Bømlo og Sogn og Fjordane på Black Week-shoppetoppen i Norge
Det viser helt ferske Klarna-omsetningstall for alle norske fylker og de 100 mest befolkningsrike kommunene.
Samlet sett har netthandelen fra mandag til og med lørdag i årets klart mest hektiske handleuke økt med hele 23 prosent sammenlignet med Black Week i fjor.
- Sogn og Fjordane er blant de som er ivrigst på netthandel ellers i året, så at de handler mye i løpet av Black Week er ikke noen overraskelse. At innbyggerne i Bømlo har netthandlet så mye den siste uken er imidlertid litt mer overraskende. I første halvår i år handlet de omtrent som gjennomsnittsnordmannen ifølge vår siste netthandelsrapport, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Voss vekstvinner blant de 100 største kommunene
Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 5000 norske nettbutikkene som benytter deres betalingsløsninger. Den viser:
- På fylkesnivå er det innbyggerne i Sogn og Fjordane som har netthandlet mest gjennom Klarnas løsninger de siste seks dagene. Minst er handelen i Østfold. En gjennomsnittsinnbygger i Sogn og Fjordane har handlet hele 50 prosent mer enn de gjorde i Østfold.
- Blant Norges 100 mest folkerike kommuner er det foruten Bømlo i Hordaland, Kvinnherad i Hordaland og Alta i Finnmark som utmerker seg. Her har de handlet henholdsvis 37 og 31 prosent mer per innbygger enn gjennomsnittsnordmannen de første seks dagene i Black Week.
- Den største veksten fra i fjor blant de 100 største kommunene hadde Voss i Hordaland. Her vokste netthandelen med hele 39 prosent sammenlignet med samme periode ifjor. Også Skedsmo i Akershus og Mandal i Vest-Agder er blant vekstvinnerne.
- Blant de ti største kommunene i Norge er det i Trondheim og Bærum det ble handlet mest. Den største veksten var i Drammen. Her brukte innbyggerne hele 29 prosent mer enn de gjorde under Black Week i fjor.
Black Friday har blitt Black Week
- Black Week-uken så langt bekrefter tendensen vi så i fjor. Salget på selve Black Friday vokser ikke like mye som salget i uken for øvrig. Dette har blitt en hel handleuke. Samtidig er det viktig å bemerke at omsetningen alene på Black Friday utgjør mer enn en tredjedel av omsetningen hele uken. Det er fremdeles den klart største handledagen, sier Elvestad.
Mens Black Friday-omsetningen ifølge Klarnas tall økte 19 prosent fra i fjor, økte den øvrige uken nesten 26 prosent.
- I forkant av Black Week i år oppga halvparten i en undersøkelse vi foretok at miljøhensyn ville påvirke shoppingen deres inn mot jul. Den fortsatte veksten kan tyde på at disse sannsynligvis har kjøpt færre og dyrere produkter eller mer miljøvennlige varer med lengre varighet. Har disse gjort som de sa de skulle gjøre, betyr det at de ikke har brukt mindre i kroner og øre, men gjort mer bærekraftige valg, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Kommuneshoppetoppen Black Week 2019 (Norges 100 største kommuner)*
Kommune |
Fylke |
Shoppingindeks (per innbygger) ** |
Vekst Black Week, 2018-19 |
Bømlo |
Hordaland |
137 |
26 % |
Alta |
Finnmark |
131 |
19 % |
Kvinnherad |
Hordaland |
131 |
22 % |
Førde |
Sogn og Fjordane |
123 |
13 % |
Kongsberg |
Buskerud |
118 |
21 % |
Oppegård |
Akershus |
116 |
23 % |
Stord |
Hordaland |
116 |
12 % |
Voss |
Hordaland |
116 |
39 % |
Holmestrand |
Vestfold |
116 |
34 % |
Sørum |
Akershus |
114 |
16 % |
Askøy |
Hordaland |
113 |
23 % |
Narvik |
Nordland |
113 |
1 % |
Lenvik |
Troms |
113 |
10 % |
Røyken |
Buskerud |
112 |
25 % |
Lindås |
Hordaland |
112 |
24 % |
Frogn |
Akershus |
111 |
29 % |
Nannestad |
Akershus |
111 |
3 % |
Malvik |
Trøndelag |
111 |
12 % |
Rælingen |
Akershus |
109 |
30 % |
Nesodden |
Akershus |
107 |
25 % |
* Målt etter antall innbyggere i kommunen.
**Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i Black Week (fom. mandag 25. nov tom. lørdag 30.nov). Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av Black Week enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Fylkesshoppetoppen, Black Week 2019
Fylke |
Shoppingindeks (per innbygger)* |
Vekst Black Week 2018-19 |
Sogn og Fjordane |
114 |
8 % |
Møre og Romsdal |
111 |
17 % |
Hordaland |
104 |
20 % |
Akershus |
100 |
17 % |
Trøndelag |
99 |
15 % |
Finnmark |
96 |
5 % |
Vestfold |
96 |
16 % |
Buskerud |
95 |
18 % |
Nordland |
93 |
7 % |
Oslo |
92 |
23 % |
Oppland |
91 |
10 % |
Rogaland |
90 |
9 % |
Telemark |
86 |
18 % |
Troms |
85 |
9 % |
Hedmark |
84 |
14 % |
Vest-Agder |
83 |
15 % |
Aust-Agder |
79 |
13 % |
Østfold |
76 |
16 % |
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i Black Week (fom. mandag 25. nov tom. lørdag 30.nov). Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av Black Week enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Last ned listen som viser hvordan Norges 100 største kommunene, og de fem mest befolkningsrike kommunene i hvert fylke, netthandlet i Black Week under overskriften "Dokumenter" nederst på denne siden.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør, fungerende salgsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Dokumenter
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom