Black Week: Fredag er fremdeles toppdagen

– Vi gleder oss over å gå i butikkene uten frykt for smitte og trengsel på jakt etter et godt kjøp, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.
Med strammere økonomi og lavere kjøpekraft i befolkningen, var spenning stor foran årets handelsuke. Fasit ble at butikkhandelen holdt seg på et høyt nivå.
– At vi ikke fikk noen omsetningsrekord i butikkene i år, har sammenheng med at vi kjøpte rimeligere varer enn i fjor og at mange handler på nett, forklarer Bøe.
Lørdag nest best
Lørdagen var nest beste handelsdag. Resultatet for lørdagen endte over fjorårsnivåene, med 2,1 prosent flere kjøp og 1,0 prosent høyere omsetningsvolum enn i fjor.
Totalt for hele uken ble det en nedgang i varehandelen, både i antall kjøp, -1,4 prosent, og i handelsvolum, -1,8 prosent, sammenlignet med i fjor.
Mindre elektronikk og møbler – mer sport og fritid
Nordmenn har gjennom pandemien investert i oppgradering av hus og hytter. Kategoriene elektronikk og hvitevarer og møbel og innredning gikk ned i år sammenliknet med de to siste årenes Black Week. Det var innenfor bransjen Sport og fritid økningen i omsetning skjedde, og Klær, sko og tilbehør endte på omtrent samme beløp som i fjor.
Oslo på topp – flere kjøp enn i fjor
I Oslo var det flere kjøp enn de to siste årene på Black Friday og lørdag, mens handelsvolumet for de to dagene lå under 2021- og 2020-nivået. Totalt for uken var det flere kjøp innenfor varehandel i Oslo under Black Week enn i fjor.
Trondheim stikker seg ut med en sterk økning i antall kjøp, men også i handlevolum for uken totalt, noe som kan henge sammen med at Trondheim opplevde ny nedstengning i november i fjor.
– Nordmenn er skeptiske til Black Week-tilbudene. Tilliten til Black Week som fenomen vil bli høyere hvis butikkene gir reelle tilbud som monner fremover, avslutter Bøe.
Utvalgte bransjer Black Week 2022 sammenliknet med i fjor:
|
Bransje |
Antall transaksjoner |
Transaksjonsbeløp |
|
Elektronikk og hvitevarer |
-14,7% |
-19,8% |
|
Møbel og innredning |
-11,6% |
-11,8% |
|
Klær, sko og tilbehør |
-2,3% |
+0,1% |
|
Sport og fritid |
+3,5% |
+0,3% |
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder

Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
Stø lanserer nytt KYC-system for det norske markedet1.12.2025 09:33:31 CET | Pressemelding
Etter oppkjøpene av Kundesjekk og Beaufort Solutions i 2022 og 2024, har Stø jobbet med å utvikle en helt KYC-tjeneste for å imøtekomme stadig skjerpede reguleringer og krav for rapporteringspliktige. 1. desember rulles Stø KYC Flow ut til de første norske kundene.
Marie Brun Svendsen ny leder for Strategi og forretningsutvikling i Stø13.11.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
Stø styrker lederteamet med erfaren strateg i et nyopprettet område. – Jeg ser frem til å bidra til videreutviklingen av selskapets ledende og samfunnsnyttige løsninger innen betaling, ID og KYC, sier Marie Brun Svendsen.
BankAxept og Visa anbefaler ny bransjestandard for bedre betalingsvalg i butikk5.11.2025 13:00:00 CET | Pressemelding
BankAxept kunngjør i dag en felles avtale med Visa om å anbefale en ny bransjestandard i Norge som sikrer tydeligere informasjon om betalingsvalg i butikk. De anbefalte justeringene av brukerreisen og tydeligere informasjon i betalingsterminalene ivaretar på en bedre måte både forbrukernes og butikkenes rett til å velge hvordan de vil betale eller motta betaling når det benyttes kombinerte kort.
Sparebanken Norge går mot null tap på ID-tyverier6.10.2025 06:01:00 CEST | Pressemelding
Med svindelvarsler fra BankID og en egenutviklet rød-knapp-funksjon, stanser Sparebanken Norge nesten alle ID-tyverier.
BankID sparer samfunnet for milliarder28.8.2025 06:30:09 CEST | Pressemelding
BankID bidrar til 1,77 milliarder i nettogevinst for samfunnet hvert år, ifølge estimater fra Oslo Economics.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom

