikk og Include.
Hun understreker at kommunene har et mangfold verktøy for å engasjere barn og unge.
– Uansett hva man velger å gjøre, er det viktig å arbeide systematisk med det og forsøke å samskape tiltak for grønn omstilling i kommunen, sier Amundrud.
– Politikerne må tørre å ta et steg til siden
«Spillet om klima» skal testes ut i folkebiblioteker og skoler i Lillestrøm.
– De unge må få være med på reelle ting, ikke bare «trene litt med de voksne». Politikerne må ha tillit til ungdommens entusiasme og pågangsmot, sier biblioteksjef Sølvi Tellefsen.
Hun mener denne unge kraften må brukes til å endre lokalsamfunnet til det beste for oss alle.
Ole Smørdal er enig:
– Politikerne må kanskje ofre litt av kontrollen de har med politikkområdet, og anerkjenne at de trenger flere stemmer og flere hoder for å finne nye løsninger, sier han.
Hvis du vil se dette innholdet fra www.uio.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.Forskerne Ole Smørdal og Anja Amundrud og biblioteksjef Sølvi Tellefsen vil bruke spillteknologi for å involvere ungdom i lokalt klimaomstillingsarbeid. Foto: Monica Bjermeland / UiO
Nøkkelord
Kontakter
Monica BjermelandPressekontakt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Tel:98684916monica.bjermeland@uv.uio.noBilder

Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Mer dybdelæring, men elevene mangler entusiasme16.10.2025 08:47:26 CEST | Pressemelding
Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.
— Hvorfor skal jeg gidde å fortsette dette livet?8.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
Åtte prosent av barn og unge sliter psykisk. — Jeg var redd hele tiden. Jeg var lei meg absolutt hele tiden. Men jeg klarte ikke å sette ord på det. Ingen spurte hvordan jeg hadde det. Ingen så meg, forteller Mikkel.
Lærarane trivst, men føler seg mindre verdsett av samfunnet7.10.2025 10:55:57 CEST | Pressemelding
Det kan vi lese av dei ferske tala frå TALIS24, gjerne kalla læraranes og rektoranes undersøking.
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom