Bli klar til 17. mai med disse tipsene

Den store dagen er rett rundt hjørnet, og da er det på tide å gjøre deg selv og uteplassen klar til fest. Her er fem ting du bør gjøre før flagget går til topps og gjestene kommer.
KLAR: Det gjelder å få uteplassen klar til feiring, følger du disse enkle rådene er du godt på vei. Foto: Robert Walmann/ifi.no

1. Kost og vask plattingen

Om du ikke har gjort plattingen klar for våren og sommeren ennå, er det på tide å gjøre det nå. Den bør jo i det minste være fin og ren til 17. mai. Ta først en nødvendig runde med feiekosten for å få bort løv og løst bøss. Så sprayer du på et mildt rengjøringsmiddel beregnet for terrassevask, lar det virke litt og skrubber så terrassen ren med en vaskekost. Så skyller du med hageslangen.

2. Rengjør grillen

For mange er 17. mai synonymt med grillmat, og for en del av oss er det kanskje første gang vi bruker grillen for sesongen. Da er det viktig å gi den en rens. Bruk et rengjøringsmiddel for fjerning av innbrent fett og sot. Når grillen er ren, er det bare å starte grillsesongen!

3. Vask markisen

Er markisen ikke helt tørr når den rulles inn, kan den få jordslag, altså mugg som vises som mørke flekker på duken. Sammen med smuss, pollen og støv gjør det markisen stygg og misfarget.

– Er du flink og rengjør markisen jevnlig med en mild markisevask, holder den seg pen lengre. Har det satt seg skitt og smuss fast i duken, eller har den fått flekker av grønske eller jordslag må sterkere midler til. Etterpå er det lurt å impregnere duken så ser den pen ut lengre, anbefaler teknisk rådgiver hos ifi.no, Chera Westman.

4. Frisk opp bunadskjorten

Har bunadskjorten gulnet, og konfirmasjonen er nært forestående? Da foreslår Krefting at du gir den en omgang med et produkt som «Wash it back White» for hvite tekstiler.

– Produktet vasker og bleker i én operasjon, i vaskemaskinen, og er egnet for tekstiler av bomull, lin og viskose. Dersom du har sorte tekstiler som har begynt å falme, finnes det også produkter som gir fargen tilbake til disse, sier Helge Christiansen, hos Krefting.

5. Rengjør flaggstangen og flagget

Flagget er nasjonaldagens midtpunkt. Derfor bør du sørge for at flaggstangen som bærer det skinner denne dagen. Gi den en grundig vask, så er du godt på vei. Start med å legge ned stangen. Vær alltid to personer til dette. Når du skal velge rengjøringsmiddel, så kan du bruke det samme middelet du bruker til å vaske huset ditt med.

Det er ikke alltid en vask er nok; noen ganger må du finne fram malingsspannet også.

– Flaggstangen må vedlikeholdes etter behov. Det varierer etter hvor den står, og hvilket materiale den er laget av. Uansett bør flaggstangen sjekkes en gang i året, sier Roger Fridheim, teknisk konsulent hos malingsprodusenten Flügger.

Flagget kan også vaskes, men her bør du holde deg unna sterke rengjøringsmidler, det kan gå utover fargen på flagget, advarer Helge Christiansen hos Krefting.

– Om flagget må vaskes så vil jeg anbefale å legge det i lunket vann blandet med litt mildt vaskemiddel beregnet for tøy i en liten times tid. Skyll deretter flagget i rent vann og heng det til for tørk, sier han.

Heis flagget!

Da gjenstår det bare å heise flagget og ønske gjestene velkommen!

Bildetekster:

(KLAR-Foto-RobertWalmann-ifi.no)

BUNADSKJORTEN: Et produkt som bleker hvite tekstiler kan være nok til at du får en hvit og fin bunadskjorte til 17. mai.

(BUNADSKJORTEN-FotoIverValkve-ifi.no)

FEI I VEI: Gjør terrassen klar til den store dagen. Start med å koste bort skitt, og deretter kan du vurdere om terrassen trenger en skikkelig terrassevask.

(FEI I VEI-Foto-CheraWestman-ifi.no)

(MARKISE-Foto-CheraWestman-ifi.no)

GRILL: Start grillsesongen med en ren og pen grill. Bruk et rengjøringsmiddel for fjerning av innbrent fett og sot.

(GRILL-Foto-RobertWalmann-ifi.no)

(FLAGGSTANG-Foto_HaraldSolaBerentsen_IFI)

BUNADSKJORTEN: Et produkt som bleker hvite tekstiler kan være nok til at du får en hvit og fin bunadsskorte til 17. mai. Foto: Iver Valkvæ/ifi.no
FEI I VEI: Gjør terrassen klar til den store dagen. Start med å koste bort skitt, og deretter kan du vurdere om terrassen trenger en skikkelig terrassevask. Foto: Chera Westman/ifi.no