Frivillighet NorgeFrivillighet Norge

Bø blad - Fri, villig og heit

Frivillighetens år 2022 deler ut prisen "Fri, villig og heit" til Bø blad som har publisert artikler om foreningsliv og frivillighet i hver papirutgave i 2022.
Redaktør Hilde Eika nesje i Bø blad. Foto: Gro B. Røiland

Frivillighetens år pris til lokalavisen
Bø blad er best i klassen! Avisa har vært på sjokoladekappleik og på fotballbanen. De har skrevet om frivillig innsats med nål, kniv og trenerfløyte. De har snakket med barn, voksne og eldre som holder foreningslivets hjul igang, sier prosjektleder for Frivillighetens år Birgitte Brekke.

I Frivillighetens år har Bø blad skrevet om frivilligheten i hver papirutgave. Vinklene har vært mange: inkludering, frafall, vekst, aktivit, påvirkningsarbeid og sponsorsamarbeid er blant temaene avisen har satt på agendaen.

Bø blad har i hele 2022 vist fram foreningslivet og de frivilliges betydning for samfunnet: At frivilligheten handler om alt som livet handler om og er en viktig byggestein i lokalmiljøene i Midt-Telemark, sier Birgitte Brekke.

Lokalavisene viktige for frivilligheten
I Frivillighetens år har frivillige organisasjoner og kommuner stått for mer enn to tusen små og store markeringer. Lokalavisene har løftet opp og synliggjort frivilligheten gjennom dekning av disseportretter av ildsjeler og foreninger og gjennom prisutdelinger til frivillige. Slik har avisene bidratt til at Frivillighetens år har blitt en stor suksess. I sommer viste kjennskapsmålinger at 45% i Norge visste at 2022 var Frivillighetens år.

Bø blad - Best in show
Høsten 2021 bestemte Bø blad seg for at Frivillighetens år og frivillighet skulle være prosjektet for å løfte frem frivillig aktivitet. Avisa lagde egen logo, faktaboks, og et rammeverk for de faste sidene i den ukentlige papiravisa.

Frivillig arbeid er ein avgjerande faktor og representerer verdiar og ringverknadar i lokalsamfunnet som ikkje alltid blir sett og verdsatt. For lokalavisa i Midt-Telemark er det både naturleg og viktig å løfte fram alt det gode arbeidet som blir gjort for å gjere bygda me bur i til ein betre stad å bu, sier redaktør og daglig leder i Bø blad Hilde Eika Nesje.

Bø blad har:

-       publisert 74 artikler om frivillighet

-       i egen spalte presentert 35 lag og foreninger

-       gitt hele førstesiden til årets 1. utgitte papiravis til Frivillighetens år og frivillighet

-       skrevet flere ledere om frivillighet

Frivillighetens år oppfordrer alle lokalaviser til å fortsette å løfte frem lokale aktiviteter i sitt lokalsamfunn ut 2022, og videre inn i 2023.

Redaktør Hilde Eika nesje i Bø blad. Foto: Gro B. Røiland

Frivillighetens år 2022 er et tiltak i regjeringens Frivillighetsmelding fra 2018. Frivillighet Norge har fått oppdraget med å planlegge og gjennomføre markeringsåret. Målene for året er å øke deltakelsen i frivillig sektor, gjør sektoren mer tilgjengelig for flere og synliggjøre frivillig sektors betydning for samfunnet.