Boots Norge

Boots Norge inngår samarbeid med United Nations Foundation

I samarbeid med United Nations Foundation (UNF) og deres Shot@Life-kamapnje skal Boots Norge bidra til vaksinering av barn i utviklingsland.

Mange barn i verden dør fremdeles av sykdommer det finnes effektive vaksiner mot. United Nations Foundation jobber via Shot@Life sammen med vaksinealliansen Gavi og UNICEF aktivt for å vaksinere barn i land der tilgangen på vaksine er dårlig. Fra denne høsten av vil Boots Norge bidra til flere barn kan få vaksiner i samarbeid med UNF. Når kunder i Norge får satt vaksiner i Boots apotek, vil Boots Norge bidra til vaksinering i utviklingsland.

–Dette er vaksiner som går til land der myndighetene ikke har mulighet til å kjøpe inn vaksiner til barnevaksinasjon i samme omfang som Norge har. Tilsvarende vaksiner inngår i de vaksinasjonsprogrammene alle barn i Norge får tilbud om, slik som vaksiner mot de potensielt livstruende sykdommene polio og meslinger, forteller Anne Margrethe Aldin Thune, kommunikasjonssjef i Boots Norge.

Det nytter

Søsterorganisasjonen til Boots apotek i USA, apotekkjeden Walgreens,har samarbeidet med UNF i snart åtte år gjennom programmet «Get a Shot, Give a Shot». Siden 2013 har Walgreens bidratt til at 50 millioner barn har fått vaksine mot meslinger og polio.

–Erfaringene viser at dette nytter. Å bli vaksinert har enorm betydning både for det barnet det gjelder, familien og samfunnet for øvrig. Et sykt barn påvirker alle. Sykdommen kan få svært alvorlige konsekvenser, og øke faren for ekstrem fattigdom, i tillegg til de helsemessige skadevirkningene. Vi ser på dette som et svært meningsfullt tiltak, og gir altså kundene våre muligheten til ikke bare å beskytte seg selv og sine omgivelser, men også muligheten til å beskytte et barn i et utviklingsland, dets familie og samfunnet barnet lever i, forteller Thune.

Boots Norge garanterer en minstesum til vaksinasjonsprogrammet i 2020/2021 som tilsvarer minst 100 000 vaksiner.

Fakta om vaksiner:

Vaksiner redder liv: Over 1,5 millioner mennesker mister hvert år livet på grunn av sykdommer det finnes effektive vaksiner mot. Klimaforandringer, konflikter og urbanisering øker faren for utbrudd av livstruende sykdommer.(Gavi)

Barnevaksinasjon nytter: Vaksinering mot vanlige barnesykdommer redder mellom to og tre millioner barns liv hvert år. Meslingvaksine har alene forebygget 23, 2 millioner dødsfall fra år 2000 til 2018. 2,5 milliarder barn har blitt vaksinert mot polio siden år 2000. Antallet lammelser i forbindelse med polio har falt med 99 % siden 1988, fra 350 000 til færre enn 200 i 2019. (UNICEF)

Vaksiner forebygger fattigdom: Studier viser at vaksinering reduserer utgifter til medisinsk behandling, øker sjansen for at barn får skolegang og øker sjansen for at barn blir produktive familiemedlemmer og bidragsytere til samfunnet på sikt. Dette alene kan forhindre at millioner av mennesker havner i ekstrem fattigdom. (Harvard, 2018)

Om Boots Norge

Boots Norge
Lørenfaret 1

23 25 07 00http://www.boots.no

Boots Apotek har 150 apotek i Norge.

Boots har over 160 års erfaring fra apotekdrift og produktutvikling, og er i dag ett av verdens best kjente merkenavn. I samarbeid med forskere og spesialister innen helse og hudpleie, utvikler og produserer Boots flere av Storbritannias bestselgende merkevarer for eksempel No7, Botanics og Soltan. Disse er tilgjengelige gjenom Boots apotek i Norge. Vi åpnet vårt første apotek i Norge i 2008.

Vi har kjedekontor på Økern og grossisten Alliance Healthcare på Langhus.

Følg pressemeldinger fra Boots Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boots Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Boots Norge

Vårt eierselskap bytter navn til Cencora30.8.2023 14:30:00 CEST | Pressemelding

30. august bytter vårt moderselskap, som tidligere het AmerisourceBergen, navn til Cencora. Dette er et steg på veien til å bli et sammensveiset, internasjonalt selskap med et helhetlig tjenestetilbud til kunder og samarbeidspartnere. For selskapets norske kunder og samarbeidspartnere blir det ingen forandringer på dette tidspunkt, da navnebytte for vår grossistvirksomhet, som i dag heter Alliance Healthcare Norge AS, ligger noe frem i tid. Boots Apotek vil bestå som i dag under det veletablerte Boots Apotek-navnet.