Vipps

Black Week-vekst i (nesten) alle kategorier

Del
Aldri før har vippsere netthandlet så mye varer i løpet av Black Week, som i år. Men i én bransje gikk salget ned.
Vipps hadde en kraftig volumvekst i fire av fem varekategorier i løpet av Black Week. Størst var veksten innen Klær, sko og tilbehør, med en vekst på 57 %.
Vipps hadde en kraftig volumvekst i fire av fem varekategorier i løpet av Black Week. Størst var veksten innen Klær, sko og tilbehør, med en vekst på 57 %.

Årets Black Week slår alle tidligere Vipps-rekorder for netthandel. Fra og med mandag 21. til og med søndag 27. november vippset vi 48 % mer penger når vi shoppet varer på nett, sammenlignet med Black Week i 2021. Antall transaksjoner vokste med 43 % i samme periode.

Flere utsalgssteder
Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps peker på flere årsaker for hvorfor nordmenn vippset så ofte for varer i Black Week. For det første tror han nedgangen i økonomien gjør at nordmenn er blitt flinkere til å se etter gode tilbud. 

– Derfor gir det mening at så mange slo til i Black Week, uken i året med flest og størst tilbud på tvers av bransjer. Samtidig vokser antallet steder som bruker Vipps på nett. Så langt i år er det i snitt 273 nye utsalgssteder i uken som bestiller Vipps på nett. For veldig, veldig mange er Vipps den enkleste og foretrukne betalingsformen, både i Black Week og ellers i året, sier Heir.

4 x vekst, 1 x nedgang
Vipps hadde en kraftig volumvekst i fire av fem varekategorier i løpet av Black Week. Størst var veksten innen Klær, sko og tilbehør, med en vekst på 57 %. Deretter fulgte Møbel og innredning (56 %), Sport og fritid (53 %) og Apotek og kosmetikk (46 %). Elektronikk og hvitevarer var den eneste kategorien med en negativ utvikling på minus 21 %.

Utviklingen i antall transaksjoner er ligger tett oppunder volum-tallene i alle kategorier, bortsett fra Sport og fritid, der veksten er på 59 %.

– Tallene viser at folk i større grad oppgraderer seg selv i år med både klær og interiør. Nedgangen i Elektronikk og hvitevarer henger trolig sammen med at det er kategorien med noen av de dyreste varene. Det var nok flere som investerte i ny vaskemaskin, TV og mobiltelefon under pandemien, da man tilbrakte mer tid hjemme, sier Heir.


Vipps-nøkkeltall for Black Week

  • Volum (kroner) i varehandel på nett: +48 % sammenlignet med Black Week 2021
  • Antall transaksjoner i varehandel på nett: +43 % sammenlignet med Black Week 2021
  • Snittsum handlekurv: +3 % sammenlignet med Black Week 2021 (Kr. 916,- i 2021, kr. 946,- i 2022)
  • Kjønnsfordeling i årets Black Week: 62 % kvinner og 38 % menn.
  • Antall unike vippsere som handlet med Vipps på nett i løpet av Black Week: 1.748.000

Utvikling i varehandel med Vipps på nett i årets Black Week, sammenlignet med Black Week i 2021:

Kategori

Vekst i volum

Vekst i transaksjoner

Klær, sko og tilbehør

+ 57 %

+ 48 %

Møbel og innredning

+ 56 %

+ 28 %

Sport og Fritid

+ 53 %

+ 59 %

Apotek og kosmetikk

+ 46 %

+ 42 %

Elektronikk og hvitevarer

- 21 %

- 13 %

Kontakter

Bilder

Vipps hadde en kraftig volumvekst i fire av fem varekategorier i løpet av Black Week. Størst var veksten innen Klær, sko og tilbehør, med en vekst på 57 %.
Vipps hadde en kraftig volumvekst i fire av fem varekategorier i løpet av Black Week. Størst var veksten innen Klær, sko og tilbehør, med en vekst på 57 %.
Last ned bilde

Om Vipps

Vipps
Vipps
Robert Levins gate 5
0154 Oslo

+47 22 48 28 00https://www.vipps.no

Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.

Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.



HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye