Bollesalget øker med tæpping av betalingskort

Siden 2016 har antall bestillinger økt med 15 prosent, viser tall fra Godt Brød på Grünerløkka i Oslo.
- Slik logistikken er hos oss med en lang smal disk og en trang passasje ved kassapunktet, er kontaktløs betaling gull verdt for oss. Kontaktløs betaling er tidsbesparende for oss og kundene får en bedre handleopplevelse, sier Sixten hos Godt Brød på Grünerløkka.
Kontaktløs betaling har endret betalingsvanene både i yngre og eldre aldersgrupper. Ifølge en undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne Vipps (BankAxept), sier seks av ti at de opplever tæpping av betalingskortet som trygt. I den yngste aldersgruppen (18 til 29 år) har sju av ti tæppet betalingskortet sitt, og tre av fire mener at flere butikker burde tilby det.
-Jeg ser at de yngste tæpper mest, og at dette nærmest skjer automatisk. Men overraskende nok ser vi at stadig flere eldre som tæpper kortet, og det synes jeg er kult. Pensjonistene tæpper minst like mye som de betaler kontant, sier Sixten. Ifølge undersøkelsen har fem av ti personer eldre enn 60 år, tæppet betalingskortet sitt.
Bedre kundeopplevelse
Godt Brød var en av første kjedene som tok i bruk kontaktløs betaling i Norge.
- Fra dag én har våre ansatte vist kundene hvor enkelt det er å tæppe kortet, og da blir kundene superpositive. Med andre ord en vinn-vinn situasjon for både kundene og oss, sier Morten Ahlbom, økonomi- og IT sjef i Godt Brød Norge AS.
Godt Brød har i dag 20 utsalgsteder i Norge, og omsetter for 175 millioner kroner årlig.
- Vi har i mange år hatt fokus på å få ned antallet kontantbetalinger, både fordi det tar tid og er lite hygienisk, men også for å redusere risikoen som er knyttet til oppbevaring av mye kontanter. Vi anbefaler derfor alle kundene våre å betale med kort, og helst med kontaktløse kort. De fleste av våre kunder er kvinner mellom 30 og 40 år, sier Ahlbom.
Vokser og vokser
I snitt tar en kontaktløs transaksjon en fjerdedel av tiden til en vanlig kortbetaling. Tre sekunder sammenlignet 12 sekunder, ifølge Vipps (BankAxept). Hele 8 av 10 i Norstat-undersøkelsen sier at det er enklere å tæppe kortet enn å bruke PIN-kode og chip.
I 2018 har antall kontaktløse transaksjoner økt fra 700.000 i januar til 8 millioner i desember.
I april økes beløpsgrensen for kontaktløs betaling til 400 kr, og det vil føre til enda større vekst. I tillegg åpner alle de store dagligvarekjedene for kontaktløs betaling i løpet av 2019, sier Kjærnes.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder

Lenker
Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom