Bli med å feire Vedfyringens dag 2. oktober!

Høst er høysesong for kos og hygge rundt ildstedet, enten det er ute i skog og mark eller inne i vår egen stue. 2. oktober 2021 markeres Vedfyringens dag for tredje gang.

Et uvant år med mye tid hjemme har gjort at nordmenn har brukt mer tid foran ildstedet og utepeisen enn tidligere år. Selv gjennom sommeren har antall ildstedentusiaster økt, og etterspørselen etter utepeiser, bålpanner og pizzaovner er større enn aldri før.

– Med høye strømpriser seiler også vedfyring opp som en av de klart billigste energikildene. Kjøper du ved i større mengder – 1000-literssekker eller paller, er prisen noe over en krone per kilowatt. I tillegg vet vi gjennom flere undersøkelser at nesten halve befolkningen har tilgang på egen ved, sier Brede Børud, styreleder i Norsk Varme, bransjeforeningen for bærekraftige ildsteder og skorsteiner.

Bli med på båltimen

I forbindelse med Vedfyringens dag oppfordrer vi ildentusiaster over hele landet til å bli med på båltimen mellom 20.00 og 21.00. Om det er ute i naturen eller foran peisen, bli med å tilbringe litt tid foran de lune flammene og stenge ute all annen påvirkning for en times tid.

Så, enten du er på høstferie, til fjells eller hjemme – bli med på å markere dagen! Samle familie eller venner foran peisen på kvelden, lag mat på åpen ild, få sjelero ved å titte inn i gnistrende flammer og kjenn at høsten – den er faktisk ganske fin den også.

God vedfyringsdag!

Anne-Cath. Vestlys plass 1

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Varme på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Strømmen er dyrere enn i januar: Strøm koster over to kroner kilowatten. Vedfyring koster halvparten.17.9.2021 10:34:02 CEST | Pressemelding

De rekordhøye strømprisene har tatt helt av. Torsdag morgen koster strømmen over to kroner for forbrukerne i Sør-Norge. Den rene spotprisen er 1,23 kroner for Sør-Norge. Med nettleie og avgifter gir dette priser på mer enn to kroner kilowatten. Det er det høyeste noensinne. I Midt-Norge og Nord-Norge er prisen en halv krone lavere. Mange alternative energikilder er også dyre nå – og mindre miljøvennlige. Tilbake står vedfyringen, som er den klart rimeligste.