BankID BankAxeptBankID BankAxept

Black Week: Fredag er fremdeles toppdagen

Del
Fredag ble Black Week-vinneren i butikkene med 1,2 prosent flere kjøp enn i fjor. Vi handlet varer for 2,4 milliarder denne fredagen, en liten nedgang fra 2021.
Kortene ble tæppet mest på Black Friday, lørdagen var en god nummer to.
Kortene ble tæppet mest på Black Friday, lørdagen var en god nummer to.

– Vi gleder oss over å gå i butikkene uten frykt for smitte og trengsel på jakt etter et godt kjøp, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.

Med strammere økonomi og lavere kjøpekraft i befolkningen, var spenning stor foran årets handelsuke. Fasit ble at butikkhandelen holdt seg på et høyt nivå.

– At vi ikke fikk noen omsetningsrekord i butikkene i år, har sammenheng med at vi kjøpte rimeligere varer enn i fjor og at mange handler på nett, forklarer Bøe.

Lørdag nest best

Lørdagen var nest beste handelsdag. Resultatet for lørdagen endte over fjorårsnivåene, med 2,1 prosent flere kjøp og 1,0 prosent høyere omsetningsvolum enn i fjor.   

Totalt for hele uken ble det en nedgang i varehandelen, både i antall kjøp, -1,4 prosent, og i handelsvolum, -1,8 prosent, sammenlignet med i fjor.

Mindre elektronikk og møbler – mer sport og fritid

Nordmenn har gjennom pandemien investert i oppgradering av hus og hytter. Kategoriene elektronikk og hvitevarer og møbel og innredning gikk ned i år sammenliknet med de to siste årenes Black Week. Det var innenfor bransjen Sport og fritid økningen i omsetning skjedde, og Klær, sko og tilbehør endte på omtrent samme beløp som i fjor.

Oslo på topp – flere kjøp enn i fjor

I Oslo var det flere kjøp enn de to siste årene på Black Friday og lørdag, mens handelsvolumet for de to dagene lå under 2021- og 2020-nivået. Totalt for uken var det flere kjøp innenfor varehandel i Oslo under Black Week enn i fjor.

Trondheim stikker seg ut med en sterk økning i antall kjøp, men også i handlevolum for uken totalt, noe som kan henge sammen med at Trondheim opplevde ny nedstengning i november i fjor.

– Nordmenn er skeptiske til Black Week-tilbudene. Tilliten til Black Week som fenomen vil bli høyere hvis butikkene gir reelle tilbud som monner fremover, avslutter Bøe.

Utvalgte bransjer Black Week 2022 sammenliknet med i fjor:

Bransje 

Antall transaksjoner

Transaksjonsbeløp

Elektronikk og hvitevarer

-14,7%

-19,8%

Møbel og innredning

-11,6%

-11,8%

Klær, sko og tilbehør

-2,3%

+0,1%

Sport og fritid

+3,5%

+0,3%

Nøkkelord

Kontakter

Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept

Bilder

Kortene ble tæppet mest på Black Friday, lørdagen var en god nummer to.
Kortene ble tæppet mest på Black Friday, lørdagen var en god nummer to.
Last ned bilde

Om BankID BankAxept

BankID BankAxept
BankID BankAxept
Dronning Eufemias gate 11
0150 Oslo

BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.

BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.

4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.

Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye