Boprisförväntningarna fortsätter att rusa

Stockholm 12 oktober 2020

SEB:s Boprisindikator ökar med ytterligare 12 enheter i oktober, från 46 till 58 och är nu på en betydligt högre nivå än innan coronapandemin slog till.  På regional nivå är det fortsatt små skillnader och indikatorn ligger i de sex regionerna mellan 47 och 60. Hushållens förväntningar på reporäntans nivå fortsätter att sjunka och ligger i oktober på 0,35 procent. Andelen som planerar att binda sina rörliga lån ligger kvar på 2 procent, samma låga nivå som förra månaden.

Andelen hushåll som tror på stigande priser ökar med 10 procentenheter från förra månaden till 65 procent. Andelen hushåll som tror på sjunkande priser det kommande året uppgår nu till 7 procent, att jämföra med 9 procent föregående månad. Andelen som tror på oförändrade priser minskar från 29 till 22 procent. Boprisindikatorn är skillnaden mellan andelen som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser. Indikatorn ligger i denna mätning på 58 vilket är en uppgång med 12 enheter från förra månaden.

— Bostadsmarknaden går för närvarande väldigt starkt med stigande priser för småhus, bostadsrätter och fritidshus. Den osäkerhet hushållen kände i början av pandemin är försvunnen. Boprisindikatorn har på fem månader stigit med hela 84 enheter och förväntningarna är nu på en nivå vi inte sett sedan augusti 2017. Låga räntor, stor efterfrågan och den faktiska prisutvecklingen driver hushållens snabbt stigande boprisförväntningar, säger SEB:s privatekonom Jens Magnusson.

Hushållen tror att reporäntan kommer att ligga på 0,35 procent om ett år
På frågan vad hushållen tror om nivån på Riksbankens reporänta om ett år svarar de i genomsnitt att reporäntan kommer att ligga på 0,35 procent. Det är en minskning med 0,04 procentenheter jämfört med förra månaden.

Två procent av hushållen planerar att binda räntan
Av de hushåll som helt eller delvis har rörlig ränta på sina lån svarar 2 procent att de har för avsikt att binda räntan inom den kommande tremånadersperioden. Det är på samma låga nivå som förra månaden. Andelen som säger att de idag endast har rörlig ränta på sina lån ökar med 1 procentenhet till 23 procent medan andelen som har bunden ränta minskar med 1 procentenhet till 24 procent. Andelen som uppger att de har en kombination av bunden och rörlig ränta på sina bostadslån minskar också med 1 enhet till 21 procent.

— Att bara 2 procent planerar att binda räntan är lågt i ett historiskt perspektiv. Det kan förstås förklaras av att ränteförväntningarna är låga och sjunkande och den trenden har stärkts under pandemin. Samtidigt är en hel del av de bundna räntorna för närvarande lägre än de rörliga vilket talar för att det ändå borde vara attraktivt för ganska många, säger Jens Magnusson.

Boprisindikatorn ökar i samtliga delar av landet

På regional nivå redovisas Boprisindikatorn som ett medelvärde av de två senaste månaderna. Det bidrar till statistisk stabilitet men vid särskilt stora och snabba förändringar, som de vi upplever för närvarande, innebär det också en eftersläpning i de regionala siffrorna vilket försvårar jämförelser med siffrorna för riket. Under oktober ökar indikatorn i alla delar av landet. Störst ökning ser vi i Östra Götaland, där Boprisindikatorn stiger med 17 enheter från 42 till 59. Resterande regioner ligger i ett spann mellan 47 och 60. Svealand utom Stockholm steg från 38 till 47, Norrland från 40 till 52 och i Skåne steg indikatorn från 47 till 60. Den minsta ökningen står Stockholm och Västa Götaland för där indikatorn steg med 3  respektive 5 enheter till 47 respektive 55.

Demoskop genomför varje månad sedan mars 2003 på uppdrag av SEB undersökningen Boprisindikatorn. Denna undersökning bygger på cirka 1 000 webbintervjuer inom ramen för en onlinepanel. Undersökningen genomfördes under perioden 29 september till 5 oktober. Fram till och med december 2019 genomfördes Boprisindikatorn med hjälp av telefonintervjuer.

Boprisindikatorn - Utveckling senaste 12 månaderna:

okt-20 sep-20 aug-20 jul-20 juni-20 maj-20 apr-20 mar-20 feb-20 jan-20 dec-19 nov-19
58 46 40 24 -23 -26 -20 47 45 43 43 42

För mer information kontakta:
Jens Magnusson, Privatekonom
jens.magnusson@seb.se
Presskontakt:
Niklas Magnusson, Pressansvarig
niklas.x.magnusson@seb.se

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 30 juni 2020 uppgick koncernens balansomslutning till 3 218 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 909 miljarder kronor. Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv

Auriant Mining AB (publ.) Appointment of Petr Kustikov as Chief Operating Officer25.11.2020 11:10:09 CETPress release

The Board of Directors of Auriant Mining AB (publ.) (the “Company”) is pleased to announce the appointment of Petr Kustikov as Chief Operating Officer with effect from 1 December 2020. Petr has been Head of Project Development at Auriant since 2016, and played a leading role in the construction of the successful CIL plant at the Company’s Tardan mine. He is an experienced mine manager, having worked in that role at both Oxus Gold and Orsu Metals. Petr graduated from Navoi State Mining Institute with a degree in Mining Engineering and has completed his Master in Business Administration from the Plekhanov Russian University of Economics, Moscow. Petr has been a member of the Australasian Institute of Mining and Metallurgy since 2014. Immediately prior to joining Auriant he was a Leading Consultant at SRK Consulting (Russia) based in Moscow. Danilo Lange, Chief Executive, said: “We are delighted that Petr has accepted this appointment, which will oversee all the Group’s operations, includ