Klarna

Bømlo og Sogn og Fjordane på Black Week-shoppetoppen i Norge

Del
Bømlo i Hordaland er den av Norges 100 mest befolkningsrike kommuner hvor de har handlet mest på nett så langt i Black Week. Sogn og Fjordane er fylket hvor det har blitt netthandlet mest de første seks dagene av årets klart største handleuke.

Det viser helt ferske Klarna-omsetningstall for alle norske fylker og de 100 mest befolkningsrike kommunene.

Samlet sett har netthandelen fra mandag til og med lørdag i årets klart mest hektiske handleuke økt med hele 23 prosent sammenlignet med Black Week i fjor.

- Sogn og Fjordane er blant de som er ivrigst på netthandel ellers i året, så at de handler mye i løpet av Black Week er ikke noen overraskelse. At innbyggerne i Bømlo har netthandlet så mye den siste uken er imidlertid litt mer overraskende. I første halvår i år  handlet de omtrent som gjennomsnittsnordmannen ifølge vår siste netthandelsrapport, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Voss vekstvinner blant de 100 største kommunene

Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 5000 norske nettbutikkene som benytter deres betalingsløsninger. Den viser: 

  • På fylkesnivå er det innbyggerne i Sogn og Fjordane som har netthandlet mest gjennom Klarnas løsninger de siste seks dagene. Minst er handelen i Østfold. En gjennomsnittsinnbygger i Sogn og Fjordane har handlet hele 50 prosent mer enn de gjorde i Østfold.
  • Blant Norges 100 mest folkerike kommuner er det foruten Bømlo i Hordaland, Kvinnherad i Hordaland og Alta i Finnmark som utmerker seg. Her har de handlet henholdsvis 37 og 31 prosent mer per innbygger enn gjennomsnittsnordmannen de første seks dagene i Black Week.
  • Den største veksten fra i fjor blant de 100 største kommunene hadde Voss i Hordaland. Her vokste netthandelen med hele 39 prosent sammenlignet med samme periode ifjor. Også Skedsmo i Akershus og Mandal i Vest-Agder er blant vekstvinnerne.
  • Blant de ti største kommunene i Norge er det i Trondheim og Bærum det ble handlet mest. Den største veksten var i Drammen. Her brukte innbyggerne hele 29 prosent mer enn de gjorde under Black Week i fjor.

Black Friday har blitt Black Week

- Black Week-uken så langt bekrefter tendensen vi så i fjor. Salget på selve Black Friday vokser ikke like mye som salget i uken for øvrig. Dette har blitt en hel handleuke. Samtidig er det viktig å bemerke at omsetningen alene på Black Friday utgjør mer enn en tredjedel av omsetningen hele uken. Det er fremdeles den klart største handledagen, sier Elvestad.

Mens Black Friday-omsetningen ifølge Klarnas tall økte 19 prosent fra i fjor, økte den øvrige uken nesten 26 prosent.

- I forkant av Black Week i år oppga halvparten i en undersøkelse vi foretok at miljøhensyn ville påvirke shoppingen deres inn mot jul. Den fortsatte veksten kan tyde på at disse sannsynligvis har kjøpt færre og dyrere produkter eller mer miljøvennlige varer med lengre varighet. Har disse gjort som de sa de skulle gjøre, betyr det at de ikke har brukt mindre i kroner og øre, men gjort mer bærekraftige valg, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad. 

Kommuneshoppetoppen Black Week 2019 (Norges 100 største kommuner)*

Kommune

Fylke

Shoppingindeks (per innbygger) **

Vekst Black Week, 2018-19

Bømlo

Hordaland

137

26 %

Alta

Finnmark

131

19 %

Kvinnherad

Hordaland

131

22 %

Førde

Sogn og Fjordane

123

13 %

Kongsberg

Buskerud

118

21 %

Oppegård

Akershus

116

23 %

Stord

Hordaland

116

12 %

Voss

Hordaland

116

39 %

Holmestrand

Vestfold

116

34 %

Sørum

Akershus

114

16 %

Askøy

Hordaland

113

23 %

Narvik

Nordland

113

1 %

Lenvik

Troms

113

10 %

Røyken

Buskerud

112

25 %

Lindås

Hordaland

112

24 %

Frogn

Akershus

111

29 %

Nannestad

Akershus

111

3 %

Malvik

Trøndelag

111

12 %

Rælingen

Akershus

109

30 %

Nesodden

Akershus

107

25 %

* Målt etter antall innbyggere i kommunen.

**Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i Black Week (fom. mandag 25. nov tom. lørdag 30.nov). Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av Black Week enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Fylkesshoppetoppen, Black Week 2019

Fylke

Shoppingindeks (per innbygger)*

Vekst Black Week 2018-19

Sogn og Fjordane

114

8 %

Møre og Romsdal

111

17 %

Hordaland

104

20 %

Akershus

100

17 %

Trøndelag

99

15 %

Finnmark

96

5 %

Vestfold

96

16 %

Buskerud

95

18 %

Nordland

93

7 %

Oslo

92

23 %

Oppland

91

10 %

Rogaland

90

9 %

Telemark

86

18 %

Troms

85

9 %

Hedmark

84

14 %

Vest-Agder

83

15 %

Aust-Agder

79

13 %

Østfold

76

16 %

*Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i Black Week (fom. mandag 25. nov tom. lørdag 30.nov). Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av Black Week enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Last ned listen som viser hvordan Norges 100 største kommunene, og de fem mest befolkningsrike kommunene i hvert fylke, netthandlet i Black Week under overskriften "Dokumenter" nederst på denne siden.

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye