Bolteløkka Jentekor markerer jubileum med nytt album

Bolteløkka Jentekor feirer sitt 15 årsjubileum, og det gjør de ved å slippe albumet Osloviser på Grappa Musikkforlag i dag!

Hør Osloviser her!

I femten år har Bolteløkka Jentekor sunget ukentlig i festsalen på skolen. Dette feirer vi med Osloviser. Prosjektet er en hyllest av byen vår, bydel St. Hanshaugen og nabolaget på Bislett. Likevel håper vi at oslovisene omfavner og inviterer lyttere og sangfugler over hele landet, for musikken er universell og tekstene er allemannseie.

Margrethe Munthe var lærer ved Bolteløkka skole i atten år, Jan Erik Vold var elev her og André Bjerke tilhørte Fagerborg skole litt lenger opp i gata. Det var naturlig for oss å bruke deres dikt. Lillebjørn Nilsen gikk på naboskolen Ila, og vi er ekstra stolte av at han har skrevet en vise til oss: Bolteløkka springdans. Med støtte fra Kulturrådet kunne de også bestille musikk av Trygve Seim og Åsmund Reistad. Forfatter og slam-poet Fredrik Høyer har skrevet to kor-dikt til koret, og her finnes selvsagt også noen av hovedstadens slagere. Gamle og nye melodier er samlet for å male byens mangfoldige lydbilde.

70 flotte jenter fra syv år og oppover bidrar på denne innspillingen. Etter femten år har korklangen gradvis blitt ’eldre’, for skolebarna som var med fra begynnelsen og som igjen gjester dem, er blitt over tjue år gamle. Koret løftes frem av musikerne Vegar Vårdal, Åsmund Reistad, Gjermund Silset, Kenneth Ekornes og Trygve Seim.

Her har også Åsmund Reistad vært medprodusent, og lydteknikken har Fridtjof Lindeman og Tor Magne Hallibakken stått for. Elisabeth Vold Bjone har med sin særegne design alltid gitt Bolteløkka Jentekor et lekent uttrykk, og en ekstra takk rettes også til Berit Opheim for idéen til Osloviser.

Innspillingen er den siste i trilogien Mine Visur (2010), Jolevisur (2014), og nå Osloviser (2019), alle utgitt på Grappa Musikkforlag. Notehefter fra Musikk-Husets Forlag følger alle utgivelsene.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Hanne Borchgrevinks HUS tolket i lyd og bilde ute i dag på CD/LP3.4.2020 11:42:18 CESTPressemelding

Fra den anerkjente billedkunstneren Hanne Borchgrevink kommer et prosjekt som undersøker om et bilde kan beskrives med lyd, slik at den som ser og hører opplever sammenhengen mellom bilde og lyd. Verket ble presentert i galleri OSL contemporary i Oslo i november 2017. De tre tresnittene ble stilt ut sammen med øretelefoner som gjenga de ulike lydbeskrivelsene. Nå kommer musikken ut på CD og vinyl i utsøkt innpakning, med cover og booklet basert på tresnittene. Hør albumet her: https://orcd.co/hanneborchgrevink Hanne Borchgrevink om prosjektet «HUS»: «Hvis flere komponister/musikere/lydkunstnere gjengir samme bilde, vil beskrivelsene ligne hverandre? Utfylle hverandre? 12 personer ville være med på prosjektet. Alle hadde tidligere sett bilder jeg har laget. De ble bedt om å gi en lydbeskrivelse på tilsammen 3 minutter av 3 varianter av tresnittet «Silhuett med rød bakgrunn». Hvert av tresnittene måler 44x44cm og er trykket på eget verksted i et opplag på 22 eksemplarer. Husfargen varier

Eli Storbekken og Sigurd Hole med nytt album!20.3.2020 15:27:52 CETPressemelding

Eli Storbekken og Sigurd Hole er ute med plata "Spellstenen" 20. mars! Den kombinerer jazz og folkemusikk, myntet på både store og små. Hør den her: https://orcd.co/spellstenen Dette er en plate hele familien vil elske. Ved første lytt blir man dratt inn i et herlig univers av gode melodier fra både trekkspill, munnharpe, kontrabass og naturens egne instrumenter som tre og stein. “Har du tenkt på hva slags musikk som kommer ut av en stein?” Sier Eli. «Tittelen Spellstenen kommer fra stenen hvor min far Egil Storbekken tilbrakte mange sommerkvelder med fløyta si. Når han hadde tid, satt han på stenen og improviserte og komponerte nye melodier på fløyte og seljefløyte. På kveldene kunne vi «ungan» sovne til vare toner og fine melodier i vår barndoms setergrend Søljåsen.» Eli Storbekken har lenge vært sentral i den norske folkemusikken og visetradisjonen, og sammen med Sigurd Hole, som regnes som en av Norges fremste jazzmusikere, klarer de å fortrylle enhver med den nye platen. Med stødi

Sandra Lied Haga slipper singel fra kommende debutalbum20.3.2020 10:50:25 CETPressemelding

I dag slipper Simax Classics de første tonene fra cellisten Sandra Lied Hagas debutalbum. Hør Variations on a Rococco Theme, Op. 33: Theme - Variation 4 her (via Spotify)! Singelen ‘Rococo Variations’ er fra albumet der hun er solist med State Academic Symphony Orchestra of Russia 'Evgeny Svetlanov' – i ærverdige Moskva-konservatoriets Store Sal. I mai venter konserter under Festspillene i Bergen, og som solist i Rococo-variasjonene med Stavanger Symfoniorkester. 25 år gammel har Sandra allerede en klang og et utrykk i sin musisering som umiddelbart griper tak i lytteren. Cellisten Sandra Lied Haga har gjort seg bemerket blant de unge utøverne i Europa. Hennes rike, vakre klang og enestående talent har allerede fanget oppmerksomheten Daniel Barenboim og Anne-Sophie Mutter. Sandra spiller regelmessig kammermusikk-konserter med Mutter og stipendiatene i Anne-Sophie Mutter Foundation og Mutter’s Virtuosi. Sandra begynte å spille cello bare tre år gammel, og hun er den yngste som er tatt i

Ny singel fra hei kalas sitt kommende album er ute nå20.3.2020 09:56:58 CETPressemelding

Det er veldig lett å begynne å tenke altfor mye når man skal sove, og da får man jo ikke sove så klart fordi man må lure veldig masse og bli veldig bekymra, og det er nettopp det hei kalas sin nye singel «Sove» handler om! Hør den herlige nye singelen her! Skip synker, hunder klippes, krem blir sur, folk blir skalla, kopper knuser, iskrem smelter, flygel stemmes, kometer krasjer, kattunger mjauer, doer vaskes, sokker strikkes hender holdes, siste pust pustes. – Livet er jo ofte nydelig, men ikke for alle hele tiden. Å leve er ikke uten bekymringer for noen, sier hei kalas om låta. Og forresten! Dette er den tredje singelen («Hadet bra, Neil Armstrong» og «Stygge dyr» er allerede ute) som er hentet fra deres kommende debutalbum Ell-o-ve-e som slippes 22. mai. hei kalas består av Heidi Marie Vestrheim, Annikken Theodorsen og Roy Ole Frøland, og har siden 2014 gjort en rekke konserter og festivaler. Singelen og albumet er produsert av Bjarne Stensli, og Jarle Bernhoft som også bidrar musi

ORBO slipper ny singel med spennende gjest20.3.2020 09:48:06 CETPressemelding

Hør den ferske låta «Smoke & Mirrors» her! Nesten seks år etter forrige album, nærmer det seg endelig en ny fullengder fra ORBO. 24. april kommer Smoke & Mirrors, men allerede i dag kan du høre tittelsporet fra albumet hvor han har med seg en veldig spesiell gjest; den irske blueskløpperen Gráinne Duffy! – Det har vært fantastisk å jobbe med Gráinne. Hun er en fantastisk vokalist, gitarist og låtskriver, sier ORBO, og omtaler henne som Irlands svar på Sheryl Crow. Singelen skrev de sammen og spilte den inn med en gang. I tillegg til Duffy er også tidligere Longshots medlemmer pianist Reidar Opdal og Magnus Skylstad, også kjent som trommeslageren til AURORA, med på innspillingen.

Trudy & Dave er ute med debutalbumet Out of Our Minds!13.3.2020 08:57:01 CETPressemelding

Debutalbumet fra de norske americana-pionerene bak Trudy & Dave er ute nå på Blue Mood Records. https://orcd.co/outofourminds Hør Out of Our Minds her! For americanaen har det virkelig vært snakk om en ny vår de siste årene; en sjanger som her til lands ble bygget opp av profilerte musikere som Claudia Scott, Hellbillies, Jonas Fjeld og flere. Her stod også Johanna Demker og Alf Bretteville-Jensen støtt, og deres blomstrende samarbeid som Trudy & Dave viser at det er noe de for alvor fortsatt gjør. Du har allerede blitt servert en ekte stjernepose av singler med «Force of Nature», «1000 Guns» og «Call Home», som sammen med ytterligere syv låter er med på albumet Out of Our Minds - tilgjengelig digitalt og på CD i dag. Out of Our Minds inneholder individuelle komposisjoner og en del felleskrevet materiale, og presenteres i bandformat med kollegaer fra øverste musikalske hylle; Tomas Pettersen (trommer), Magnus Berg (gitar), Bjørn Berge (slide), Olav Torgeir Kopsland (div. strenger) Bo D