Boprisförväntningarna återhämtade efter vårens fall

Stockholm 7 september 2020

SEB:s Boprisindikator ökar med 6 enheter i september, från 40 till 46 och har nu helt återhämtat sig från vårens stora nedgång. På regional nivå är det fortsatt små skillnader och indikatorn ligger i de sex regionerna mellan 38 och 50. Hushållens förväntningar på reporäntans nivå fortsätter att minska och ligger i september på 0,39 procent. Andelen som planerar att binda sina rörliga lån ligger på 2  procent, vilket är en nedgång med 1 procentenhet jämfört med föregående månad och tangerar en historisk bottennotering.

Andelen hushåll som tror på stigande priser ökar med 3 procentenheter från förra månaden och till 55 procent. Andelen hushåll som tror på sjunkande priser det kommande året uppgår nu till 9 procent, att jämföra med 12 procent föregående månad. Andelen som tror på oförändrade priser ökar från 27 till 29 procent. Boprisindikatorn är skillnaden mellan andelen som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser. Indikatorn ligger i denna mätning på 46 vilket är en uppgång med 6 enheter från förra månaden.

– Nu är hela vårens rekordstora nedgång återhämtad och hushållens boprisförväntningar är tillbaks där de låg innan pandemin slog till. De dramatiska svängningarna i Boprisindikatorn har inte återspeglats i motsvarande rörelser i de faktiska priserna. De har tvärtom utvecklats ganska stabilt under våren och sommaren och det är tydligt att både hushåll och analytiker initialt överskattade pandemins negativa betydelse för bostadsmarknaden, säger SEB:s privatekonom Jens Magnusson.

Hushållen tror att reporäntan kommer att ligga på 0,39 procent om ett år
På frågan vad hushållen tror om nivån på Riksbankens reporänta om ett år svarar de i genomsnitt att reporäntan kommer att ligga på 0,39 procent. Det är en minskning med 0,02 procentenheter jämfört med förra månaden.

Två procent av hushållen planerar att binda räntan
Av de hushåll som helt eller delvis har rörlig ränta på sina lån svarar 2 procent att de har för avsikt att binda räntan inom den kommande tremånadersperioden. Det är en nedgång med 1 procentenhet jämfört med förra månaden. Andelen som säger att de idag endast har rörlig ränta på sina lån minskar med 5 procentenheter till 22 procent medan andelen som har bunden ränta ökar med 2 procentenheter till 25 procent. Andelen som uppger att de har en kombination av bunden och rörlig ränta på sina bostadslån ökar med 3 enheter till 22 procent.

– Det är mycket ovanligt att så få som 2 procent uppger att de tänker binda räntan på sina lån. Det är också lite överraskande att det kommer nu, när de bundna räntorna i de flesta fall är lägre än de rörliga och man alltså inte betalar något för att binda. Å andra sidan har andelen som bara har rörlig ränta minskat, kanske har de som övervägde att binda redan kommit till skott. Dessutom råder en ganska bred samsyn att räntorna förblir låga länge än, vilket gör att många känner att det finns tid att fundera, säger Jens Magnusson.

Boprisindikatorn ökar i samtliga delar av landet
På regional nivå redovisas Boprisindikatorn som ett medelvärde av de två senaste månaderna. Det bidrar till statistisk stabilitet men vid särskilt stora och snabba förändringar, som de vi upplever för närvarande, innebär det också en eftersläpning i de regionala siffrorna vilket försvårar jämförelser med siffrorna för riket. Under september ökar indikatorn i alla delar av landet. Störst ökning ser vi i Östra Götaland, där Boprisindikatorn stiger med 15 enheter från 27 till 42. Den minsta ökningen står Norrland och Svealand utom Stockholm för där indikatorn steg med 4 respektive 8 enheter till 40 respektive 38. Resterande regioner ligger i ett spann mellan 44 och 50. Västra Götaland steg från 37 till 50, Stockholm från 31 till 44 och i Skåne steg indikatorn från 35 till 47.

Demoskop genomför varje månad sedan mars 2003 på uppdrag av SEB undersökningen Boprisindikatorn. Denna undersökning bygger på cirka 1 000 webbintervjuer inom ramen för en onlinepanel. Undersökningen genomfördes under perioden 25 augusti till 1 september. Fram till och med december 2019 genomfördes Boprisindikatorn med hjälp av telefonintervjuer.

Boprisindikatorn - Utveckling senaste 12 månaderna:

sep-20 aug-20 jul-20 juni-20 maj-20 apr-20 mar-20 feb-20 jan-20 dec-19 nov-19 okt-19
46 40 24 -23 -26 -20 47 45 43 43 42 46

Jens Magnusson, Privatekonom
jens.magnusson@seb.se
Niklas Magnusson, Presschef
niklas.x.magnusson@seb.se

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 30 juni 2020 uppgick koncernens balansomslutning till 3 218 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 909 miljarder kronor. Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv

Key dates for the Yara International ASA 2019 dividend23.10.2020 17:33:48 CESTPress release

Oslo, 23 October 2020: Reference is made to Yara’s stock exchange release dated 23 October 2020 regarding the Extraordinary General Meeting and additional dividend of NOK 18 per share. The following key dates will apply for the additional dividend: Ex dividend NOK 18.00 as of: 18 November 2020 Record date: 19 November 2020 Dividend payment date: 27 November 2020 ADR dividend payment date: 4 December 2020 Contact Thor Giæver, Investor Relations Cellular: (+47) 480 75 356 E-mail: thor.giaver@yara.com About Yara Yara grows knowledge to responsibly feed the world and protect the planet. Supporting our vision of a world without hunger, we pursue a strategy of sustainable value growth, promoting climate-friendly and high-yielding crop nutrition solutions for the world’s farming community and food industry. Yara’s ambition is to be the Crop Nutrition Company for the Future. We are committed to creating value for our customers, shareholders and society at large, as we work to develop a more su

Nøkkeldatoer for Yara International ASA tilleggsutbytte23.10.2020 17:33:48 CESTPressemelding

Oslo, 23. oktober 2020: Det vises til børsmelding 23. oktober 2020 om ekstraordinær generalforsamling og tilleggsutbytte på 18 kroner per aksje. Følgende nøkkeldatoer gjelder for tilleggsutbyttet: Aksjen handles eks. utbytte NOK 18,- fra: 18. november 2020 Eierregisterdato: 19. november 2020 Utbetalingsdato: 27. november 2020 Utbetalingsdato ADR: 4. desember 2020 Kontakt Thor Giæver, investorkontakt Mobil: (+47) 480 75 356 E-post: thor.giaver@yara.com Om Yara Yara bringer kunnskap om hvordan verdens befolkning kan mettes og kloden beskyttes. Bak vår visjon om en verden uten sult ligger en strategi som fremmer klimavennlige og ressurseffektive løsninger for landbruk og matvareindustri over hele verden. Vår ambisjon er å være fremtidens leverandør av plantenæring. Vi har forpliktet oss til å skape verdi for kunder, aksjonærer, og samfunnet rundt oss i arbeidet med å skape en mer bærekraftig matverdikjede. For å nå dette målet, har vi satt oss i førersetet for utviklingen av digitale verk