Bonussuksess med handlenett

- Dette er gledelige tall. Våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av miljø og mer bærekraftige alternativer i butikk. Coop ønsker å gjøre det enklere for kundene å ta bærekraftige valg i hverdagen, og sammen med kunder og medeiere redusere plastposeforbruket, og dette betyr at vi er på riktig vei, sier bærekraftsansvarlig Per Løberg Eriksen i Coop.
Høsten 2018 introduserte Coop gjenbruksbonus ved bruk av dagligvarekjedens nye handlenett. Det innebærer at Coops medeiere får en bonus på én krone hver gang handlenettet brukes og scannes i kassen. Resultatet er tydelig: Handlenettene ble brukt 3,8 millioner ganger i løpet av 2019, og 5,3 millioner ganger siden oppstart. Salget av plastposer var i 2019 ti prosent lavere enn nivået i 2016.
I tråd med Coops emballasjestrategi, er handlenettene fremstilt av fornybare råvarer. Plasten er laget av sukkerrør, og er ett av de mest miljøvennlige alternativene på markedet i dag. Handlenettene gjenvinnes som vanlig plast når de er utslitt.
Hos Coop Prix Svelgen ble det registrert gjenbruksbonus på handlenett hele 16 000 ganger i fjor. Dette gjør butikken til den Coop Prix-butikken i landet hvor kundene er flinkest til å ta i bruk disse posene.
- Jeg synes det er veldig artig at vi ligger på toppen i bruk av handlenett. Vi er stolt av å ha så miljøbevisste medeiere, sier Geir Gjerde, butikksjef i Coop Prix Svelgen.
Butikksjefen tror det ligger mange ubrukte handlenett hjemme hos kundene.
- Det er nok mange som har handlenett liggende hjemme, men så glemmer man å ta det med på butikken. Målet med gjenbrusbonusen var derfor å gi et alternativ til plastposen og for å motivere kundene våre til å huske og bruke handlenettene, sier Gjerde.
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Coop dressing creme fraiche31.10.2025 13:52:21 CET | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop dressing creme fraiche 415 g. etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Norske gresskar lyser opp Halloween hos Coop30.10.2025 08:52:12 CET | Pressemelding
Frem mot årets skumleste feiring forventer Coop å selge over 600 tonn norske Halloween-gresskar i sine butikker, og markerer dermed ny salgsrekord.
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
