Bodø kommune får arbeidsgiverpris

Bodø kommune tildeles årets arbeidsgiverpris fra Delta. De får prisen blant annet for å satse på «gull i egne rekker».
Kommunaldirektør for helse og omsorg Arne Myrland og kommunedirektør Kjell Hugvik mottar Deltas arbeidsgiverpris fra Deltas representant Rita Mathisen. Foto Per-Inge Johnsen / Bodø kommune

- Bodø kommune har en aktiv arbeidsgiverpolitikk med respekt for de ansattes medbestemmelse. Delta gir dem prisen fordi de ivaretar partssamarbeidet, satser på kompetanseutvikling og aktivt tester ut nye måter å løse og fordele oppgavene på i pleie og omsorgstjenestene, sier forbundsleder i Delta, Trond Ellefsen.

- HR-strategien i Bodø kommune bygger på «gull i egne rekker». Kompetanseutvikling og dermed mulighet for både mestring og karriereutvikling bidrar også til at ansatte forblir attraktive medarbeidere. Det gir både fornøyde ansatte og bedre kommunale tjenester, sier Ellefsen.

Han viser også til at Bodø kommune i samarbeid med tillitsvalgte aktivt tar del i pilotprosjekter for å skape bedre oppgavedeling mellom de ulike yrkesgruppene i tjenestene.

- Det skaper både godt samarbeid og bedre tjenester. Samtidig bidrar de med viktig kunnskap som er viktig for andre kommuner.

- Denne prisen er en veldig hyggelig tilbakemelding på det arbeidet med vi gjør som arbeidsgiver i samarbeid med dyktige tillitsvalgte. God involvering av ansatte og medbestemmelse er en forutsetning for å lykkes med omstillingen av Bodø kommune, sier kommunedirektør Kjell Hugvik.

Hovedtillitsvalgt for Delta i Bodø kommune Mona Eilertsen er forslagsstiller og stolt på vegne av kommunen:

- Bodø kommune er en god arbeidsgiver og det er veldig hyggelig å kunne vise at vi setter pris på samarbeidet, sier Mona Eilertsen.

Prisen deles ut i forbindelse med Deltas representantskapsmøte 24. november 2022 kl. 1030.

Pressemeldingen blir oppdatert med foto.

Om Deltas arbeidsgiverpris
Hvert år deler Delta ut en arbeidsgiverpris. Formålet er på en positiv måte å sette søkelyset på god arbeidsgiverpolitikk og godt partssamarbeid om felles utfordringer i arbeidslivet. Prisen kan deles ut både til enkeltpersoner og virksomheter.

Kriterier:
- Viser stor respekt for ansattes medbestemmelsesrett
- Samarbeider godt med de ansattes organisasjoner
- Viser vilje til å delegere ansvar
- Satser på kompetanseheving og utdanning

Prisen ble delt ut første gang i 1996 og gikk til Lillehammer revmatismesykehus, senere har Matz Sandmann, fylkesrådmann i Buskerud fått prisen, det har også Kristiansand kommune, Sola kommune, rådmann i Drammen Nils Petter Wisløff og Helse Bergen. I 2021 gikk prisen til NRK ved daværende kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

Kontaktpersoner:

Forbundsleder i Delta: Trond Ellefsen: 920 37 770
Kommunedirektør i Bodø kommune: Kjell Hugvik: 905 51 981
Hovedtillitsvalgt i Bodø kommune: Mona Eilertsen: 952 04 836

Kommunikasjonsansvarlig i Delta: Malin Lindstrøm: 977 59 011
Kommunikasjonssjef i Bodø kommune: Tord Berthinussen, 900 97 508

Kommunaldirektør for helse og omsorg Arne Myrland og kommunedirektør Kjell Hugvik. Foto Per-Inge Johnsen / Bodø kommune

02125https://delta.no/

Delta organiserer 94.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.