BMW iX3 knuste oppgitt rekkevidde i NAFs elbiltest

Rekkeviddemessig er BMW antagelig årets nykommer. I vinterens test gikk den også imponerende langt.
- Elbilen fra BMW har også et forbruk som ingen andre biler av denne størrelsen klarer. Den bruker mindre strøm per kilometer enn langt mindre og lettere biler, sier Sødal.
Dette er den fjerde rekkeviddetesten NAF og Motor gjennomfører. I år var det flere spennende nykommere som Hyundai Ioniq5, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4. De klarte seg greit i rekkeviddetesten. ID.4 gikk 45 kilometer lengre enn oppgitt rekkevidde, mens Ioniq5 kjørte 42 kilometer lenger. Skodaen traff så å si på WLTP-rekkevidden.
- I fjor var det kompaktbilenes år blant elbilene. Sommerens test viser at familie-SUV’ene nå for alvor inntar markedet. Det lover godt for de som trenger både rekkevidde, plass og hengerfeste, mener NAF-rådgiveren.
Tre biler klarte ikke oppgitt rekkevidde
17 av elbilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden, mens tre ikke greide det. For to av dem var det ikke langt om å gjøre. Polestar 2 manglet skarve tre kilometer for å nå rekkevidden som står i salgsmateriellet, mens Citroën ë-C4 manglet fem kilometer. Xpeng G3 gikk 12 kilometer kortere enn den oppgitte rekkevidden.
Tesla beholder tronen
Duellen om hvilken elbil som kjørte aller lengst sto mellom den oppgraderte Tesla Model 3 Long Range og Ford Mustang Mach-E RWD. På papiret skal Teslaen gå 614 kilometer mot Mustangens 610.
- I kjent stil svarer Tesla på rekkeviddekonkurransen. Model 3 Long Range stoppet først på 655 kilometer. Forbruket til bilen er også nærmest uslåelig, sier Sødal.
Mustangen klarte seg også bra og stoppet på 618 kilometer.
Viktig forbrukerinformasjon
Rekkevidde og lading er en liten jungel for stadig flere ferske elbilister. Avvikene er store mellom årstider og mange opplever helt andre rekkeviddetall enn det salgsbrosjyrene sier.
-Det er derfor vi gjør disse testene både sommer og vinter. Vi viser et eksempel på hvor langt man kommer i ulike årstider ved normal kjøring. Eneste forskjellen er at vi kjører bilene helt tomme. Det gjør man ikke i hverdagen. Så den vanlige elbileier kjører ikke like langt som vi gjør i testen, avslutter Nils Sødal.
Tabell
Bil | Oppgitt rekkevidde (WLTP) | Oppnådd rekkevidde i testen | Gjennomsnittlig forbruk |
Tesla Model 3 LR | 614 km | 654,9 km | 12,4 kWt/100 |
Ford Mustang Mach-E RWD | 610 km | 617,9 km | 15 kWt/100 |
Volkswagen ID.3 Pro S | 539 km | 564 km | 13,5 kWt/100 |
BMW iX3 | 450 km | 556,2 km | 13,3 kWt/100 |
Ford Mustang Mach-E AWD | 540 km | 551,9 km | 16,0 kWt/100 |
Audi e-Tron GT quattro | 468 km | 528,1 km | 16,1 kWt/100 |
Volkswagen ID.4 1st Max | 487 km | 532 km | 14,5 kWt/100 |
Skoda Enyaq High + Suite | 520 km | 522,0 km | 14,5 kWt/100 |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 460 km | 502 km | 14,4 kWt/100 |
Polestar 2 | 470 km | 467 km | 16,6 kWt/100 |
Tesla Model 3 SR | 448 km | 454,4 km | 12,2 kWt/100 |
Mercedes-Benz EQA | 417 km | 451,8 km | 15 kWt/100 |
Volvo XC40 Recharge | 415 km | 445,4 km | 17,5 kWt/100 |
Xpeng G3 | 451 km | 438,9 km | - |
Volkswagen ID.3 1st Plus | 420 km | 421 km | 13,3 kWt/100 |
Citroën ë-C4 | 350 km | 345 km | 13,1 kWt/100 |
Opel Mokka-e | 324 km | 332,4 km | 13,8 kWt/100 |
Fiat 500 | 298 km | 307,8 km | 12,4 kWt/100 |
Honda e | 210 km | 236,2 km | 13,4 kWt/100 |
Mazda MX-30 | 200 km | 219,6 km | 13,2 kWt/100 |
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Liten interesse for bildeling18.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Interessen for å bruke bildeling har gått ned i de fem storbyområdene i Norge. – Bildeling er fortsatt lite utbredt i byene våre. Ønsket om å bruke egen bil og hverdagslogistikken er bremseklosser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom