Black Week: Fredag er fremdeles toppdagen

– Vi gleder oss over å gå i butikkene uten frykt for smitte og trengsel på jakt etter et godt kjøp, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.
Med strammere økonomi og lavere kjøpekraft i befolkningen, var spenning stor foran årets handelsuke. Fasit ble at butikkhandelen holdt seg på et høyt nivå.
– At vi ikke fikk noen omsetningsrekord i butikkene i år, har sammenheng med at vi kjøpte rimeligere varer enn i fjor og at mange handler på nett, forklarer Bøe.
Lørdag nest best
Lørdagen var nest beste handelsdag. Resultatet for lørdagen endte over fjorårsnivåene, med 2,1 prosent flere kjøp og 1,0 prosent høyere omsetningsvolum enn i fjor.
Totalt for hele uken ble det en nedgang i varehandelen, både i antall kjøp, -1,4 prosent, og i handelsvolum, -1,8 prosent, sammenlignet med i fjor.
Mindre elektronikk og møbler – mer sport og fritid
Nordmenn har gjennom pandemien investert i oppgradering av hus og hytter. Kategoriene elektronikk og hvitevarer og møbel og innredning gikk ned i år sammenliknet med de to siste årenes Black Week. Det var innenfor bransjen Sport og fritid økningen i omsetning skjedde, og Klær, sko og tilbehør endte på omtrent samme beløp som i fjor.
Oslo på topp – flere kjøp enn i fjor
I Oslo var det flere kjøp enn de to siste årene på Black Friday og lørdag, mens handelsvolumet for de to dagene lå under 2021- og 2020-nivået. Totalt for uken var det flere kjøp innenfor varehandel i Oslo under Black Week enn i fjor.
Trondheim stikker seg ut med en sterk økning i antall kjøp, men også i handlevolum for uken totalt, noe som kan henge sammen med at Trondheim opplevde ny nedstengning i november i fjor.
– Nordmenn er skeptiske til Black Week-tilbudene. Tilliten til Black Week som fenomen vil bli høyere hvis butikkene gir reelle tilbud som monner fremover, avslutter Bøe.
Utvalgte bransjer Black Week 2022 sammenliknet med i fjor:
Bransje |
Antall transaksjoner |
Transaksjonsbeløp |
Elektronikk og hvitevarer |
-14,7% |
-19,8% |
Møbel og innredning |
-11,6% |
-11,8% |
Klær, sko og tilbehør |
-2,3% |
+0,1% |
Sport og fritid |
+3,5% |
+0,3% |
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder

Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,4 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Julehandlet som normalt25.12.2022 16:00:06 CET | Pressemelding
På tross av dårligere råd og større usikkerhet i norsk økonomi, handlet nordmenn som normalt denne julen: – Vi brukte nær 100 milliarder på julehandelen i år, nesten like mye som under normalåret 2019, sier Kjetil Bøe, leder for Betaling i BankID BankAxept.
Følg handlevettreglene: Kom deg ut i «sonen» så fort du kan16.12.2022 16:21:28 CET | Pressemelding
Desember er travel i butikkene, og den siste uken før jul er aller travlest. Kom deg ut så fort du kan, og bruk gjerne søndagen til å komme i mål med det meste. Her er de beste tidspunktene for innkjøp av gaver og mat til jul.
Oktoberfest i lekebutikkene4.11.2022 10:05:57 CET | Pressemelding
Nordmenn brukte omtrent like mye penger i butikkene i oktober som måneden før. Vekstvinneren i oktober var leketøy. – Halloween-feiringen har nok tatt skikkelig av i år, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.
Rådene som beskytter deg mot BankID-svindel3.11.2022 08:49:10 CET | Pressemelding
Når BankID kommuniserer med publikum og gjør endringer i sine produkter og tjenester, er det alltid noen som forsøker å utnytte det. Har du for eksempel mottatt en SMS med beskjed om å åpne en lenke i forbindelse med at din BankID angivelig er sperret? Vel, slike henvendelser er forsøk på svindel og noe du må være obs på.
Skrur igjen forbruket3.10.2022 13:11:55 CEST | Pressemelding
Kortomsetningen i september gikk ned cirka 6 prosent sammenlignet med september i fjor. – Med økte levekostnader har folk blitt mer forsiktige med pengebruken, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom