Bonussuksess med handlenett

Coops handlenett med gjenbruksbonus ble brukt nesten fire millioner ganger i fjor, og har bidratt til en kraftig nedgang i antall solgte plastposer for dagligvarekjeden.

Coop Prix Svelgen den Coop Prix-butikken i landet hvor kundene er flinkest til å ta i bruk handlenettene. F.v. Beate Teigene, Katrin Furset, Geir Gjerde og Beate Solheim. Foto. Coop.

- Dette er gledelige tall. Våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av miljø og mer bærekraftige alternativer i butikk. Coop ønsker å gjøre det enklere for kundene å ta bærekraftige valg i hverdagen, og sammen med kunder og medeiere redusere plastposeforbruket, og dette betyr at vi er på riktig vei, sier bærekraftsansvarlig Per Løberg Eriksen i Coop.

Høsten 2018 introduserte Coop gjenbruksbonus ved bruk av dagligvarekjedens nye handlenett. Det innebærer at Coops medeiere får en bonus på én krone hver gang handlenettet brukes og scannes i kassen. Resultatet er tydelig: Handlenettene ble brukt 3,8 millioner ganger i løpet av 2019, og 5,3 millioner ganger siden oppstart. Salget av plastposer var i 2019 ti prosent lavere enn nivået i 2016.

I tråd med Coops emballasjestrategi, er handlenettene fremstilt av fornybare råvarer. Plasten er laget av sukkerrør, og er ett av de mest miljøvennlige alternativene på markedet i dag. Handlenettene gjenvinnes som vanlig plast når de er utslitt.

Hos Coop Prix Svelgen ble det registrert gjenbruksbonus på handlenett hele 16 000 ganger i fjor. Dette gjør butikken til den Coop Prix-butikken i landet hvor kundene er flinkest til å ta i bruk disse posene.

- Jeg synes det er veldig artig at vi ligger på toppen i bruk av handlenett. Vi er stolt av å ha så miljøbevisste medeiere, sier Geir Gjerde, butikksjef i Coop Prix Svelgen.

Butikksjefen tror det ligger mange ubrukte handlenett hjemme hos kundene.

- Det er nok mange som har handlenett liggende hjemme, men så glemmer man å ta det med på butikken.  Målet med gjenbrusbonusen var derfor å gi et alternativ til plastposen og for å motivere kundene våre til å huske og bruke handlenettene, sier Gjerde.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,7 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.